EM-veckan inspirerades av SM-veckan

EM-veckan 2-10 augusti blev en succé i TV-sändningar världen över. 567 miljoner tittare kunde gotta sig åt tio timmars sändningar om dagen. På TV, radio och digitala plattformar. Söndagen med det sensationella stavhoppet sågs av 20 miljoner tittare. Sportsligt och ekonomiskt fick värdstäderna Glasgow och Berlin massor av gratisreklam.

När brittiskan Dina Asher-Smith vann 200 metersfinalen vid Europamästerskapen i Glasgow hade BBC en toppsiffra på 3,3 miljoner tittare. En ren succé för evenemanget, inklusive Tv-satsningen, som formades via svenska SM-veckan.Foto: AP Photo/Martin Meissner

Budgeten för European Championships var 90miljoner pund, cirka 990 miljoner kronor.

Om fyra år avgörs EM-veckan igen. Tre till fyra städer är aktuella, dock ingen svensk. En ny EM-stad utses i början av 2019.

I Glasgow avgjordes simidrotterna, cykling, gymnastik, rodd, triathlon och golf. I Berlin friidrotten.

46 TV-bolag sände inklusive EBU:s 34 medlemmar. 2 500 timmars sändning blev 3 505 timmar. En siffra som var över EBU:s förväntningar.

SM-veckan förebild

Iden med EM-veckan var ingen quick fix. Jan Olsson, SVT:s rättighetschef som också är vice president i EBU:s sportkommitté, berättar att idén framfördes av schweizaren Marc Jörg, tidigare chef för EBU:s sporträttigheter, och britten Paul Bristow på ett EBU-möte redan 2013. SM-veckan nämndes i sammanhanget. Det är kanske lite hårddraget att säga att SM-veckan fällde avgörandet men ändå…

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet och SVT. Premiären skedde 2009. Vinterveckan i Sundsvall, sommarveckan i Malmö.

- Publiksiffrorna har varit bra, inte minst för de mindre sporterna. Glasgow sålde fler än 100 000 biljetter över budget. Veckan blev ett stort genomslag för det digitala tittandet. Vissa dagar med 200 000 tittare. Som väntat var det friidrotten som drog flest tittare, säger Jan Olsson.

Han kom till SVT för åtta år sen som sponsorchef efter jobb som generalsekreterare på Svenska Skridskoförbundet och Svenska Simförbundet.

Friidrotten drog mest

Till första tävlingsdagen torsdagen den 2 augusti såldes 130 000 biljetter. 

Berlins friidrott hade flest tittare med 4,5 miljoner tyskar i snitt om dagen.

 Damernas stafett 4x100 meter nådde en femminuterstopp på tyska ARD på avslutningsdagen med drygt 6 miljoner tittare.

Fransk TV snittade med 2,7 miljoner tittare/dagen. Toppsiffra: 4,8 miljoner såg stavhoppet på söndagen.

BBC:s toppsiffra inträffade när brittiskan Dina Asher-Smith vann 200 meter. 3,3 miljoner tittade.

I Norge tittade 1,37 miljoner när Carsten Warholm och Jacob Ingebrigtsen vann sina guld på 400 meter häck och 1 500 meter.

Inte fler idrotter

Nu höjs röster för att antalet sporter ska utökas. Det nobbar initiativtagarna Marc Börg och Paul Bristow.

- Att utöka antalet sporter ingen prioritet för oss. Vi vill inte ha en vecka som blir för stor, alltför betydande och som blir alltför svår att organisera för stora städer, säger Börg.

Tyska ARD Sports co-ordinator Axel Balkausky säger:

- Vi har nått fler tittare än vi trodde var möjligt. Den enskilda sportens marknadsandel har nästan fördubblats jämfört med enskilda överföringar.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.