"Ett spelbolag känner också ett ansvar"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sedan 2020 är vi på Unibet huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan samt de 32 medlemsklubbarna. Avtalet är värt upp till 150 miljoner kr om året och är det största sponsorskapet i svensk idrott. Utgångspunkten till varför vi är här är enkel – vi på Unibet älskar svensk fotboll. Vi vill vara med och påverka och utveckla den. Och vi vill såklart bygga vårt varumärke. Unibets målgrupp och fotbollspubliken är en `perfect match´ i många avseenden.

En win-win i mångas ögon helt enkelt. Men inte allas. I olika sammanhang hörs röster som ifrågasätter spelbolags sponsorskap av idrottsrörelsen och pekar på riskerna som är kopplade till vår bransch. Att det finns risker är inget vi på Unibet försöker dölja. Tvärt om så belyser vi dem och arbetar hårt för att eliminera dem. Bland annat genom forskning som ligger till grund för de monitoreringssystem som vi bygger, för att tidigare kunna upptäcka riskfyllt spelmönster hos kunderna, och sätta in åtgärder i tid.

Vid ett förbud, då...

Och riskerna blir inte mindre eller försvinner bara för att man skulle förbjuda sponsring från spelbolag, troligtvis snarare tvärt om. Alla bolag med svensk spellicens råder under strikta regler och lagar som primärt är till för att skydda konsumenten.

Om kunderna väljer att spela hos andra aktörer utan svensk licens försvinner det skyddet helt. Därför måste vi marknadsföra oss mot rätt målgrupp så de väljer oss i första hand och inte försvinner ut på så kallade svarta marknaden. Men vi måste göra det på rätt sätt. Ansvarsfullt.

Mats Enquist, Generalsekreterare för Svensk Elitfotboll, har många gånger sagt att det är mycket bättre att arbeta nära en ansvarstagande partner där de får möjlighet att påverka och gemensamt kunna arbeta för att stärka konsumentskyddet. Hela vårt partnerskap vilar på just det - ansvar. I kontraktet finns öronmärkta pengar för att stödja akademiverksamhetera, jobba för ökad kunskap kring spelansvar och matchfixning hos spelare och ledare, CSR-projekt och utveckling. 

Med vår gemensamma kunskap sjösatte vi redan första året en utbildning kring matchfixning och byggde sedan på med en kring spelansvar. Båda är obligatoriska för alla spelare och ledare i klubbarna, i syfte om att höja kunskapsnivån kring dessa ämnen. Förutom fakta kring lagar och regelverk som varje spelare ska känna till, så ingår också en självskattning som man måste genomgå, vilket fungerar som ögonöppnare för vilken nivå man själv spelar på. Matchfixningsutbildningen blir även en del av certifieringsprocessen för akademierna inom Unicoach för att tidigare i spelarnas karriärer bygga kunskap. 

Tillsatt en Integrity officer.

Inom ramen för sponsorskapet har samtliga klubbar även tillsatt en Integrity officer. En roll som arbetar nära laget, som får fördjupad kunskap i områdena kring spelansvar och matchfixning och som blir länken mellan klubb, SEF och myndigheter om det inträffar incidenter som kräver klubben engagemang. En tydlig åtgärd för förbättrad kommunikation, fokus och i sista änden konsumentskydd. 

Vårt sponsorskap bidrar även till forskning på Karolinska Institutet kring mental ohälsa, som kan vara nära besläktat med spelproblematik. Den forskningen kommer ge oss möjlighet att stärka konsumentskyddet än mer, tillsätta åtgärder och aktivt arbeta för att minimera de risker som finns kopplade till spel.

Även i vår marknadsföring sätter vi ansvar i första rummet. Ett exempel är `Hemmaklubben´ där 20 miljoner kr årligen fördelas mellan klubbarna, baserat på röster från supportrarna på Unibets hemsida. Ett perfekt sätt att engagera både klubbar och publik med en marknadsföring som är relevant. Cyniskt, säger vissa. Vi kallar det ansvar.

Eftersom du inte behöver sätta in några pengar, du behöver inte spela och du behöver inte ta emot någon kommunikation från oss. Tvärt emot hur det fungerar hos vissa konkurrenter som också ger tillbaka till idrotten. Men vill du även spela så är du såklart hjärtligt välkommen till oss. För vi vill växa och ta marknadsandelar men vi göra det med de kunderna som ser spel som den underhållningsform det är, och som det är för ca. 98% av våra kunder.

Vi måste flytta diskussionen bort från frågeställningen ”Om idrotten ska sponsras av spelbolag” till ”Hur kan vi genom sponsorskapen göra spelbranschen säkrare och bättre för konsumenterna”. Om vi; branschen, idrotten, media, politiker och andra intressenter gemensamt hade det fokuset skulle vi snabbare komma framåt i att skapa en så trygg och underhållande miljö som möjligt. Fortsätter vi stångas mot och med varandra riskerar vi att tappa fokus och riskerna ökar – samtidigt som spelet består.

 

 

 

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.