MTG vann miljardkampen

MTG vann miljardkampen mot konkurrenterna och behåller de exklusiva sändningsrättigheterna för Premier League i Sverige i ytterligare tre år.
Snittpriset på en biljett i Premier League är uppe i 683 kronor... Då föredrar vissa TV och i Sverige har engelsk fotboll ett starkt grepp om TV-publiken. Foto: TT

 

Viasat/MTG, TV4/C More och Discovery har alla visat intresse för den mest åtråvärda dyrgripen på TV-marknaden, nämligen Premier League.

Bedömare har bestämt hävdat att slutpriset skulle hamna på runt 2 miljarder svenska kronor, så åtråvärda är de här bilderna.

MTG vägrade släppa

MTG har satt sin ära på spel i kampen om att få vara det bolag som sänder engelsk fotboll. Men den här gången kostade det rejält. Både TV4/Cmore och uppstickaren Discovery ville komma över rättigheterna.

MTG lyckades till slut och ska sända Premier League från säsongen 2016-17 till och med säsongen 2018-19 i Sverige, Danmark och Finland. Däremot lyckades Tv2 Norge ta hem rättigheterna i det västra grannlandet.

- Vi känner en enorm stolthet att fortsätta med att visa världens bästa och mest underhållande liga, säger Per Nunstedt, Viasats sportchef.

Började med Tipsextra

Engelsk ligafotboll har sedan Tipsextra lanserades av SvT haft en särskild plats i svenska fotbollsälskares hjärtan. 2010 

I Sverige insåg MTG betydelsen av engelsk fotboll för TV-tittarna och satsade fullt ut. Sedan dess har Viasat sänt.

- Det här innebär att vi just nu har Premier League i nära fyra år till, eftersom den här säsongen precis har inletts. Från nästa avtalsperiod så kommer det dessutom bli fler speldagar eftersom Premier League ska visas på fredagkvällar, säger Viasats sportchef Per Nunstedt.

- Det är ingen hemlighet att det här är en rättighet som väldigt många vill ha. Premier League har ett underhållningsvärde som slår undan allt annat helgnöje, , säger Per Nunstedt.

Starkt utbud

Det nya avtalet innebär att MTG har ett mycket starkt utbud med Premier League, Champions League och engelska FA-cupen och ligacupen ingår.

Utöver fotbollen sänder MTG sommar-OS, dubbla handbollsmästerskap samt hockeyns World Cup. I Viasats och Viaplays utbud handlar det framför allt om Premier League, Champions League, Formel 1 samt NHL. 

- Det är ett makalöst sportinnehåll för oss och våra tittare, säger Per Nunstedt.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.