"Ingen kampanj från Zlatan"
Ingen kampanj från Zlatan
Det fick Lars Lagerbäck en stund senare att avfärda påståendet om ”den kampanj som Zlatan förde för de två spelarna”. Journalisten som ställde frågan ville också själv avdramatisera allt med det plötsliga tillägger ”jag tänker som på de gör på kvällstidningarna”.
Allt slätades sedan över, men svaret beskriver den acceptans som numera gäller kvällstidningarnas sätt att agera och sätta rubriker.
I Dagens Nyheter finns på kultursidorna den återkommande vinjetten ”Sportkrönikan”. Där framkom också hur tv-kanalernas interna kamp om evenemang och tittare också går ut över omdömet.
I synnerhet vid en sändning från ett ”eget evenemang” är det påfallande många positiva betyg.
Som när TV3 sände träningslandskampen Sverige-Ukraina och beskrev Zlatan som magisk. Eller när Svt från handbollens OS-kval inte alls förmådde hålla uppe en åtminstone viss objektivitet och saklighet.
”Att de blågula kommentatorerna och experterna försökte fokusera på annat har väl sina skäl”, konstaterar Pea Nilsson i DN.
Accelererande marknadsföring
Han konsterade också:
”Konkurrensen om sporttittarna har lett till accelererande marknadsföring av kommande sändningar. Något av ett rekord svarade Fyrans reporter för när han knappt hunnit avsluta intervjun med en besviken Tomas Svensson innan han petade oss tittare i ögat med pekfingret och förklarade att nästa handbollsturnering ska man se i fyran om si och så många månader”.
Just TV4 ska vägleda tittarna under en månad med EM. Bara antalet reklaminslag inför det som ska komma slår alla rekord.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.