Två bolag i kamp om miljardaffärer
CMore och TV4 köpte SHL:s paket om sex år för totalt 4 miljarder. Affären avslöjades nyligen och bakom dolde sig det nya svenska bolaget CSM med Jonas Persson i spetsen.
En viss Rune Hauge
Bara några veckor senare var det dags för en ny duell mellan just CSM och norska Profile Partner. Den fighten kryddades av det faktum att Rune Hauge äger 70 procent av det sistnämnda företaget.
Rune Hauge är välkänd sedan tidigare TV-avtal i Sverige och har ett förflutet med bl a samarbeten med Philippe Huberts Kentaro som gick i konkurs.
Desstom har Hauge tidigare representerat den svenska elithockeyn vid försäljningar. Det uppdrag som CSM har tagit över.
Nu gällde det upphandlingen av fotbollens Allsvenska och Superettan under Svensk Elitfotbolls befäl från och med 2020 och framåt.
Det nuvarande avtalet, 2016-19, har TV4/C More och berikar SEF och klubbarna med 172,5 miljoner till Allsvenskan och 57.5 till Superettan, enligt Fotbollskanalen.
Vill dubbla kraven
Men nu har SEF betydligt större krav. Hoppet står till det dubbla utbytet, faktiskt. I klartext en begäran om nära 500 miljoner kronor årligen från 2020.
Fotbollen sneglade mot hockeyns ersättning och kände starka förhoppningar om att också nå miljardavtal över flera år.
Mycket mer business än så här kan det inte bli i svensk idrott. Så stora pengar finns ingen annanstans, inte tillnärmelsevis.
CSK och Profile Partner synade förutsättningarna och kom med sina bud för att sköta försäljningen. Från SEF har generalsekreterare Mats Enqvist medgett att det blev ett svårt val:
”Båda hade ett bra track record utan anmärkningar från vår sida. Sedan kokar det ner till vad de erbjuder i både pris och engagemang och då föll det ut till Profiles fördel”.
Enligt Mats Enqvist var buden mycket jämna, men SEF förordade Profile Partner och på den linjen gick också klubbarna.
Många spekulanter
Nu ska Hauges företag jaga köpare till svenska fotboll och tiden är tilltagen med råge. Allt för att hitta de bästa köparna.
Profile Partners ersättning för jobbet har en något annorlunda karaktär. Först när de uppnår 460 miljoner kronor får de en ersättning om 3 procent på det totala beloppet. Innan dess är nivån alltså lägre.
Spekulanterna är inte bara de svenska TV-aktörerna som MTG, Discovery och C More. I konkurrensen finns också telekomföretag av skilda slag.
Just det att så många sneglar mot en affär ska gynna en uppgörelse och större pengar till fotbollen.
- Det sker stora förändringar om man jämför med traditionell tv. Ny bolag är på väg in i branschen och de är ute efter bra idrott. Därför är det realistiskt att hoppas på en rekordaffär.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.