En smärtsam, bister sanning

Den bästa fotbollen spelas i Malmö. I år igen. Tabellerna ljuger ju aldrig. Malmö FF och FC Rosengård.
En vanlig syn. En deppig motståndarmålvakt och glada spelare i FC Rosengård. Men det är få som vill se matcherna... Foto: Pontus Lundahl, TT

 

På Swedbank Stadion följer femsiffriga publiksiffror MFF:s försök, under nye tränaren Age Hareide, att försvara SM-guldet från fjol. Det klan nog gå.

Det har börjat bra, resultatmässigt. Spelet lite primitivare kollektivt, defekterna uppenbara om man tänker sig dem blottlagda i internationell konkurrens., men...

…spännande spelare, tekniska, kvicka, lyckade hemvändare som Guillermo Molins och Marcus Rosenberg. 

Då insmorda i hudkräm

Malmö FF sparkade ut sitt damlag på 90-talet, det har därefter uppträtt i lite lånta fjädrar, bl a insmorda i en hudkräm några år, numera med det omsusade efternamnet Rosengård. Så vackert i skrift, så ruggigt i mediarapporterna. En liten, liten flik av Malmö som på intet sätt berättar hela historien om Sveriges mest expansiva stad de senaste två decennierna. Där är underbart att leva.

Damlaget i fotboll, jättefavoriter att vinna guldet i år igen, drog förra året 500 färre åskådare till matcherna än 2010, då laget också vann guld.

Detta förklarar sportchefen Erling Nilsson på följande känslolösa nusvenska:

- Vi har en underbar produkt som spelar bra fotboll!

Inga spelare, inga människor, inga kvinnor. "En underbar produkt som spelar bra fotboll."

Så mäts attraktionskraften

Det är väl en sak att den största misshandel som sker i vårt land är den mot vårt eget språk, men vad värre är; sportchefen Nilsson konstaterar också:

- Vi är värda mycket mera folk.

Nix.

Alla vill nog ha större uppskattning, mera bekräftelse. Det är inget unikt för damfotbollslag.

683 personer såg Sveriges bästa lag i skånederbyt mot Vittsjö. Så iskallt mäts attraktionskraft och människors intresse.

En trist verklighet

Malmös fotbollsdamer kan verkligen inte klaga på den mediala uppbackningen. Den publikt marginella damfotbollen är inkvoterad på på sidorna samma nivåer som laget som lockar trettio gånger flera åskådare.

Annars brukar ju just skillnader i publiksiffror, sponsorsintresse etc. förklaras med klenare medial bevakning av damidrott. Det kan ingen hävda här.

Det är ju trist att kvinnors sätt att spela fotboll inte tilltalar publiken i tillräcklig grad. Men det är många klubbar, med manlig idrott på programmet, som också tvingas erfara, att deras sport inte är tillräckligt attraktiv för att konkurrera på en stenhård marknad, där det internationella TV-utbudet (Champions League-fotboll t ex) lockar allramest.

Damfotboll inget för vardagen

I det gigantiska utbudet av underhållning och fritidssysselsättningar gör människor sina fria val. Ingen kan säga; "vi är värda mycket mera folk".

Det är folket som gör värderingen.

Kvotering kommer nog aldrig att vara en bra idé här heller.

Damfotbollen klarar konkurrensen sporadiskt. Viktiga landskamper, kanske en avgörande guldmatch, ett EM-slutspel. Men i vardagsutbudet ratas den dessvärre av flertalet.

Hjälpte inte med tjejidol

Rosengård i Malmö försökte med tjejidolen Oscar Zia som pausunderhållare till matchen mot Örebro. Det kom 532. Inte fler än vad Rosengårds herrar drar i den fjärde divisionen (2:an). Tänk om de flesta kom för att lyssna på Zia. Det är ju ännu sorgligare. Om det är för sångaren publiken kommer, om minnet från "matchen" blir det som skedde i pausen medan fotbollstjejerna stretchade sina trötta muskler i omklädningsrummet; hur upplyftande är det?

Idrotten har blivit ett lyckohjul med falska förhoppningar om en storvinst bakom nästa knäppande spik. 

Och det tycks som om publiken väljer bort damfotbollen, både med hjärtat och hjärnan.

Det är ett bittert äpple att tvingas bita i.

Kostar att bygga luftslott

Och jag tror inte det går att sälja allt ens med mördande reklam. Definitivt inte "lagom söt konserverad gröt", som Olrog påstod en gång.

Tyresö, nu i Champions League-final, är ett ekonomiskt sönderdopat skräckexempel på idrottens förförare och aningslösa drömmare. Ja, mediernas aningslöshet också, vilket Johan Esk mycket riktigt påpekar i sin senaste DN-krönika. Utanpåverket och innehållet harmonierar inte. Även i Malmö lever damfotbollen mycket nära den farliga gränsen till stupet. Allt är upp till välgörares uthållighet. Ekonomisk bärighet finns inte någonstans.

Elitidrottsindustrin är en tuff marknad. Och Svenska Fotbollförbundet skonar ingen. Tyresö får ingen elitlicens för 2015. Så kostsamt är det att bygga luftslott.

---

PS. Just Johan Esk och hans kollega Johan Croneman är två starka skäl till att läsa Dagens Nyheter. Den som inte läst Cronemans senaste krönika om Zlatan och recension av Fjällbackamorden (TV-deckarserie) bör genast söka rätt på den på dn.se. Det eleganta mord han utför på filmatiseringen av Läckberg-romaner kommer ingen svensk deckarförfattare i närheten av i sina böcker. DS

Krönikör

Åke Stolt

Nisse (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 08:06

1. Idrottspublik och fotbollspublik

Det är intressant att det finns sådana skillnader mellan olika idrotters publik. När det gäller individuella idrotter som skidor, friidrott och simning är det mycket mindre skillnader mellan kvinnors och mäns idrottande i mediers attityd och i publiktillströmning än i lagidrotter som fotboll och ishockey. Jämför med hur det mediala och publika intresset är för Charlotte Kalla och Sarah Sjöström. Jämställdheten och respekten för idrottsliga prestationer verkar ha kommit mycket längre i de individuella idrotterna. Det ser ju faktiskt ut att vara så enkelt som att fotbollsjournalister och fotbollspublik bara är mer konservativa än övriga idrottsjournalister och övrig idrottspublik!

Mona Enander (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 09:04

2. Damfotboll

Åke Stolt skriver damfotboll vill ingen se? Så fel han har! Mycket beror på att sporten får så lite plats i media. Om damfotbollen vart mer uppmärksammad i media, fick vi mer sponsorer därmed kunde klubbarna satsa mer. Då kommer mer publik. Med dessa negativa inlägg går inte damfotbollen framåt, utan det späder på de fördomar som redan finns inom sporten. Tack för ordet Mona Enander

Fredrik Olin (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 09:58

3. Läs igen

Ovanstående personer bör läsa Åkes krönika igen. Det där med läsförståelse är ju inte alltid så lätt - tydligen. I Malmös enda morgontidning kan, som Åke skriver,ingen klaga över spaltmeterrarna som ägnats åt damfotbollen i flera år. Dessutom är det,tyvärr, inte lika roligt och njutbart att se 22 tjejer sparka boll, som att se en Charlotte Kalla i skidspåret.

Nisse (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 10:21

4. Kommentar till Fredrik Olin

I min kommentar till Åke Stolts krönika nämnde jag inte något alls om spaltmetrar. Det jag kommenterade när det gällde medierna var kvalitet och inte kvantitet. Begreppet läsförståelse kan lätt slå tillbaka ifall det används vårdslöst. Det är i din kommentar också rätt tydligt hur de ord du använder visar på de underliggande värderingar som jag menar präglar en viss idrottspublik. Frasen "att se 22 tjejer sparka boll" jämfört med frasen "att se en Charlotte Kalla i skidspåret" talar enligt mig ett tydligt språk. "sparka boll" tror jag knappast man skulle använda för att beskriva vad FC Barcelona ägnar sig åt, däremot är "Petter Northug i skidspåret" fullt möjligt.

Mona Enander (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 10:42

5. Tack Nisse för din kommentar!

Tack Nisse för din kommentar!

Fredrik Olin (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 10:44

6. nytt försök till Nisse.

Sparka boll är roligt - men kanske inte lika kul att betala för att se andra göra det.

Åke Stolt (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 11:27

7. Förydligande

Det den kvinnliga fotbollen råkar ut för är en ofrånkomlig, möjligen orättvis kvalitetsbedömning. När Kajsa Bergqvist tampades med världseliten i höjdhopp var hon lika intressant som Stefan Holm på samma höga nivå; det utförde sin svåra sport lika tekniskt skickligt, det var bara de fysiska skillnaderna som gjorde att Holm hoppade högre. Sarah Sjöström får minst lika stor uppskattning som manliga kolleger därför att hon utför sin sport med samma briljans. Ointressant att kvinnor här gör sämre tider till följd av konstmässiga skillnader. Vi bedömer prestationer, jämför inte kön. Kvinnlig fotboll behöver kanske femtio år till för att nå herrarnas kvalitet. Men idag görs tveklöst en skillnad i underhållningsvärde, därför att den finns. Och vad gäller publicitet för damfotboll; räkna spalt- och mediautrymme för Pia Sundhage och Erik Hamrén så kommer ni att finna att Hamrén är chanslös.

Bengt (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 12:05

8. Publik damfotboll

Eskilstuna hade på senaste matchen 2432 personer. Och matchen innan 1853 personer. Vilket innebär att det finns intresse för damfotboll. I Eskilstuna är damfotbollen just nu mycket het!

Dan Persson

tis, 2014-04-29 15:00

9. Åke har rätt.

Om publiken inte kommer är det alltid klubbarna som sviker sin publik genom att inte leverera en tillräckligt bra produkt. Dagens konsumenter värderar sin fritid högt, skall man satsa tre timmar av den begränsade fritid man har måste helheten vara väldigt bra. Så trist är det.

Christian (inte verifierad)

tis, 2014-04-29 19:43

10. Åke är ute och cyklar

Åke Persson är ute och cyklar när han skriver att "kvinnors sätt att spela fotboll inte tilltalar publiken i tillräckligt hög grad". Det är bara att titta på sommarens publiksuccé under EM eller senaste VM för att inse att han har fel. Däremot nosar han sannolikt på en orsak till publikbristen när han citerar Rosengårds sportchef som pratar om en produkt som spelar bra fotboll. Bristen på kompetens när det gäller marknadsföringen av damallsvenskan är påfallande. Det finns undantag, som Eskilstuna United. Jag var en av 2 432 personer som bevittnade publikfesten när Eskilstuna slog Jitex med 2-0. Personligen uppskattar jag kvinnors sätt att spela fotboll mer än mäns sätt att spela fotboll, om vi pratar om Sverige. Det så kallade underhållningsvärdet tycker jag är högre i damallsvenskan än i herrallsvenskan. Vill jag se herrfotboll med högt underhållningsvärde väljer jag La Liga, Premier League, Bundesliga eller möjligen Serie A. Men aldrig Allsvenskan.

Tomas (inte verifierad)

ons, 2014-04-30 11:46

11. Damfotboll och media

Ser snarare att damfotfotboll får en större andel mediautrymmer jämfört med andra många andra sporter som har lika stor eller tom större publik på sina matcher. Ta herrinnebandy, herrbandy, daminnebandy som exempel. Precis detta skriver ju också Åke Stolt i artikeln. Lagsport lockar ju publik av några olika anledningar: - kampen och speciellt dramatiken och känslan när ens eget lag slåss för vinna eller försvinna - njutningen av spelet som "konstform", samspelet och teknisk skicklighet/briljans som enskilda spelare bidrar med - samvaro och samspel med andra supporters där man jobbar tillsammans mot gemensamma mål och delar arbete, sorg och glädje Eftersom damfotboll ännu inte är på samma tekniknivå som herrarnas fotboll och de övriga två drivkrafterna tar lång tid att bygga upp så är det kanske inte så konstigt att det tar årtionden att bygga upp en stor publik. För låg andel mediautrymme är knappast grundorsaken.

Allmänna arvsfonden instiftades av riksdagen 1928. 2016 delade Arvfonden ut 734 miljoner kronor, högsta siffran någonsin.  Idrotten har fått mest de senaste åren. Totalt fick 88 föreningar dela på 161 312 251 miljoner kronor. Föreningen Linde Ridskola i Lindesberg fick mest, 5 485 000 kronor.

Ola Serneke tar sats igen. Entreprenören bakom jättearenan i Kviberg i Göteborg vill nu komplettera anläggningen med en enorm skidhall för utförsåkning samt en unik multisportarena. Och lite till...

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anders Friman är mannen bakom succén Bandyhjärtats Miniallsvenska. På två år har han genom sajten bandyhjärtat.se samlat in 300 000 kronor tack vare sponsorer och medlemsavgifter.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Ge er till tåls, ”Parneviks” återkommer. Golfstjärnan Jesper Parnevik blev TV-stjärnan som släpper in kända svenskar i familjens fashionabla villa i Florida.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.