Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Stora skillnader i villkor

Det är mycket skilda förutsättningar för elitlagen i Småland, Kalmar FF:s fotboll och Växjö Lakers hockey, här i form av Robert Rosén som en firad målgörare. Foto: Mikael Fritzon, TT

 

Läser en artikel i tidningen Barometern som är en intervju med Kalmar FF:s ordförande Anders Nyblom. Ekonomin är ett bekymmer inte helt oväntat. Kalmar är i min bok en välskött klubb och det är viktigt att en klubb som Kalmar får rätt möjligheter att konkurrera sportsligt, dvs en ekonomi som har rätt struktur på kostnadssidan.

Där är man inte idag. Arenan kostar 19 miljoner kronor per år och det är för mycket för en allsvensk klubb på en ort av Kalmars storlek med en fotbollsarena med naturgräs.

Jämför man med deras granne Växjö Lakers så kan man enkelt konstatera ett par saker. Växjö har en arena som används tre gånger så ofta som Guldfågeln Arena i Kalmar. Effekten på arenaekonomin kan till och med riksbankschefen Stefan Ingves förstå. 

Stora skillnader

Växjö har väsentligt högre intäkter per matchstol och väsentligt högre nivåer på arenakonsumtion per arenabesökare, fler event och ungefär samma årskostnad.

Växjö har en modell från kommunen som fungerar väl för en hockeyarena med en klubb med Lakers omsättning. Kalmar som omsätter en tredjedel, om jag kommer ihåg rätt, får självfallet inte samma förutsättningar.

Kalmar med elitlag i en av de kommersiella sporterna skall allt annat lika ha ekonomiskt upptagningsområde för att kunna vara på övre halvan i Allsvenskan som genomsnittlig placering över tio år.

För att förklara för de som tror att alla har samma förutsättningar så är det så enkelt att kommersiella elitklubbar på en ort når ett max runt 1 procent av BNP i upptagningsområdet i omsättning. Ett lag från en liten ort har sämre förutsättningar. 

Klara villkor

De lag som går bäst är nästan genomgående dominerande aktörer på en ort som är tillräckligt stor, har högskola, differentierat näringsliv och tillväxt i befolkning. Kalmar med omnejd är tillräckligt stort men näringslivet är lite klent och tillväxten är inte bra nog.

I nästa led så är korrelationen mellan omsättning och tabellplacering 93 procent för en tioårsperiod. Vill man nå toppen på ligan skall man lägga fokus på att öka omsättning. Så enkelt är det vi kallar för den ideella idrotten fotboll.

Ur det här perspektivet så kan myndigheternas decennier långa oförmåga att göra E22 till motorväg, dvs förbättra Kalmars ekonomiska position ha större påverkan på inte bara Kalmars ekonomi utan även fotbollens tabellplacering. 

Klara samband

Det här kan för en del supportrar framstå som långsökt och komplext men sambanden är extremt väl klarlagda. För enskilda säsonger kan lag både över och underprestera men över tid så är det helt klarlagt att ökad omsättning ger bättre tabellplacering. 

Guldfågeln Arena är en av de som jag ännu inte besökt eller räknat på så jag har svårt att ha åsikter om eventuella feltänk vid bygget. Normalt bygger man för stort men 10 700 platser är inte för stort för en ort av Kalmars storlek. Arenan har ordentlig loungeyta, restaurang och pubar så utifrån det som går att googla fram. Möjligheten till konserter och andra externa event skall dock ses som liten eftersom naturgräset krånglar till kostnaden för andra event.

Det jag vet om hur Kalmar FF driver verksamheten är positiv info. Tidigt med eget biljettsystem och bra folk i organisationen. 

Behövs flera matcher

Slutsatsen är då att det Kalmar FF behöver mest av allt är tillväxt i området för att få upp både publiksiffror och snittintäkter per besökare. Alternativt är fler matcher per år. Här ligger UEFA som en våt filt över svensk fotboll. Med vårt klimat och spel vår-höst är det mycket svårt att få ut ett spelschema som ger 18-20  matcher men det hade minskat arenakostnaden per match ordentligt. 

Kommunens stöd är logiskt och i sammanhanget relativt små pengar. Kalmar FF skapar stora lokala skatteintäkter, arenan är en viktig del av den lokala infrastrukturen och utslaget per besökare är stödet till elitidrotten i normalfallet ca 10 procent av motsvarande stöd till kulturen när man räknar per besökare.

Kalmar är definitivt en ort som skall ha ett elitlag i fotboll. Det är en viktig del av regionens tillväxt. Då bör de få rätt förutsättningar och nu tog man ett bra steg i den riktningen.

Dan Persson

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.