Volvo överger IFK Göteborg

Volvos undersökning visar att kunderna inte bryr sig så mycket om fotboll. Därför upphör ett av sponsor-Sveriges längsta avtal. Volvo överger IFK Göteborg och satsar allt på golf, segling och musik.
Avslöjandet kom på tisdagen när IFK Göteborg presenterade sin huvudsponsor – Kia!

 

Efter runt 40 år har Blåvitts sponsorlista bestått av Ica, Volvo och övriga. Plötsligt sker denna till synes drastiska förändring, Kia Motors går in som ny huvudsponsor hos årets svenska mästare.

– Vi var beredda att stanna kvar hos IFK. Men inte på samma nivå som tidigare, säger presschefen Bo Larsen som i Resumé medger att reaktionerna har varit många inom Volvo efter vad många betraktar som ett avhopp.

Volvo har haft en exklusiv roll som sponsor och billeverantör. Genom åren har spelarna kört alla modeller av Volvo. Nu ska de ratta koreanska Kia.

Avtalet gäller i tre år (2+1) och spelarna ska inte bara använda olika Kia-modeller utan också bära logon på matchdräkten. Det nya varumärket kommer att exponeras kraftigt i "Volvo-land". 

- Vår satsning med IFK Göteborg ligger i linje med vår huvudman Kia Motors Corporation’s sponsorengagemang. Kia Motors Corporation är från och med 2008 global sponsor för fotbolls-EM och sedan tidigare officiell bilpartner till FIFA, säger Tommie Wallinder Vd Kia Motors Sweden AB.

I klubben konstaterar marknadschefen Hans Lundberg:

– Avtalet med Volvo gick ut och vi kom inte överens om en förlängning. Deras strategi stämmer inte alls med vår, men det är inga ”hard feelings”.   

Volvos presschef Bo Larsen motiverar beslutet:

– Vi har undersökt och tittat var preferenserna och passionen finns hos våra köpare och fotboll kommer inte särskilt högt upp. Vi måste hela tiden revidera och se vad vi får för pengarna.

Det innebär att segling, golf och Göteborgsoperan ska gynnas. Volvo har nu lämnat två klassiska lag inom loppet av ett par år, först Djurgården och nu IFK Göteborg.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.