Så mycket betalar spelbolagen

3,2 miljarder kronor. Så mycket medieinvesteringar kommer spelbolagen att göra under 2015 i form av annonsering och marknadsföring.
Spelbolagens medieinvesteringar omfattar 3,2 miljarder enbart i Sverige under ett år. Foto: TT

 

Mediemarknaden generellt har en tuff tid just nu, inte minst de traditionella papperstidningarna. I en sammanställning gjord av Institutet för reklam- och mediestatistik och Institutet för mediestudier har reklaminvesteringarna från nyhetsjournalistiken minskat med 25 procent sedan 2008 – vilket krasst betyder att var fjärde krona har ”försvunnit”.

I denna studie är det utvecklingen för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll som har granskats. 

"Inget att hymla om"

I dag uppgår det totala presstödet till drygt en halv miljard kronor per år. Det kan jämföras med vad spelbolagen – de reglerade och de oreglerade – lägger på reklam och marknadsföring i svensk media. Under 2015 kommer åtta procent av all tv-reklam från spelbolagen – vilket en kraftig uppgång från tre procent så sent som 2011. 

– Vi ser en marginell nedgång i år jämfört med ifjol, men de totala medieinvesteringarna kommer i slutändan att landa på runt 3,2 miljarder kronor när året är över. Över den senaste tioårsperioden har spelbolagen investerat cirka 17 miljarder kronor i reklam och marknadsföring i svenska medier, säger Marie Nilsson, vd på affärsutvecklingsföretaget Mediavision. 

Pengar som naturligtvis kommer medierna till nytta. Det bör påpekas att det rör sig om bruttopriser och att eventuella rabatter inte ingår.

– Det är inget att hymla om, att det rör sig om väldigt mycket pengar – som kommer oss till nytta i form av den undersökande och grävande journalistik vi kan bedriva, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen. 

Oreglerade bolag särklassigt störst

Hur sker då denna fördelning av reklampengarna ut? Alltså, vem är det som betalar – och till vem? Jo (enligt 2014 års siffror):

* Oreglerade spelbolag, 72 procent.

* Svenska Spel, 17 procent. 

* ATG, 5 procent. 

* Postkodlotteriet, 3 procent. 

* Folkspel, 2 procent.

* Övriga reglerade spelbolag, 1 procent. 

TV-bolagen får störst intäkter

Det betyder alltså att de oreglerade spelbolagen kommer att bidra med cirka 2,3 miljarder kronor till svenska medier under 2015, vilket motsvarar presstödet multiplicerat med 4,5. 

TV tar naturligtvis den stora kakan där Discovery Channel, MTG och TV4-gruppen är de tre dominerande aktörerna.

Men även tidningsvärlden får sitt. Under årets tre första kvartal uppskattas de oreglerade bolagen investerat totalt 214 miljoner kronor i tryckta medier, och de reglerade bolagen 113 miljoner kronor.

Tobias Jansson

Källor: Sifo, Lotteriinspektionen och Svenska Spel. 

Medieköp

Under 2014 hamnade tre spelbolag bland de 25 annonsörer i Sverige som stod för störst medieköp, enligt följande:

4) Svenska Spel, 543 miljoner kronor

11) Unibet, 380 miljoner kronor

18) Betsson, 325 miljoner kronor

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.