Innebandy storsatsar på TV

Göran Harnesk har drivit satsningen på att utveckla webb- och TV-sändningarna. Nu börjar pusselbittarna falla på plats. Innebandyn blir en föregångare bland idrottsförbunden.
Mer innebandy blir det både i TV och på webben. Förbundet tar en ledande position bland idrotter. Foto: TT

 

- Vi har utvärderat flera olika aktörer för en helhetslösning och nu slutligen landat i ett samarbete med Sportsground, säger Göran harnesk, Svensk Innebandys generalsekreterare. 

Tillsammans med Magnus Nilsson, arrangemangsansvarig, är beslutet nu taget. Utbudet ska öka och kvalitén bli bättre via produktionsbolaget Sportsground. 

Nytt TV-avtal också

Och inte nog med det, samtidigt är ett nytt TV-avtal aktuellt.

Men det står klart att Svensk Innebandy gör sin största satsning på TV och webb, större än många andra förbund.

Ett nytt treårsavtal  med Sportsground är starten på en gemensam satsning på SSL Play där samtliga webb- och TV-matcher samlas och där produktion, grafik och redaktionellt blir enhetlig.

Målsättningen är att höja kvalitén på sändningarna och därmed ge tittaren en bättre upplevelse. 

Skärpta krav

Tidigare säsonger har klubbarna själva producerat och sänt sina matcher på SSL Play vilket gjort att sändningarna sett olika ut. Nu ska samtliga matcher i herrarnas SSL produceras av Sportsground som under många år svarat för sändningar på uppdrag av stora kanaler som SVT och TV4. 

Damernas SSL blir också en del av SSL Play, men där återstår att tillsammans med klubbarna sy ihop hur och vilka matcher som ska produceras.

- Tittaren ska känna igen sig oavsett vilken match som sänds. Det är precis som vi jobbat med handbollens Elitserie och fotbollens Damallsvenska, säger Sportsgrounds vd Peter Gagneus.

Nytt för kommande säsong blir också att tittaren får möjlighet att köpa månadsabonnemang som ger tillgång till samtliga matcher. Något som efterfrågats av många.

Via SSL Play blir det också fortsatta sändningar i TV, där ett nytt avtal ska presenteras senare i sommar.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.