"Finns många fler som vill ha bandykorv"

Det kan vara så att fler människor vill äta bandykorv och se SM-finalen. Efter finalen väcks allt fler frågor om Friends Arena som bästa spelplats eller ej. Det finns ett alternativt förslag.
Håkan Ramsin, Svenska Bandyförbundets ordförande, försvarar beslutet att spela SM-finalen fem år i rad på Friends Arena. Han ser inte fördelarna med att skifta arena, som det fanns ett förslag om. Foto: TT

 

I juni avgår Håkan Ramsin som ordförande efter åtta år i Svenska Bandyförbundet. Det var han som skrev under ett fem-årsavtal med Friends Arena och det var han som nobbade ett helt annorlunda förslag för SM-finalen.

En tankeställare

Finalen innebar en tankeställare. Från fjolårets succé med 38 000 åskådare till årets, ja, hur stor publiken var det egentligen? 20 400 angavs, men andra uppgifter uppger dryga 16 000.

I vilket fall, frågetecknet för Friends Arena som spelplats för SM-finalen växte avsevärt.

Det var för dryga två år sedan som förbundet tog beslutet att välja Friends Arena.

Som alternativ fanns Studenternas IP, att stanna där och anta Uppsala Stads anbud vilket skulle innebära spel utomhus

Eller Tele2 Arena på söder i Stockholm. En mindre hall, men ett bygge som då var försenat och därmed omgivet av vissa frågetecken.

Ett helt annat koncept

Och så fanns Sport&Evenemang som kom med ett bud som inte liknande något annat. ”Rotera, spela aldrig på samma plats två år i rad, gör det till en happening när ni kommer stan”, var budet och då låg spelplatser som Heden i Göteborg, Studenternas, Malmö och Friends som tänkbara.

Förbundet valde Friends Arena och vem kunde ifrågasätta det beslutet efter premiären i fjol med fullsatt hus.

Men efter året match kom tvivel.

Förmånligt avtal

Håkan Ramsin medger att förbundet har ett mycket förmånligt avtal med Friends Arena.

Vad betyder det för förbundets ekonomi?

- Vårt femåriga avtal med arenabolaget innebär att de betalar oss i grunden en överenskommen årlig summa. Vi kommer alltså att få ett överskott av arrangemanget oavsett publiksiffran storlek.

Arenabolagets budget innehåller kostnaderna för driften av arrangemanget. På det viset kommer bandyförbundet undan relativt smärtfritt rent ekonomiskt.

Men du kan väl inte vara nöjd med den relativt låga publiksiffran?

- Nej, givetvis inte. Största intäktsposten, entreavgifterna, hade vi delat ansvar för. Arenabolaget skötte all marknadsföring för finalen.

- Vi sålde föreningsbiljetterna, som uppgick till ca 7-8 000, medan Arenabolaget sålde övriga biljetter. Där hade vi förväntat oss betydligt mer än de dyra  10 000.

Tror på 30 000 åskådare

Från bandyförbundet finns en klar uppfattning om att man behöver lära sig mer till nästa år. På sikt finns en förhoppning om att uppnå högre mål och runt 30 000 åskådare oavsett vilka lag som möts.       

Vilken var största bristen i år?

- Vi borde ha kunnat stänga av hela tredje etaget för att få en känsla av att det var folkligt och fullsatt. Där missade vi i avstämningen med Arenabolaget om hur många  biljetter som sålts i förväg.

Vill inte spela utomhus

Kommer ni att återgå till Studenternas eller någon annan arena efter fem år på Friends Arena?

- Nej, vi vill inte spela utomhus på Studenternas. Tele2 Arena kan vara ett alternativ, där det finns inomhusmöjligheter. Vi siktar på att stadigt ha 30 000 i publiken.

Arenabolaget är nu sålt till ett franskt konsortium. Vill och kan ni omförhandla arrangemangsavtalet?

- Vårt avtal med Arenabolaget står kvar oförändrat till förfallodatum till 2017.

Mest nöjd är Ramsin med Arenabolagets produktion av finalen, som han anser var bättre nu än under premiäråret i fjol.

Några budgetsiffror vill Ramsin inte nämna- och utfallet ekonomiskt är inte klart ännu. Förlusten hamnar i första hand hos Arenabolaget.

"Ingen kan vara överraskad"

I Göteborg finns Affe Akbari på Sport&Evenemang och han har sett och hört om finalen och vad som skedde.

- Är det någon som är överraskad? I fjol var det nyhetens behag och Hammarbys medverkan som lockade. Men även om Hammarby hade spelat final i år hade det inte spelat någon roll. 

- Vi har gjort så många evenemang och ser människors beteendet, år två blir aldrig en lika stor succé vad det än handlar om. Spänningen och nöjesfaktorn minskar betydligt med samma arena.

Måste byta stad hela tiden

Han deltog i anbudskampen med förbundet för nära tre år sedan.

- Vi märkte en återhållsam inställning när vi presenterade vårt förslag, men jag var övertygad då och i dag ser vi ju vad som har hänt.

- Finalen ska byta spelplats varje år, det garanterar fler åskådare och bandyn får mycket mer PR. De borde tillvarata de här möjligheterna bättre.

Affe Akbari betonar:

- Se på andra stora årligen återkommande evenemang som Super Bowl, Tour de France eller ta för den delen Schlagerfestivalen. Vad är gemensamt för alla, jo, de byter stad och arena. De vet att de får så mycket större intresse på en ny plats.

Har byggt hockeyarenorna

Sport&Evenemang står bl a bakom utomhusmatcherna i ishockey runt om i Sverige och där en fullvärdig arena har byggts på den plats där den lokala arrangöreren tycker är bäst. Exempelvis var det Akbaris bygglag som uppförde hockeyarenan inne på Ullevi, i Karlstad, Gävle och Leksand. Från ingenting skapar de en fullvärdig anläggning med arena och läktare.

Affe Akbari igen:

- TV-mediets utveckling har varit dramatisk under senaste decenniet. Man måste använda kreativitet för att ta plats. Vara nytänkande men samtidigt bevara och förstärka starka traditioner.

Han menar att en bandyfinal ska vara så utformad att man når en bredare publik och nya kommersiella möjligheter. 

- Den ska inte vara förknippat med en viss plats eller stad. Genom att gå utanför givna ramar och gränser når man nya kundgrupper och marknader. Vi vill utveckla finalen långsiktigt med etapper om fyra år.

"Skulle kunna spela i Malmö"

Affe Akbari vet vad han och företaget både kan och har för materiella tillgångar.

- Vi skulle kunna spela bandyfinalen i Malmö eftersom vi idag kan etablera en mobil

bandyarena på valfri plats i Sverige.

I anbudet skulle behållningen delas lika mellan förbundet och Sport&Evenemang.

En stor fråga efter den andra finalen på Friends Arena är om driftbolaget vill behålla SM-finalen. Allt från att göra is och allt arbetet vid genomförandet till slutligt budgetutfall måste ha kostat avsevärt belopp.

Bengt Skagerström

Mattias (inte verifierad)

sön, 2014-03-23 12:58

1. En sak är då säker. Skulle en

En sak är då säker. Skulle en SM-final i bandy spelas i Malmö så skulle det bli nytt publikrekord, bottenrekord alltså.

Nils (inte verifierad)

mån, 2014-03-24 10:54

2. Arenabolaget betalar en fast

Arenabolaget betalar en fast ersättning till Bandyförbundet. Arenabolaget står för alla kostnader för driften av arrangemanget. Arenabolaget står för all marknadsföring. Någon som undrar varför Friends Arena går back med ett par hundra miljoner varje år?

KentW (inte verifierad)

tis, 2014-03-25 11:46

3. 20400...?? åskådare!

Bandyn ÄR en liten sport publikmässigt det kommer vi inte ifrån. Snittet i serien ligger runt 2000pers, med några derbyn som brukar dra lite mer. Det borde betyda att årets final drog c:a 4000 entusiastiska supportrar från de båda lagen och kanske några extra, det ger max 6000pers från lagens hemorter. Sen har vi bandypubliken från Mälardalen som har relativt nära till Friends, och varifrån kom resten....? 20 400pers..!! aldrig i livet, 16 000 även det låter mycket, men ändå mer rimligt! Men fjolårets 38 000pers då..? Med Hammarby på ena sidan och Sandviken på andra så drog dessa lag inte bara de egna supportrarna utan även andra lags supportrar. MEN den avgörande skillnaden var naturligtvis att det var FÖRSTA finalen som spelades inomhus, det drog mycket publik! Finalen 2015 kommer att få det svårt att få ihop de 16 000 som kom iår, för att komma över 20 000 så krävs att Hammarby är ett av lagen och det andra också kommer från Mälardalen, tex. Västerås. Större än så är inte bandyn.

Grodan (inte verifierad)

tis, 2014-03-25 22:56

4. SM-Final i Bandy

Att det blev en betydligt mindre bandyfest 2014 än föregående år tror jag beror på följande: 1.Premiär för en final-match inomhus var 2013! 2.Att gå på SM-finalen i bandy har varit en stark tradition med vad det gäller att medbringa sin "bandy portfölj" vilket inte är tillåtet i Arenor/hallar. 3.Vilka lag det är som tar sig till en final. 4. Det är på tok för dyr entre med ca 700:-, det kommer algrig att locka publik. Max 400kr för en plats på en långsida är en mer rimligt siffra för att lyckas med att åter få en "folkfest"

Micke (inte verifierad)

ons, 2014-03-26 15:53

5. Publikt i SM-finalen 2014

AV SBF officiellt angivna ca 20 000 åskådarna, var ca 7000 biljetter som sålts till föreningar med bandy på sitt program. De biljetterna var säkert inte så dyra som övriga 700 kr- hälften eller mindre kanske? Men nog kan man tro att 20.000 är en liten "Glädjekalkyl" i efterhandssnacket.

Jonas Bergqvist, Sveriges näst meste landslagsman i ishockey genom tiderna, engagerar sig i idrotten där han bor och är deltagare i gruppen Elit och evenemang inom ramen för projektet Halmstad Idrottsstaden. 

2 750 atleter från 50 länder, 100 000 människor ute på gatorna – och en ökad turistekonomsk omsättning på drygt 40 miljoner kronor. Ironman växer i betydelse för Kalmar kommun.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Trots att Charlotte Kalla tog tre medaljer vid längd-VM i Lahtis i vintras blev hon utan bonuspengar från Svenska Skidförbundet. Orsak: Kalla valde att stå utanför landslagets träningsgrupp under försäsongen 2016.

I helgen är världens populäraste fotbollsliga tillbaka.  Mtg satsar rejält. Viasat Sport Premium HD och Viaplay blir huvudkanaler för en Premier League-satsning. Första omgången sammanfaller även med premiären av TV3:s nya eftermiddagsmagasin Sportlördag som sänder Chelseas första steg mot ett eventuellt titelförsvar.

 

Förra sommaren blev fransmannen Paul Pogba fotbollshistoriens dyraste fotbollsspelare när han såldes från Juventus till Manchester United för drygt 1 miljard kronor. Men nu överträffas övergångsrekordet, därtill med kraftig marginal,