Sponsring och event för 15 miljarder
Investeringarna i events och sponsring/företagssamarbeten ökade i Sverige med inte mindre än 5 procent under 2018 och närmar sig därmed 15 miljarder kr. Den samlade omsättningen under förra året uppgick till 14,8 miljarder kr.
Sponsrings & Eventsverige (SES) presenterar i samarbete med IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som visar att branschens samlade omsättning fortsätter att öka och under 2018 uppgick summan till 14,8 miljarder kr.
- Reklamkonjunkturen var fortsatt mycket stark i Sverige överlag under 2018, det är roligt att nu kunna presentera att det även gäller för events och sponsring, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.
Omsättningen ökar till nytt all-time-high både inom events och sponsring. Investering i events ökade med 6 procent och passerade 7 miljarder kr. Det som sticker ut mest är investeringen i företagsinterna event hade en tillväxt om hela 7,5 procent under förra året.
Satsningar inom sponsorskap/företagssamarbeten har ökat stadigt under hela 2000-talet med undantag för finanskrisen, 2018 innebär ytterligare ett rekordår då omsättningen ökade med 4procent och uppgick till 7,5 miljarder kr.
- Det är glädjande att se att det också blir nytt all-time-high för vår bransch, vi ser också att det är ett fortsatt mycket stort intresse för både events och sponsring, tillägger Ulrika Molin, VD på Sponsrings & Eventsverige.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar