Så mycket betalar spelbolagen

3,2 miljarder kronor. Så mycket medieinvesteringar kommer spelbolagen att göra under 2015 i form av annonsering och marknadsföring.
Spelbolagens medieinvesteringar omfattar 3,2 miljarder enbart i Sverige under ett år. Foto: TT

 

Mediemarknaden generellt har en tuff tid just nu, inte minst de traditionella papperstidningarna. I en sammanställning gjord av Institutet för reklam- och mediestatistik och Institutet för mediestudier har reklaminvesteringarna från nyhetsjournalistiken minskat med 25 procent sedan 2008 – vilket krasst betyder att var fjärde krona har ”försvunnit”.

I denna studie är det utvecklingen för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll som har granskats. 

"Inget att hymla om"

I dag uppgår det totala presstödet till drygt en halv miljard kronor per år. Det kan jämföras med vad spelbolagen – de reglerade och de oreglerade – lägger på reklam och marknadsföring i svensk media. Under 2015 kommer åtta procent av all tv-reklam från spelbolagen – vilket en kraftig uppgång från tre procent så sent som 2011. 

– Vi ser en marginell nedgång i år jämfört med ifjol, men de totala medieinvesteringarna kommer i slutändan att landa på runt 3,2 miljarder kronor när året är över. Över den senaste tioårsperioden har spelbolagen investerat cirka 17 miljarder kronor i reklam och marknadsföring i svenska medier, säger Marie Nilsson, vd på affärsutvecklingsföretaget Mediavision. 

Pengar som naturligtvis kommer medierna till nytta. Det bör påpekas att det rör sig om bruttopriser och att eventuella rabatter inte ingår.

– Det är inget att hymla om, att det rör sig om väldigt mycket pengar – som kommer oss till nytta i form av den undersökande och grävande journalistik vi kan bedriva, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen. 

Oreglerade bolag särklassigt störst

Hur sker då denna fördelning av reklampengarna ut? Alltså, vem är det som betalar – och till vem? Jo (enligt 2014 års siffror):

* Oreglerade spelbolag, 72 procent.

* Svenska Spel, 17 procent. 

* ATG, 5 procent. 

* Postkodlotteriet, 3 procent. 

* Folkspel, 2 procent.

* Övriga reglerade spelbolag, 1 procent. 

TV-bolagen får störst intäkter

Det betyder alltså att de oreglerade spelbolagen kommer att bidra med cirka 2,3 miljarder kronor till svenska medier under 2015, vilket motsvarar presstödet multiplicerat med 4,5. 

TV tar naturligtvis den stora kakan där Discovery Channel, MTG och TV4-gruppen är de tre dominerande aktörerna.

Men även tidningsvärlden får sitt. Under årets tre första kvartal uppskattas de oreglerade bolagen investerat totalt 214 miljoner kronor i tryckta medier, och de reglerade bolagen 113 miljoner kronor.

Tobias Jansson

Källor: Sifo, Lotteriinspektionen och Svenska Spel. 

Medieköp

Under 2014 hamnade tre spelbolag bland de 25 annonsörer i Sverige som stod för störst medieköp, enligt följande:

4) Svenska Spel, 543 miljoner kronor

11) Unibet, 380 miljoner kronor

18) Betsson, 325 miljoner kronor

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Tiotusentals motionärer hade orsak att jubla på fredagen.Då framkom nämligen att startavgifter i motionslopp kan betraktas som friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda. En rad andra fritidsaktiviteter, som bl a Hästkörning, agility, sportfiske och enduro ingår också, ivå färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen.

 – Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.