Göteborgs besökare spenderade 1,7 miljarder

65-åriga Ullevi levererar både hårda och mjuka värden. Resultaten från kundmätningarna efter varje evenemang är häpnadsväckande.

Näst bästa publiksiffran någonsin och rekord i turistekonomisk omsättning. Varje tillresande1 spenderade i genomsnitt 3 818 kronor per person i samband med sitt besök i Göteborg. 

Den här mannen och Ullevi har mycket gemensamt. Bruce Springsteen bidrar i allra högsta grad till miljardomsättningen vid konserterna i Göteborg.

Totalt innebär det drygt 1,7 miljarder kronor till bland annat hotell, restauranger och affärer. 

Lotta Nibell, vd på Got Event som driver bland annat Ullevi:

— Det är oerhört starka siffror. Utifrån våra tidigare undersökningar räknade vi med en omsättning på cirka 1,4 miljarder kronor i år. Nu blev det ytterligare 300 miljoner kronor. Inflationen påverkar naturligtvis med drygt 100 miljoner men siffrorna visar att människor värderar liveupplevelsen väldigt högt och spenderar mer pengar under sitt besök i Göteborg.

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor:

Hela Göteborg påverkas

— Nästan hela Göteborg påverkas av ett Ullevievenemang, inte bara de som har en biljett till konserten. Arenans centrala placering gör att alla göteborgare kan ta del av den speciella atmosfären. Stora delar av stan bubblar inför och efter en konsert på Ullevi. Det är väldigt speciellt som få andra städer i världen kan konkurrera med. I förlängningen bidrar också evenemangen till flera hundratals årsarbeten inom flera sektorer.

Näst bästa publiksiffran i Ullevis historia. En sällsynt och legendarisk arena även i jämförelse med kända platser ute i världen.

Det håller nog våra arrangörer, FKP Scorpio, Live Nation och Luger, med om. Här har Bruce Springsteen (1985) satt arenan i gungning och Dave Grohl (2015) brutit foten under pågående konsert. Den omtalade ”Ullevieffekten” finns på riktigt, det ser man när artister säljer ut både två, tre och fyra konserter i en stad med drygt en halv miljon invånare.

Årets publiksiffra för de elva konserterna landade på 638 159 besökare. Det är den näst högsta publiksiffran i Ullevis historia. Förra året var  exceptionell. Då kom 728 955 personer.

Ullevis totala publiksiffra inklusive invigningen av Gothia Cup och storbildsvisningarna av damernas VM-matcher i fotboll blev 700 626.

Högst andel turister, 81 procent, hade Bruce Springsteen och Coldplay tätt följt av Metallica med 80 procent.

Genomsnittet för samtliga konserter uppgick till 3 818 kronor per tillresande.

Mest spenderade besökarna till Metallica där varje tillresande la ut 6 029 kronor under sitt Göteborgsbesök. Därefter kom Coldplay och Bruce Springsteen med 4 677 kronor respektive 4 491 kronor per tillresande.

Noterbart ärt att flest kvinnor ville upplevapå Coldplay och flest män Metallica

Genomsnittet för samtliga konserter under 2023 landade på 53 procent kvinnor och 46 procent män.

Högst andel kvinnliga besökare hade Coldplay med 67 procent medan det på Metallica var tvärtom. Hårdrockarna lockade 67 procent män.

Jämnast könsfördelning hade Bruce Springsteen med 55 procent män och 45 procent kvinnor.

Springsteens fans mest nöjda

Generellt är Ullevipubliken oerhört nöjda evenemangsbesökare. Sedan Got Event började mäta kundnöjdheten 2016 är genomsnittet för nöjda eller mycket nöjda besökare 88 procent. Årets genomsnittssiffra blev 91 procent.

Bruce Springsteen toppar listan för i år med 94 procent nöjda besökare.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.