Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Stora skillnader i villkor

Det är mycket skilda förutsättningar för elitlagen i Småland, Kalmar FF:s fotboll och Växjö Lakers hockey, här i form av Robert Rosén som en firad målgörare. Foto: Mikael Fritzon, TT

 

Läser en artikel i tidningen Barometern som är en intervju med Kalmar FF:s ordförande Anders Nyblom. Ekonomin är ett bekymmer inte helt oväntat. Kalmar är i min bok en välskött klubb och det är viktigt att en klubb som Kalmar får rätt möjligheter att konkurrera sportsligt, dvs en ekonomi som har rätt struktur på kostnadssidan.

Där är man inte idag. Arenan kostar 19 miljoner kronor per år och det är för mycket för en allsvensk klubb på en ort av Kalmars storlek med en fotbollsarena med naturgräs.

Jämför man med deras granne Växjö Lakers så kan man enkelt konstatera ett par saker. Växjö har en arena som används tre gånger så ofta som Guldfågeln Arena i Kalmar. Effekten på arenaekonomin kan till och med riksbankschefen Stefan Ingves förstå. 

Stora skillnader

Växjö har väsentligt högre intäkter per matchstol och väsentligt högre nivåer på arenakonsumtion per arenabesökare, fler event och ungefär samma årskostnad.

Växjö har en modell från kommunen som fungerar väl för en hockeyarena med en klubb med Lakers omsättning. Kalmar som omsätter en tredjedel, om jag kommer ihåg rätt, får självfallet inte samma förutsättningar.

Kalmar med elitlag i en av de kommersiella sporterna skall allt annat lika ha ekonomiskt upptagningsområde för att kunna vara på övre halvan i Allsvenskan som genomsnittlig placering över tio år.

För att förklara för de som tror att alla har samma förutsättningar så är det så enkelt att kommersiella elitklubbar på en ort når ett max runt 1 procent av BNP i upptagningsområdet i omsättning. Ett lag från en liten ort har sämre förutsättningar. 

Klara villkor

De lag som går bäst är nästan genomgående dominerande aktörer på en ort som är tillräckligt stor, har högskola, differentierat näringsliv och tillväxt i befolkning. Kalmar med omnejd är tillräckligt stort men näringslivet är lite klent och tillväxten är inte bra nog.

I nästa led så är korrelationen mellan omsättning och tabellplacering 93 procent för en tioårsperiod. Vill man nå toppen på ligan skall man lägga fokus på att öka omsättning. Så enkelt är det vi kallar för den ideella idrotten fotboll.

Ur det här perspektivet så kan myndigheternas decennier långa oförmåga att göra E22 till motorväg, dvs förbättra Kalmars ekonomiska position ha större påverkan på inte bara Kalmars ekonomi utan även fotbollens tabellplacering. 

Klara samband

Det här kan för en del supportrar framstå som långsökt och komplext men sambanden är extremt väl klarlagda. För enskilda säsonger kan lag både över och underprestera men över tid så är det helt klarlagt att ökad omsättning ger bättre tabellplacering. 

Guldfågeln Arena är en av de som jag ännu inte besökt eller räknat på så jag har svårt att ha åsikter om eventuella feltänk vid bygget. Normalt bygger man för stort men 10 700 platser är inte för stort för en ort av Kalmars storlek. Arenan har ordentlig loungeyta, restaurang och pubar så utifrån det som går att googla fram. Möjligheten till konserter och andra externa event skall dock ses som liten eftersom naturgräset krånglar till kostnaden för andra event.

Det jag vet om hur Kalmar FF driver verksamheten är positiv info. Tidigt med eget biljettsystem och bra folk i organisationen. 

Behövs flera matcher

Slutsatsen är då att det Kalmar FF behöver mest av allt är tillväxt i området för att få upp både publiksiffror och snittintäkter per besökare. Alternativt är fler matcher per år. Här ligger UEFA som en våt filt över svensk fotboll. Med vårt klimat och spel vår-höst är det mycket svårt att få ut ett spelschema som ger 18-20  matcher men det hade minskat arenakostnaden per match ordentligt. 

Kommunens stöd är logiskt och i sammanhanget relativt små pengar. Kalmar FF skapar stora lokala skatteintäkter, arenan är en viktig del av den lokala infrastrukturen och utslaget per besökare är stödet till elitidrotten i normalfallet ca 10 procent av motsvarande stöd till kulturen när man räknar per besökare.

Kalmar är definitivt en ort som skall ha ett elitlag i fotboll. Det är en viktig del av regionens tillväxt. Då bör de få rätt förutsättningar och nu tog man ett bra steg i den riktningen.

Dan Persson

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbarplus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mttagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.