Stor som få – men Ronnie fick nöja sig med småpengar

De riskerade sina liv för småslantar – i dag är bilsportens formel I stjärnor idrottsvärldens mest välbetalda. Ronnie Peterson, aktuell i dokumentären ”Superswede”, tävlade i en annan division, i jämförelse med nutida F1-stjärnor.
Ronnie Peterson med hustru Barbro framför deras engelska hus som paret köpte 1973,an, Berkshire. Foto Scanpix

2016 års världsmästare, Nico Rosberg, hade enligt Sportune Fr. en årslön på drygt 150 miljoner kronor från tyska Mercedes. Hans sponsorkontrakt uppskattades till ett värde av tre miljoner euro, cirka 27 miljoner kronor. Sommaren 2016 skrev Rosberg ett nytt tvåårsavtal med Mercedes värt 45 miljoner euro. Ett avtal som senare bröts då Rosberg förra hösten överraskande meddelade att han lämnar F1-branschen – dagen efter att han säkrat VM-titeln.

Hamilton toppar löneligan

2016 års löneliga toppades av britten Lewis Hamilton, 304 miljoner kronor före Tysklands Sebastian Vettel och Spaniens Fernando Alonso med 285 miljoner vardera. Sveriges Marcus Ericsson återfinns i botten av löneligan med en årsinkomst omkring nio miljoner. F1-förarnas löner är konfidentiella, i allmänhet finns också klausuler som faller ut vid bra resultat och som höjer slutlönen ytterligare.

Ronnie Peterson vann tio Grand Prix före dödskraschen på Monza-banan i Italien den 11 september 1978. Han var arbetargrabben från Almby i Örebro, som hade en unik talang för racing. Hans körstil, han ”tog” alla kurvor med en liten sladd var spektakulärt och om något publikfriande. Journalisten Fredrik af Petersens har i ett inslag i P1 Kultur berättat om hur Ronnie lärde Österrikes Niki Lauda att bromsa med vänsterfoten, allt för vinna tid.

– Ronnies bilkontroll var helt otrolig, sammanfattade Fredrik af Petersens, som var referent för radiosporten i Monza olyckssöndagen.

Ronnie hade sitt främsta stöd i familjen, pappa Bengt byggde hans första bilar, mamma Maj-Britt skötte markservicen. Sonen var blyg och fåordig och han tvingades till banken för att låna pengar, för att få fart på karriären. Sitt bästa kontrakt skrev han veckorna före kraschen på Monza-banan, han skulle lämna Lotus för McLaren och äntligen skulle Ronnie få rollen som förste förare, och ”matchas” fram mot världsmästartiteln.

Förmögenhet på 30 miljoner

Enligt källor till IA hade Ronnie vid sin bortgång åkt ihop en förmögenhet på 30 miljoner kronor, i dagens penningvärde motsvarande 115 575 000 kronor. Det blev aldrig känt vad kontraktet med McLaren 1979 gav Ronnie. Hans manager, Staffan Svenby, avled 2010.

Torsten Palm, i dag 70 år och bosatt i Kristinehamn, var nära vän till Ronnie, men också konkurrent under Ronnies genombrottsår i formel 3.

– På den tiden fick vi betala för att köra, och försöka hitta sponsorer. I formel ett dominerade stora cigarettmärken som sponsorer. Lotus vill till varje pris se amerikanen Mario Andretti som världsmästare. Det drabbade Ronnie som aldrig fick en fair chans, säger Torsten Palm.

Ronnies renommé i racingvärlden är i högsta grad levande, nästan 40 år efter de kusliga ögonblicket på Monza-banan, där Ronnies Lotus och han själv slukades av ett eldhav.

Aftonbladets Anna Andersson som i 15 år har bevakat F1 minns när Marcus Ericsson 2014 debuterade för Caterham i Australien.

– Kollegor och andra var mycket nyfikna, och undrade om Sverige äntligen hade fått fram en ny Peterson eller Johansson ( Stefan Lill-Lövis). Nej , Ronnies minne lever. Bland förarna hedrade Marcus Ericsson, för övrigt från Närke som Ronnie, sin landsman i Monacos GP 2014 genom att bära en specialdesignad hjälm. Det var då 40 år sedan Ronnie vann Monacos GP.

Kom inte Ronnie nära

– Nike Lauda, i dag styrelseordförande i Mercedes, nämner alltid Ronnies namn med respekt och värme i tal och tillbakablickar över racinghistorien, berättar Anna Andersson.

Filmen ”Superswede” har mötts av sval kritik och producenten Henrik Jansson-Schweizer, anses inte att kommit Ronnie ”nära”. Vad drev honom att utmana döden vecka efter vecka i ”rullande likkistor” – tidigare racingstjärnan Eje Elghs beskrivning av de bilmaterial som 1970-talets F1-förare hade att tygla i svindlande hastigheter.

Det enkla svaret är nog detta: Ronnie älskade racing – mer än något annat.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.