Elitklubbarna ungas nya arbetsförmedling

Tillsammans med Arbetsförmedlingen ska Svensk Elitfotboll hjälpa alla som står långt utanför arbetsmarknaden till arbete eller utbildning. Malmö FF och IF Elfsborg är de goda exemplen som ska visa vägen – och redan gör det.

Gemensam satsning på arbete för alla som står långt utanför arbetsmarknaden: Mirela Muharemovic, MIAB/NCA Facility Services, Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, Karin Heri, Karriärakademin Malmö FF och nationell samordnare sysselsättning, Svensk Elitfotboll, samt Jan Ryrlén, ansvarig IF Elfsborgs sociala verksamhet. Målet är att nå de som i dag står långt utanför arbetsmarknaden. Foto: Robert Johansson, Svensk Elitfotboll

Malmö FF:s Karriärakademin har varit ett föredöme i hela idrotts-Sverige på hur en idrottsförening kan ta en större roll i samhället och skapa arbete och utbildning för alla som befinner sig långt utanför arbetsmarknaden i samarbete med andra aktörer: Arbetsförmedlingen Malmö, Malmö Stad och MFF:s sponsorer.

Inget CV – ändå arbete

Verksamheten har varit igång i snart tre år. MFF:s Karriärakademin har under den tiden hjälpt cirka 160 personer, främst unga, in på arbetsmarknaden eller i utbildning.

Ett av de företag som har nytta av detta är MIAB/NCA Facility Services AB, städservice till företag och offentlig sektor och en av MFF:s sponsorer.

– Tack vare Karriärakademin når vi unga människor som vi har svårt att nå annars.

Det förklarar företagets drift- och miljöansvariga Mirela Muharemovic som berättar solskenshistorien om en 18-årig tjej, nyanländ från Palestina, som besökte den jobbmässa som Karriärakademin arrangerade på Swedbank Stadion förra hösten, 2016.

– Hon hade svåra, inte så positiva minnen att berätta, inget CV och talade begränsad svenska. Men hon hade något annat. Hon hade driv! Vi beslutade att ge henne en chans och kallade henne på intervju.

– Det ledde till en praktikplats som i dag omvandlats till en tillsvidareanställning. Hon fungerar väl och varje gång jag träffar henne tackar hon för att hon fick chansen till arbete. Jag ryser av välbehag varje gång jag tänker på henne och hennes historia.

MIAB/NCA Facility Services AB har 120 anställda i Skåne. 25 ungdomar har fått praktikplats eller tillsvidareanställning på företaget tack vare Karriärakademin.

Utgår från ungdomarna

IF Elfsborgs sociala verksamhet heter Vi tillsammans. Inom ramen för den drivs jobb- och utbildningssatsningen Jobb tillsammans. Jan Ryrlén, ansvarig för Borås-klubbens sociala verksamhet berättar.

– Vårt arbete utgår ifrån att ungdomarna själva anmäler sig för att vi ska locka de som verkligen vill. Därefter får de en veckas utbildning hos oss där vi berättar om IF Elfsborgs värdegrund och om hur arbetsmarknaden fungerar.

– Därefter ordnar vi tre månaders praktikplats hos främst våra sponsorföretag och ungdomarna får chansen att komma in på arbetsmarknaden.

Satsningen sker tillsammans med Borås Stad sedan tre år tillbaka. Hittills har cirka 80 procent av de 75 medverkande ungdomarna som varit långt utanför arbetsmarknaden fått arbete, eller gått tillbaka till sin utbildning som de avbröt.

Fler föreningar vill delta

Karin Heri, ansvarig för Karriärakademin i Malmö FF, får nu även ansvaret som nationell samordnare för sysselsättning inom ramen för Svensk Elitfotbolls nybildade CSR-råd som i det här fallet arbetar utifrån tre av FN:s 17 mål för hållbar utveckling – med fokus på mål nr 8: Till år 2020 är målet att väsentligt minska den andel ungdomar som varken arbetar eller studerar.

– Det är många av våra elitföreningar som tänker tanken att göra jobbsatsningar för ungdomar, men det handlar om resurser. Nu skapar vi de resurserna tillsammans med Arbetsförmedlingen.

– Jag hoppas kunna hjälpa till att sprida goda exempel och hitta bra samarbeten mellan Arbetsförmedlingen och de föreningar som vill kliva fram. Målet är att hälften av de 32 elitklubbarna ska komma igång inom en treårsperiod. Det är ett högt mål, men det ska vi klara.

Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, lovar att försöka få Arbetsförmedlingens kontor runt om i landet att öppna dörren för samarbete när motiverade föreningar i Allsvenskan och Superettan knackar på.

– Vi har en urstark arbetsmarknad men märker att det finns vissa grupper som har svårt att komma in på den. Dessa grupper kan vi hitta genom fotbollsföreningarna som utgör en viktig del i samhället. När en fotbollsförening kliver fram och visar engagemang i den här frågan, engagerar sig också supportrarna och vi kan skapa nya mötesplatser som leder till arbetsgivarkontakter.

Växer på olika plan

Calle Stjerna är varumärkeschef på Svensk Elitfotboll. Han säger om samarbetet med Arbetsförmedlingen:

– Jag vill understryka att vi vänder oss till unga som står långt utanför arbetsmarknaden, och inte de som har lätt för att komma in på skolor och få kontakt med arbetsgivare. När vi tar ansvar i samhället växer vi som människor, klubbar och liga.

Mats Enquist, VD i Föreningen Svensk Elitfotboll, är stolt över denna sociala samhällssatsning som ingår i SEF:s strategi med namnet ”En del av något större”:

– Vi är ofta duktiga på att berätta om nya saker som vi gör, men inte det som vi redan gör.

– Det här arbetat har pågått ett tag i bland annat Malmö FF och IF Elfsborg. Nu växlar vi upp det på nationell nivå och hoppas att fler föreningar vill vara med.

Thomas Björn

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.