Så mycket betalar spelbolagen

3,2 miljarder kronor. Så mycket medieinvesteringar kommer spelbolagen att göra under 2015 i form av annonsering och marknadsföring.
Spelbolagens medieinvesteringar omfattar 3,2 miljarder enbart i Sverige under ett år. Foto: TT

 

Mediemarknaden generellt har en tuff tid just nu, inte minst de traditionella papperstidningarna. I en sammanställning gjord av Institutet för reklam- och mediestatistik och Institutet för mediestudier har reklaminvesteringarna från nyhetsjournalistiken minskat med 25 procent sedan 2008 – vilket krasst betyder att var fjärde krona har ”försvunnit”.

I denna studie är det utvecklingen för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll som har granskats. 

"Inget att hymla om"

I dag uppgår det totala presstödet till drygt en halv miljard kronor per år. Det kan jämföras med vad spelbolagen – de reglerade och de oreglerade – lägger på reklam och marknadsföring i svensk media. Under 2015 kommer åtta procent av all tv-reklam från spelbolagen – vilket en kraftig uppgång från tre procent så sent som 2011. 

– Vi ser en marginell nedgång i år jämfört med ifjol, men de totala medieinvesteringarna kommer i slutändan att landa på runt 3,2 miljarder kronor när året är över. Över den senaste tioårsperioden har spelbolagen investerat cirka 17 miljarder kronor i reklam och marknadsföring i svenska medier, säger Marie Nilsson, vd på affärsutvecklingsföretaget Mediavision. 

Pengar som naturligtvis kommer medierna till nytta. Det bör påpekas att det rör sig om bruttopriser och att eventuella rabatter inte ingår.

– Det är inget att hymla om, att det rör sig om väldigt mycket pengar – som kommer oss till nytta i form av den undersökande och grävande journalistik vi kan bedriva, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen. 

Oreglerade bolag särklassigt störst

Hur sker då denna fördelning av reklampengarna ut? Alltså, vem är det som betalar – och till vem? Jo (enligt 2014 års siffror):

* Oreglerade spelbolag, 72 procent.

* Svenska Spel, 17 procent. 

* ATG, 5 procent. 

* Postkodlotteriet, 3 procent. 

* Folkspel, 2 procent.

* Övriga reglerade spelbolag, 1 procent. 

TV-bolagen får störst intäkter

Det betyder alltså att de oreglerade spelbolagen kommer att bidra med cirka 2,3 miljarder kronor till svenska medier under 2015, vilket motsvarar presstödet multiplicerat med 4,5. 

TV tar naturligtvis den stora kakan där Discovery Channel, MTG och TV4-gruppen är de tre dominerande aktörerna.

Men även tidningsvärlden får sitt. Under årets tre första kvartal uppskattas de oreglerade bolagen investerat totalt 214 miljoner kronor i tryckta medier, och de reglerade bolagen 113 miljoner kronor.

Tobias Jansson

Källor: Sifo, Lotteriinspektionen och Svenska Spel. 

Medieköp

Under 2014 hamnade tre spelbolag bland de 25 annonsörer i Sverige som stod för störst medieköp, enligt följande:

4) Svenska Spel, 543 miljoner kronor

11) Unibet, 380 miljoner kronor

18) Betsson, 325 miljoner kronor

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.