Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Brynäs tillbakavisar anklagelser
Idag åker Brynäs IF på en orättvis käftsmäll. Arbetarbladet i Gävle publicerar en artikel som är lika vinklad som när Putin förklarar sig oskyldig till det nedskjutna planet. Enda syftet är att skapa klick trots att man vet att man på extremt orättvisa grunder skadar föreningen och kommunen.
Vore jag Gävlebo hade jag sagt upp min prenumeration på stående fot. Detta helt oavhängigt om jag håller på Brynäs eller ej. Vem vill betala pengar för falska beskrivningar som helt saknar fakta och helhet.
Ni kan läsa artikeln Barnens pengar går till Brynäs tröjor här.
Brynäs svar under rubriken: Gällande Arbetarbladets granskning av En Bra start
Artikeln ser ut som den gör trots att den är baserad på de fakta som finns i Brynäs svar.
Ren desinformation
Vi skall inte utse ansvarig utgivare Daniel Nordström till en av Lenins nyttiga idioter. Han förvanskar fakta för att tjäna pengar åt sina ägare så han vet precis vad han gör. Han bör snarare buntas ihop med Putins desinformatörer alternativt med mediemoralen hos den högerpopulistiska nätmobben.
När han tar publiceringsbeslutet så vet han tre saker.
1. Artikeln ger en gravt felaktig bild av projektet och Brynäs, kommunens och andras agerande.
2. Artikeln är perfekt vinklad för att klickas, tweetas, retweetas, delas på FB, dvs den är skriven för att bli viral.
3. Han skadar medvetet föreningen, kommunen och ett antal andra företag med den falska vinklingen som skapar andemeningen av bedrägligt beteende trots att det inte finns en tioöring till grund för detta.
Idrotten har blivit en slagpåse
Jag är inte journalist, jag skriver krönikor om det lilla jag kan något om som jag arbetar med, dvs kommersiell idrott, idrottspolitik och arenor utan att förhålla mig till någon mediaetik, bara till min egen grund om att jag måste kunna validera fakta. Dock är jag media och samhällsnörd så jag är allvarligt bekymrad över medias utveckling. I det här fallet hade jag kunskap. Nu måste jag utgå ifrån att när Arbetarbladet skriver om sådant jag inte kan så är det lika falskt som detta.
Det skadar demokratin när förtroendet för media minskar för att media i en svår situation glider på sanningen. Den här artikeln är snubblande nära begreppet förtal, inte i bokstav men i andemening. Av naturliga skäl har vi en tryckfrihetsförordning som skall fria Arbetarbladet en sådan här gång eftersom inskränkning av tryckfriheten och yttrandefriheten vore värre.
Det här är en del av en trend där idrotten blivit någon slags allmän slagpåse som bekymrar mig.
Går man igenom ett par hundra artiklar om idrott som inte handlar om enskilda matcher så framstår idrotten som mer moraliskt förkastlig än Volkswagens agerande i utsläppsskandalen och Aftonbladets ledarsida (kultursidan säger sig vara kommunistisk så där kan vi inte ställa krav på demokratisk grundsyn). Det är självfallet medvetna vinklingar och undanhållande av fakta som är grunden.
Ett underbetyg till medias ansvar
Idrotten pumpar utan större mottagande ut massor med information om all den samhällsnytta man skapar, man når dock inte genom bruset för fem öre. Idrottens åtagande utan extra resurser på migrationsområdet är något alldeles fantastiskt och så skulle jag kunna fortsätta en bra stund.
I det här fallet hjälpte inga fakta, inga goda förklaringar om vad man gör, hur man gör och varför man gör, ingen målande bild om varför Brynäs, liksom tusentalet andra föreningar har i sin värdegrund att vara den gode medborgaren. Det ingår i idrottens DNA helt enkelt.
Här har vi ett av de större CSR projekten i Sverige, fortfarande under uppbyggnad med en hög grad av komplexitet att hantera där man transparent och i samverkan med ett stort antal partner agerar för att göra skillnad.
Då kommer det en klickkåt ansvarig utgivare med begränsat omdöme och målar bilden av den bedrägliga omoraliska föreningen. Det är beklämmande och ett underbetyg till medias ansvar och etiska regelverk.
Jag upprepar, det är korkat och på gränsen till skadligt att prenumerera på Arbetarbladet. Säg genast upp prenumerationen.
Mest lästa just nu
Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen.
AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga.
20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.