Dåligt Ferrari-år sänkte tittarsiffror
21 procent ned i Italien jämfört med 2008 då Ferrari blev världsmästare genom Kimi Räikkonen, det är fakta för italienska Rai som i fjol hade ett snitt på 5,6 miljoner tv-tittare per tävling. Något överraskande kanske att 40 procent var kvinnor och knappt hälften av alla tittare över 55 år, vilket även är fallet i Frankrike.
I Spanien är Fernando Alonso så nära gud man kan komma. När det mindre tv-bolaget La Sexta tog rättigheterna till F1 från Telecinco och Alonso misslyckades, så svek tv-tittarna också. 29 procent färre tittare än i fjol, ändå cirka 3 miljoner tittare per tävling.
Spanien och Italien är två stora och viktiga marknader för F1. Så för att vända tv-trenden är det väl bäst att Alonso i just Ferrari lyckas nästa säsong.
I Tyskland och Frankrike var tv-tittandet tämligen lika, men förstås uppåt i Storbritannien som ju fick en nystart med Lewis Hamilton 2007. 2009 började ju bra för BBC med Jenson Buttons och Brawns framgångar. BBC som tog över rättigheterna från ITV och genast fick F1 16 procent högre tittarsiffror och de högsta sedan BBC senast hade F1 1996.
Några tittarsiffror för Sverige finns inte eftersom Viasat inte vill lämna ut dessa. Men Viasat Motor lär enligt uppgift vara den av Viasats sportkanaler som har flest tittare.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.