Volvo och staden i samarbete

1,5 miljard tittare har sett TV-program om Volvo Ocean Race och 2 700 journalister från 48 länder har varit ackrediterade vid de sju första hamn-stoppen. Därför satsar Göteborgs stad 25 miljoner på en grande final.
Frihamnen i Göteborg blir ett gigantiskt partyområde när båtarna i Volvo Ocean Race går i mål.

 

Noterbart är att 74 städer runt om i världen ansökte om att få arrangera något av de elva stoppen på fem kontinenter. Göteborg var det självklara målet.

Eventområde om 17 fotbollsplaner

Evenemangsområdet på Frihamnspiren är 93 000 kvadratmeter (17 fotbollsplaner) stort. Redan till Göteborgs 400-års jubileum 2021 ska området bebyggas med 1 000 bostäder och arbetsplatser och när området är färdigt ska 15 000 människor bo och lika många arbeta där. Men innan dess ska Volvo Ocean Race hållas här 2015 och 2018.

När tävlingsbåtarna välkomnas till Göteborg om en dryg vecka blir det en veckas folkfest i Frihamnen. Staden och Volvo har samarbetet om finansering och utformning och ser det som kulmen på hela den gigantiska tävlingen.

För Göteborg är det ett sätt att visa upp hur staden utvecklas och satsar för framtiden. Göteborgs Stads paviljong utgörs av ett grönt torg som omringas av flera containrar som alla representerar en del av stadens utveckling.

Fast mark under fötterna

Sedan oktober har båtarna varit ute. Ett tiotal personer i varje båt har seglat i alla sorters väder, de har övervunnit hinder, hanterat kriser och klarat vardagen tillsammans i ett trångt utrymme. Nu ska de få känna fast mark under fötterna.

- Lika viktigt som kundmöten och de arrangemang vi skapar vid våra hamnstopp är folkfesten. I år kommer mer än 2,8 miljoner besökare att ha varit på tävlingsområdena. Vi må vara ett globalt företag men Göteborg är vår hemmahamn, säger Jan Gurander tf koncernchef AB Volvo.

Sista tävlingsmomentet i tävlingen 2014/2015 sker på lördagen 27 juni då det är ”In port-race”. Med start utanför Älvsborgsbron ska båtarna tävla på en bana som avslutas vid Frihamnen. Seglingsfinalen beräknas locka hundratusentals besökare. Dessutom medverkar artister som Petter, Miriam Bryant, Eric Saade, Loreen, Göteborgs Symfoniker, Jessica Andersson och Electric Banana Band. 

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.