Innebandy storsatsar på TV

Göran Harnesk har drivit satsningen på att utveckla webb- och TV-sändningarna. Nu börjar pusselbittarna falla på plats. Innebandyn blir en föregångare bland idrottsförbunden.
Mer innebandy blir det både i TV och på webben. Förbundet tar en ledande position bland idrotter. Foto: TT

 

- Vi har utvärderat flera olika aktörer för en helhetslösning och nu slutligen landat i ett samarbete med Sportsground, säger Göran harnesk, Svensk Innebandys generalsekreterare. 

Tillsammans med Magnus Nilsson, arrangemangsansvarig, är beslutet nu taget. Utbudet ska öka och kvalitén bli bättre via produktionsbolaget Sportsground. 

Nytt TV-avtal också

Och inte nog med det, samtidigt är ett nytt TV-avtal aktuellt.

Men det står klart att Svensk Innebandy gör sin största satsning på TV och webb, större än många andra förbund.

Ett nytt treårsavtal  med Sportsground är starten på en gemensam satsning på SSL Play där samtliga webb- och TV-matcher samlas och där produktion, grafik och redaktionellt blir enhetlig.

Målsättningen är att höja kvalitén på sändningarna och därmed ge tittaren en bättre upplevelse. 

Skärpta krav

Tidigare säsonger har klubbarna själva producerat och sänt sina matcher på SSL Play vilket gjort att sändningarna sett olika ut. Nu ska samtliga matcher i herrarnas SSL produceras av Sportsground som under många år svarat för sändningar på uppdrag av stora kanaler som SVT och TV4. 

Damernas SSL blir också en del av SSL Play, men där återstår att tillsammans med klubbarna sy ihop hur och vilka matcher som ska produceras.

- Tittaren ska känna igen sig oavsett vilken match som sänds. Det är precis som vi jobbat med handbollens Elitserie och fotbollens Damallsvenska, säger Sportsgrounds vd Peter Gagneus.

Nytt för kommande säsong blir också att tittaren får möjlighet att köpa månadsabonnemang som ger tillgång till samtliga matcher. Något som efterfrågats av många.

Via SSL Play blir det också fortsatta sändningar i TV, där ett nytt avtal ska presenteras senare i sommar.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.