Två bolag i kamp om miljardaffärer

Du som vill se direktsänd hockey och fotboll ligger bakom de allra största affärerna någonsin i svensk idrott. Upphandlingen av rättigheterna till SHL respektive paketet Allsvenskan-Superettan handlar om miljardbelopp.
Åtskilliga tusen människor gillar att se fotboll på TV eller andra kanaler och därför ökar priserna i handeln runt rättigheter. Foto: TT

 

CMore och TV4 köpte SHL:s paket om sex år för totalt 4 miljarder. Affären avslöjades nyligen och bakom dolde sig det nya svenska bolaget CSM med Jonas Persson i spetsen.

En viss Rune Hauge

Bara några veckor senare var det dags för en ny duell mellan just CSM och norska Profile Partner. Den fighten kryddades av det faktum att Rune Hauge äger 70 procent av det sistnämnda företaget. 

Rune Hauge är välkänd sedan tidigare TV-avtal i Sverige och har ett förflutet med bl a samarbeten med Philippe Huberts Kentaro som gick i konkurs. 

Desstom har Hauge tidigare representerat den svenska elithockeyn vid försäljningar. Det uppdrag som CSM har tagit över.

Nu gällde det upphandlingen av fotbollens Allsvenska och Superettan under Svensk Elitfotbolls befäl från och med 2020 och framåt.

Det nuvarande avtalet, 2016-19, har TV4/C More och berikar SEF och klubbarna med  172,5 miljoner till Allsvenskan och 57.5 till Superettan, enligt Fotbollskanalen. 

Vill dubbla kraven

Men nu har SEF betydligt större krav. Hoppet står till det dubbla utbytet, faktiskt. I klartext en begäran om nära 500 miljoner kronor årligen från 2020. 

Fotbollen sneglade mot hockeyns ersättning och kände starka förhoppningar om att också nå miljardavtal över flera år.

Mycket mer business än så här kan det inte bli i svensk idrott. Så stora pengar finns ingen annanstans, inte tillnärmelsevis.

CSK och Profile Partner synade förutsättningarna och kom med sina bud för att sköta försäljningen. Från SEF har generalsekreterare Mats Enqvist medgett att det blev ett svårt val:

”Båda hade ett bra track record utan anmärkningar från vår sida. Sedan kokar det ner till vad de erbjuder i både pris och engagemang och då föll det ut till Profiles fördel”.

Enligt Mats Enqvist var buden mycket jämna, men SEF förordade Profile Partner och på den linjen gick också klubbarna.

Många spekulanter

Nu ska Hauges företag jaga köpare till svenska fotboll och tiden är tilltagen med råge. Allt för att hitta de bästa köparna. 

Profile Partners ersättning för jobbet har en något annorlunda karaktär. Först när de uppnår 460 miljoner kronor får de en ersättning om 3 procent på det totala beloppet. Innan dess är nivån alltså lägre.

Spekulanterna är inte bara de svenska TV-aktörerna som MTG, Discovery och C More. I konkurrensen finns också telekomföretag av skilda slag. 

Just det att så många sneglar mot en affär ska gynna en uppgörelse och större pengar till fotbollen.

- Det sker stora förändringar om man jämför med traditionell tv. Ny bolag är på väg in i branschen och de är ute efter bra idrott. Därför är det realistiskt att hoppas på en rekordaffär.

Thomas Ejderhov

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.