Innebandy storsatsar på TV

Göran Harnesk har drivit satsningen på att utveckla webb- och TV-sändningarna. Nu börjar pusselbittarna falla på plats. Innebandyn blir en föregångare bland idrottsförbunden.
Mer innebandy blir det både i TV och på webben. Förbundet tar en ledande position bland idrotter. Foto: TT

 

- Vi har utvärderat flera olika aktörer för en helhetslösning och nu slutligen landat i ett samarbete med Sportsground, säger Göran harnesk, Svensk Innebandys generalsekreterare. 

Tillsammans med Magnus Nilsson, arrangemangsansvarig, är beslutet nu taget. Utbudet ska öka och kvalitén bli bättre via produktionsbolaget Sportsground. 

Nytt TV-avtal också

Och inte nog med det, samtidigt är ett nytt TV-avtal aktuellt.

Men det står klart att Svensk Innebandy gör sin största satsning på TV och webb, större än många andra förbund.

Ett nytt treårsavtal  med Sportsground är starten på en gemensam satsning på SSL Play där samtliga webb- och TV-matcher samlas och där produktion, grafik och redaktionellt blir enhetlig.

Målsättningen är att höja kvalitén på sändningarna och därmed ge tittaren en bättre upplevelse. 

Skärpta krav

Tidigare säsonger har klubbarna själva producerat och sänt sina matcher på SSL Play vilket gjort att sändningarna sett olika ut. Nu ska samtliga matcher i herrarnas SSL produceras av Sportsground som under många år svarat för sändningar på uppdrag av stora kanaler som SVT och TV4. 

Damernas SSL blir också en del av SSL Play, men där återstår att tillsammans med klubbarna sy ihop hur och vilka matcher som ska produceras.

- Tittaren ska känna igen sig oavsett vilken match som sänds. Det är precis som vi jobbat med handbollens Elitserie och fotbollens Damallsvenska, säger Sportsgrounds vd Peter Gagneus.

Nytt för kommande säsong blir också att tittaren får möjlighet att köpa månadsabonnemang som ger tillgång till samtliga matcher. Något som efterfrågats av många.

Via SSL Play blir det också fortsatta sändningar i TV, där ett nytt avtal ska presenteras senare i sommar.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.