Svenskar tar över jätteprojektet

Två av svensk idrotts största sponsorer tar ett steg tillbaka. Volvo Groups och VolvoCars har ägt tävlingen tillsammans de senaste 20 åren, men avslutar nu engagemanget i Volvo Ocean Race. Hur många hundra miljoner sponsringen har handlat om , har aldrig bekräftats, men det rör sig om enorma summor.  

De tar över mångmiljonprojektet, Richard Brisius and Johan Salén.

 Samtidigt som pågående Volvo Ocean Race 2017-18 nalkas  avslutning och målgång i Haag, vilket beräknas ske om  några veckor kommer nyheten om nya ägare. 

Organisationen bekräftar nu att nästa upplaga som startar 2021 får en ny ledning.   

Svenskar i spetsen

Atlant Ocean Racing Spain med Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn i spetsen axlar ansvaret för jättetävlingen. Det är en erfaren trio. Salén och Litborn har funnit med i bakgrunden i sju år. Brisius och Salén är själva före detta seglare som har agerat allt mer på landbacken. De har också vana vid att vara projektledare för olika satsningar i Volvo Ocean Race. Bl a för lag som EF Language (1997-98) och Ericsson 4 (2008-09). I den senaste upplagan av tävlingen stod de bakom Team SCA som seglade med en kvinnlig besättning. 

I november 2017 utsågs Brisius och Salén till President respektive co-President för den pågående upplagan av Volvo Ocean Race. Nu tar de alltså klivet och blir ägare.

– Historien om kappseglingen runt jorden är inspirerande och framtiden är lovande, säger Brisius. Tävlingen handlar om människor och jag ser ödmjukt fram emot att jobba med några av världens främsta professionella idrottsutövare såväl som ledande partners och värdstäder till tävlingen. 

Hemlig köpesumma

Ingen av de inblandade vill uppge hur mycke pengar somhar utväxlats i affären.

– Vi har långsiktiga mål och är fast beslutna om att tävlingen kommer gå från styrka till styrka som ett hållbart ledande internationellt evenemang.  

Organisationen överväger att ha två båtklasser i tävlingen 2021, möjligtvis med den existerande entypsklassen Volvo Ocean 65 och en annan klass, som ännu inte bestämts, i samma tävling. 

– Att öppna upp för en annan redan existerande klass skulle ge oss tillgång till båtar som passar för jorden-runt-kappsegling, som är högteknologiska och som redan finns.  

Därför lämnar Volvoföretagen

Nästa tävling startar 2021, men en betydelsefull seglingsaktivitet planeras  för att ge intressenter en längre tid av aktivering inför starten av nästa race.

Volvo Cars kommer att fortsätta som sponsorer till racet 2021, och det pågår redan en diskussion med nuvarande hamnstäder och sponsorer om tävlingen 2021 och seglingsaktiviteter  innan dess.

Som kommentar till varför de nuvarande ägarna säljer tävlingen säger de så här:

– Volvo Ocean Race har varit ett utmärkt sätt för oss att stärka kundrelationer och varumärket samtidigt som vi skapat engagemang och kunnat presentera företaget och våra produkter för en global publik, säger Kina Wileke, Executive Vice President för Volvo Group Communication.

– Efter 20 år tycker vi att det är dags att överlåta ansvaret för den här prestigefyllda tävlingen till en ny och kompetent ägare som har fokus, erfarenhet och kunskap för att utveckla tävlingen ännu mer, säger Björn Annwall, Senior Vice President på Volvo Cars.

Volvo-grupperna delar på sig, men Volvo Cars vill ändå som sponsor på någon nivå.

Fakta

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling Sammanlagt har över 2000 seglare deltagit i de tolv upplagor som avgjorts sedan tävlingen startade  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..