Svenskar tar över jätteprojektet

Två av svensk idrotts största sponsorer tar ett steg tillbaka. Volvo Groups och VolvoCars har ägt tävlingen tillsammans de senaste 20 åren, men avslutar nu engagemanget i Volvo Ocean Race. Hur många hundra miljoner sponsringen har handlat om , har aldrig bekräftats, men det rör sig om enorma summor.  

De tar över mångmiljonprojektet, Richard Brisius and Johan Salén.

 Samtidigt som pågående Volvo Ocean Race 2017-18 nalkas  avslutning och målgång i Haag, vilket beräknas ske om  några veckor kommer nyheten om nya ägare. 

Organisationen bekräftar nu att nästa upplaga som startar 2021 får en ny ledning.   

Svenskar i spetsen

Atlant Ocean Racing Spain med Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn i spetsen axlar ansvaret för jättetävlingen. Det är en erfaren trio. Salén och Litborn har funnit med i bakgrunden i sju år. Brisius och Salén är själva före detta seglare som har agerat allt mer på landbacken. De har också vana vid att vara projektledare för olika satsningar i Volvo Ocean Race. Bl a för lag som EF Language (1997-98) och Ericsson 4 (2008-09). I den senaste upplagan av tävlingen stod de bakom Team SCA som seglade med en kvinnlig besättning. 

I november 2017 utsågs Brisius och Salén till President respektive co-President för den pågående upplagan av Volvo Ocean Race. Nu tar de alltså klivet och blir ägare.

– Historien om kappseglingen runt jorden är inspirerande och framtiden är lovande, säger Brisius. Tävlingen handlar om människor och jag ser ödmjukt fram emot att jobba med några av världens främsta professionella idrottsutövare såväl som ledande partners och värdstäder till tävlingen. 

Hemlig köpesumma

Ingen av de inblandade vill uppge hur mycke pengar somhar utväxlats i affären.

– Vi har långsiktiga mål och är fast beslutna om att tävlingen kommer gå från styrka till styrka som ett hållbart ledande internationellt evenemang.  

Organisationen överväger att ha två båtklasser i tävlingen 2021, möjligtvis med den existerande entypsklassen Volvo Ocean 65 och en annan klass, som ännu inte bestämts, i samma tävling. 

– Att öppna upp för en annan redan existerande klass skulle ge oss tillgång till båtar som passar för jorden-runt-kappsegling, som är högteknologiska och som redan finns.  

Därför lämnar Volvoföretagen

Nästa tävling startar 2021, men en betydelsefull seglingsaktivitet planeras  för att ge intressenter en längre tid av aktivering inför starten av nästa race.

Volvo Cars kommer att fortsätta som sponsorer till racet 2021, och det pågår redan en diskussion med nuvarande hamnstäder och sponsorer om tävlingen 2021 och seglingsaktiviteter  innan dess.

Som kommentar till varför de nuvarande ägarna säljer tävlingen säger de så här:

– Volvo Ocean Race har varit ett utmärkt sätt för oss att stärka kundrelationer och varumärket samtidigt som vi skapat engagemang och kunnat presentera företaget och våra produkter för en global publik, säger Kina Wileke, Executive Vice President för Volvo Group Communication.

– Efter 20 år tycker vi att det är dags att överlåta ansvaret för den här prestigefyllda tävlingen till en ny och kompetent ägare som har fokus, erfarenhet och kunskap för att utveckla tävlingen ännu mer, säger Björn Annwall, Senior Vice President på Volvo Cars.

Volvo-grupperna delar på sig, men Volvo Cars vill ändå som sponsor på någon nivå.

Fakta

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling Sammanlagt har över 2000 seglare deltagit i de tolv upplagor som avgjorts sedan tävlingen startade  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.