Volvo och staden i samarbete

1,5 miljard tittare har sett TV-program om Volvo Ocean Race och 2 700 journalister från 48 länder har varit ackrediterade vid de sju första hamn-stoppen. Därför satsar Göteborgs stad 25 miljoner på en grande final.
Frihamnen i Göteborg blir ett gigantiskt partyområde när båtarna i Volvo Ocean Race går i mål.

 

Noterbart är att 74 städer runt om i världen ansökte om att få arrangera något av de elva stoppen på fem kontinenter. Göteborg var det självklara målet.

Eventområde om 17 fotbollsplaner

Evenemangsområdet på Frihamnspiren är 93 000 kvadratmeter (17 fotbollsplaner) stort. Redan till Göteborgs 400-års jubileum 2021 ska området bebyggas med 1 000 bostäder och arbetsplatser och när området är färdigt ska 15 000 människor bo och lika många arbeta där. Men innan dess ska Volvo Ocean Race hållas här 2015 och 2018.

När tävlingsbåtarna välkomnas till Göteborg om en dryg vecka blir det en veckas folkfest i Frihamnen. Staden och Volvo har samarbetet om finansering och utformning och ser det som kulmen på hela den gigantiska tävlingen.

För Göteborg är det ett sätt att visa upp hur staden utvecklas och satsar för framtiden. Göteborgs Stads paviljong utgörs av ett grönt torg som omringas av flera containrar som alla representerar en del av stadens utveckling.

Fast mark under fötterna

Sedan oktober har båtarna varit ute. Ett tiotal personer i varje båt har seglat i alla sorters väder, de har övervunnit hinder, hanterat kriser och klarat vardagen tillsammans i ett trångt utrymme. Nu ska de få känna fast mark under fötterna.

- Lika viktigt som kundmöten och de arrangemang vi skapar vid våra hamnstopp är folkfesten. I år kommer mer än 2,8 miljoner besökare att ha varit på tävlingsområdena. Vi må vara ett globalt företag men Göteborg är vår hemmahamn, säger Jan Gurander tf koncernchef AB Volvo.

Sista tävlingsmomentet i tävlingen 2014/2015 sker på lördagen 27 juni då det är ”In port-race”. Med start utanför Älvsborgsbron ska båtarna tävla på en bana som avslutas vid Frihamnen. Seglingsfinalen beräknas locka hundratusentals besökare. Dessutom medverkar artister som Petter, Miriam Bryant, Eric Saade, Loreen, Göteborgs Symfoniker, Jessica Andersson och Electric Banana Band. 

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.