Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Här finns oändliga möjligheter"

Länge har det handlat om rättigheter för TV, nu ska idrotten ta kampen om den andra skärmen, den som finns via mobilen, datorn eller läsplattan. Foto: Scanpix


Elitidrottens relation till tv-bolag handlar om stora pengar och makt. De stora ligornas tv-avtal handlar om flera hundra miljoner om året i Sverige. Ute i Europa är det miljarder det handlar om.

Nu befinner vi oss i ett läge där ingen kan svara på frågan vad tv är om fem-sju år. Det vi vet är att idag genererar live sport stora intäkter för tv-bolagen som av det skälet är beredda att betala mycket för rättigheter samtidigt som live sport relativt sett ökar i betydelse när vi vänjer oss med att allt annat kan vi titta på när vi vill.

Här kan de tjäna mera

Alla makthavare inom idrotten funderar dagligen på om och när de kan ta över sändningar själv och den vägen tjäna mer än vad de idag kan få i ersättning för rättigheter.

Än vet ingen hur man skall göra och när det är läge att försöka, min gissning är att det handlar om fem år eller mer även om det rent tekniskt går att göra idag.

Nu har nästa fråga dykt upp med en total korrelation med tv. Makten över den andra skärmen. När detta skrivs pågår Aktuellt på den stora skärmen men vi slölyssnar bara då vi har fokus på var sin laptopsskärm och därutöver ligger det tre skärmar till på soffbordet. Förlorad attention till den andra skärmen förstör hela affärsmodellen för det vi ännu kallar tv:n på väggen.

Det är idrotten som har informationen

The scond screen är sedan ett år tillbaka modeordet nummer ett när chefer i tv-bolag samlas. ”Hur vinner vi makten över den andra skärmen?” är den fråga som ställs på vartenda strategimöte som sker på ett tv-bolag i Europa idag.

För mig som både krönikör och i mitt arbete har uppgiften att hjälpa den kommersiella idrotten att tjäna mer (det där ideella finns det andra som kan) är svaret på frågan självfallet att den här chansen får vi inte missa. Ligor och eventarrangörer måste själva bli ägare av den andra skärmen. Det är nämligen här som relationen med kunden ligger.

Information och interaktion med de som följer en liga, deltar i evenemang av utövarkaraktär eller på annat sätt följer en sport kan inte överlåtas till tv-bolagen.

Mer, bättre och snabbare information

Den andra skärmen har dessutom syftet att ge arenabesökaren mer, bättre och snabbare information än vad tv-tittaren kan få. Här ligger man idag mil efter men det är på intet sätt försent.

Den andra skärmen är också kanalen för att sälja biljetter, öka intresse för nästa match, skapa snackisar och självfallet se till att vad än en individ frågar efter så finns information där.

Området är idag totalt oreglerat, alla media har appar, mobila hemsidor, hemsidor såväl som alla aktörer inom kommersiell idrott. Vi kan se matcher som inte sänds via våra laptops och allsköns lösningar med proxyservrar i andra länder i strid med tv-avtal och det finns livestream även från event där man sålt tv-rättigheter.

Laptop, platta, datorn skapar möjligheter

Den som vinner slaget om den andra skärmen, oavsett om det är en laptop, en platta eller mobilen kommer inte bara närmare kundernas hjärta utan lika viktigt närmare deras plånbok. 

Ett garanterat stalltips säkrare än antagandet att Juholt inte spelar någon större roll i nästa regering är att den andra skärmen kommer att fortsätta stjäla uppmärksamhet från den första skärmen.

Slutsatsen att det är lika dumt för den kommersiella idrotten att missa makten över den andra skärmen som det är för oss vanliga dödliga att köpa storbankernas fondsparande.

Satsa - i stället för att värva en spelare till

Det jobbiga i sammanhanget är att tv-bolagen inte kommer att lägga sig ner och dö och mera jobbigt är att vi pratar om ett område där de får ses som proffs och idrotten som amatörer, det är dessutom inte gratis.

Det är dock inte mer pengar i utveckling än att det räcker om varje klubb i en liga satsar lika mycket som den näst dyraste spelaren kostar.

Då kan man köpa all kompetens och all teknisk utveckling som behövs om man samarbetar. Det är dessutom i förlängningen mycket lönsamt så intäkterna kommer garanterat att räcka till tre dyra spelare.

Men, baserat på hur idrottsklubbarna agerat de senaste decennierna så blir det troliga resultatet att tv-bolagen vinner slaget om den andra skärmen då klubbarna kommer att köpa spelare istället för att försöka vinna makten över sin egen framtid.

Dan Persson

Manchester United behövde en poäng borta i sista Premiär League matchen mot Leicester. Matchen hade kallats miljardmatchen, så mycket pengar stod på spel. United gjorde vad som behövdes, vann med 2-0. En poäng hade räckt för att klara Champions League-platsen.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.