Fotbollförbundet till motattack
Mot en avgift av 59 kronor för 30 dagar erbjuder Svenska Fotbollförbundet, SvFF, från 1 augusti livestreaming av bredd och ungdomsfotboll via appen ”Min Fotboll.
Betalningsmodellen är Swish, men det är ännu oklart hur föreningslivet ska ersättas. Idrottens Affärer har i tidigare artiklar belyst striden mellan SvFF och redan etablerade Solidsport AB, grundat redan 2008, och väl etablerat med livesändningar via nätet i egen app.
Under 2019 ”streamade” Solidsport över 45 000 matcher i svensk ungdomsidrott och betalade tillbaka cirka 20 miljoner kronor till sändande klubbar.
Ytterst handlar striden om miljonintäkter och herravälde över livesändningar, att med den egna mobiltelefonen livesända ungdomsmatcher med föräldrar och anhöriga som pubilk.
Utnyttjar varumärket
SvFF har anklagat företaget för att kommersiellt utnyttja SvFF:s varumärke och uppmanat distrikt och klubbar att avbryta allt samarbete med Solidsport. Hot och trakasserier har förekommit. SvFF hävdar att gällande tävlingsbestämmelser ger förbundet exklusiv, rätt till alla sändningsrättigheter på landets fotbollsplaner.
Nils Funcke, debattör och författare till flera böcker om yttrande och tryckfrihetsfrågor, har underkänt SvFF:s resonemang och hävdat att det inte är förenligt med svensk grundlag att stänga ute företag eller privatpersoner vid allmänna sammankomster – som en fotbollsmatch för ungdomar
Han har uppmanat Solidsport att få striden rättsligt prövad
-Stäm dem, var hans uppmaning i Idrottens Affärer tidigare i år.
Solids 50-50
Solidsports ersättningsmodell är enkelt uttryckt 50-50. Vid en livesändning delas intäkterna rakt av – 50 procent rakt ned i respektive sändande lags klubbkassa. Välkomna bidrag, speciellt nu i corona-tider.
På SvFF:s hemsida där ”Min Fotboll” presenteras framgår också att ersättningen ska fördelas lika, efter avdrag för momskostnader. Du som användare väljer själv om beloppet ska gå till enskilt lag eller föreningen i sin helhet.
Telia delägare
SvFF har för uppbyggnaden av ”Min Fotboll” köpt tjänster av bolag med nära anknytning till SvFF. Utvecklingskostnaden kan beräknas till miljonbelopp, och Solidsport kunde börja växa först sedan Telia gått in som delägare.
-Jag välkomnar konkurrens. För mig är det ändå skrattretande, att SvFF, som tidigare anklagade oss för att vara kommersiella tog hjälp av kommersiella bolag för att bygga sin app. Med syfte att tjäna pengar på ungdomsfotboll, säger Johan Lundqvist, grundare av Solidsport AB.
-Min idé är, och har hela tiden varit, att med den nya teknikens hjälp stödja svensk ungdomsidrott. Det unga fotbolls-Sverige har nu två val, Solidsport med lika ersättning och inga avgifter, eller SvFF:s avgiftsbaserade och enligt min uppfattning mer osäkra ersättningsmodell.
I företagets ledningsgrupp förs diskussioner om en stämningsansökan mot SvFF för brott mot yttrandefriheten vilken är grundlagsskyddad.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar