MTG vann miljardkampen

MTG vann miljardkampen mot konkurrenterna och behåller de exklusiva sändningsrättigheterna för Premier League i Sverige i ytterligare tre år.
Snittpriset på en biljett i Premier League är uppe i 683 kronor... Då föredrar vissa TV och i Sverige har engelsk fotboll ett starkt grepp om TV-publiken. Foto: TT

 

Viasat/MTG, TV4/C More och Discovery har alla visat intresse för den mest åtråvärda dyrgripen på TV-marknaden, nämligen Premier League.

Bedömare har bestämt hävdat att slutpriset skulle hamna på runt 2 miljarder svenska kronor, så åtråvärda är de här bilderna.

MTG vägrade släppa

MTG har satt sin ära på spel i kampen om att få vara det bolag som sänder engelsk fotboll. Men den här gången kostade det rejält. Både TV4/Cmore och uppstickaren Discovery ville komma över rättigheterna.

MTG lyckades till slut och ska sända Premier League från säsongen 2016-17 till och med säsongen 2018-19 i Sverige, Danmark och Finland. Däremot lyckades Tv2 Norge ta hem rättigheterna i det västra grannlandet.

- Vi känner en enorm stolthet att fortsätta med att visa världens bästa och mest underhållande liga, säger Per Nunstedt, Viasats sportchef.

Började med Tipsextra

Engelsk ligafotboll har sedan Tipsextra lanserades av SvT haft en särskild plats i svenska fotbollsälskares hjärtan. 2010 

I Sverige insåg MTG betydelsen av engelsk fotboll för TV-tittarna och satsade fullt ut. Sedan dess har Viasat sänt.

- Det här innebär att vi just nu har Premier League i nära fyra år till, eftersom den här säsongen precis har inletts. Från nästa avtalsperiod så kommer det dessutom bli fler speldagar eftersom Premier League ska visas på fredagkvällar, säger Viasats sportchef Per Nunstedt.

- Det är ingen hemlighet att det här är en rättighet som väldigt många vill ha. Premier League har ett underhållningsvärde som slår undan allt annat helgnöje, , säger Per Nunstedt.

Starkt utbud

Det nya avtalet innebär att MTG har ett mycket starkt utbud med Premier League, Champions League och engelska FA-cupen och ligacupen ingår.

Utöver fotbollen sänder MTG sommar-OS, dubbla handbollsmästerskap samt hockeyns World Cup. I Viasats och Viaplays utbud handlar det framför allt om Premier League, Champions League, Formel 1 samt NHL. 

- Det är ett makalöst sportinnehåll för oss och våra tittare, säger Per Nunstedt.

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.