Svenskar tar över jätteprojektet

Två av svensk idrotts största sponsorer tar ett steg tillbaka. Volvo Groups och VolvoCars har ägt tävlingen tillsammans de senaste 20 åren, men avslutar nu engagemanget i Volvo Ocean Race. Hur många hundra miljoner sponsringen har handlat om , har aldrig bekräftats, men det rör sig om enorma summor.  

De tar över mångmiljonprojektet, Richard Brisius and Johan Salén.

 Samtidigt som pågående Volvo Ocean Race 2017-18 nalkas  avslutning och målgång i Haag, vilket beräknas ske om  några veckor kommer nyheten om nya ägare. 

Organisationen bekräftar nu att nästa upplaga som startar 2021 får en ny ledning.   

Svenskar i spetsen

Atlant Ocean Racing Spain med Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn i spetsen axlar ansvaret för jättetävlingen. Det är en erfaren trio. Salén och Litborn har funnit med i bakgrunden i sju år. Brisius och Salén är själva före detta seglare som har agerat allt mer på landbacken. De har också vana vid att vara projektledare för olika satsningar i Volvo Ocean Race. Bl a för lag som EF Language (1997-98) och Ericsson 4 (2008-09). I den senaste upplagan av tävlingen stod de bakom Team SCA som seglade med en kvinnlig besättning. 

I november 2017 utsågs Brisius och Salén till President respektive co-President för den pågående upplagan av Volvo Ocean Race. Nu tar de alltså klivet och blir ägare.

– Historien om kappseglingen runt jorden är inspirerande och framtiden är lovande, säger Brisius. Tävlingen handlar om människor och jag ser ödmjukt fram emot att jobba med några av världens främsta professionella idrottsutövare såväl som ledande partners och värdstäder till tävlingen. 

Hemlig köpesumma

Ingen av de inblandade vill uppge hur mycke pengar somhar utväxlats i affären.

– Vi har långsiktiga mål och är fast beslutna om att tävlingen kommer gå från styrka till styrka som ett hållbart ledande internationellt evenemang.  

Organisationen överväger att ha två båtklasser i tävlingen 2021, möjligtvis med den existerande entypsklassen Volvo Ocean 65 och en annan klass, som ännu inte bestämts, i samma tävling. 

– Att öppna upp för en annan redan existerande klass skulle ge oss tillgång till båtar som passar för jorden-runt-kappsegling, som är högteknologiska och som redan finns.  

Därför lämnar Volvoföretagen

Nästa tävling startar 2021, men en betydelsefull seglingsaktivitet planeras  för att ge intressenter en längre tid av aktivering inför starten av nästa race.

Volvo Cars kommer att fortsätta som sponsorer till racet 2021, och det pågår redan en diskussion med nuvarande hamnstäder och sponsorer om tävlingen 2021 och seglingsaktiviteter  innan dess.

Som kommentar till varför de nuvarande ägarna säljer tävlingen säger de så här:

– Volvo Ocean Race har varit ett utmärkt sätt för oss att stärka kundrelationer och varumärket samtidigt som vi skapat engagemang och kunnat presentera företaget och våra produkter för en global publik, säger Kina Wileke, Executive Vice President för Volvo Group Communication.

– Efter 20 år tycker vi att det är dags att överlåta ansvaret för den här prestigefyllda tävlingen till en ny och kompetent ägare som har fokus, erfarenhet och kunskap för att utveckla tävlingen ännu mer, säger Björn Annwall, Senior Vice President på Volvo Cars.

Volvo-grupperna delar på sig, men Volvo Cars vill ändå som sponsor på någon nivå.

Fakta

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling Sammanlagt har över 2000 seglare deltagit i de tolv upplagor som avgjorts sedan tävlingen startade  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. I två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Menu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin. 

Mikael Ahlerup presenteras som ny koncernchef i Lundkoncernen som är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver bolaget  sedan 2015 Skånes Djurpark

Åtta nya bandyhallar inom sju år – från 13 till 20. Det blir verklighet om Svenska Bandyförbundet, med plan- och miljökommitténs ordförande Seppo Vaihela i spetsen, får som man vill. 

Det som var så perfekt för STCC blev i nästa stund raka motsatsen. Först var allt, nästan som välregisserat  och gjort för vad svenskbanracing behövde. En kvinnlig segrare och därmed efterlängtad och välbehövlig PR. Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev historia under Kanonloppet på Gelleråsen när hon blev  den första kvinnliga STCC-segraren någonsin.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.