Sarah sa ja – men andra stjärnor sa nej

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

Den intensiva marknadsföringen från spelbolagen ska det bli slut på.Nu samarbetar Konsumentverket och Spelinspektionens och ska granska spelbolagens agerande

Spelregleringen som bara ledde till mer diskussion, mer jobb, och mer besvär – Det kom att handla om mycket bortkastad tid och resurser.  Det som skulle ge ordning och reda blev till ett stort misslyckande

När den nya spellagen gällde från den 1 januari 2019 fick Konsumentverket och Spelinspektionen gemensamt ansvar för tillsynen av licenshavarnas marknadsföring.

De ska granska

För att skapa tydlighet och uppnå ett samarbete kring en effektiv tillsyn har nu myndigheterna enats om en uppdelning i huvudsakliga ansvarsområden.

Det innebär att Konsumentverkets primära ansvarsområden är klargjorda:

  • Måttfull marknadsföring
  • Direktreklam vid avstängning från spel
  • Informationsskyldighet avseende ålder samt stödlinje
  • Reklamprislotterier

Medan Spelinspektionens primära ansvarsområden består av:

  • Informationsskyldighet om spel
  • Bonuserbjudanden
  • Sponsring

- Med den här tydligheten gagnar vi tillsynen i och med att vi försäkrar oss om att viktiga frågor inte hamnar mellan stolarna, betonar spelinspektionens chef för den operativa avdelningen, Patrik Gustavsson.

Inget ska undgå dem

Enligt Konsumentverkets enhetschef Andreas Prochazka innebär överenskommelsen en extra trygghet för konsumenten.

- Oavsett om konsumenterna vänder sig till Konsumentverket eller Spelinspektionen med tips eller anmälan så vet de att ärendet hamnar rätt.

Fler kända idrottare har också blivit en del av spelmarknaden. Vissa som har inte kunnat motstå pengarna, Zlatan Ibrahimovic är Bethards främsta namn, Hanna Ljungberg har ställt upp för Leo Vegas, Alexander Gustafsson  och Glenn Hysén för Unibet och Sarah Sjöström sa ja till Betsson.

Men där finns känna namn som har sagt ”nej,tack” de som har kurage att tacka nej, som Kim Källström, skidornas Charlotte Kalla och skidskyttets Hanna Öberg.

Kim Källström motiverar sitt ställningstagande i en intervju i DN: - Erbjudanden var väldigt lukrativa…Men under processen kände jag att det gnagde i mig, att någonting inte stämde. - 

– Jag tycker att det är viktigt att poängtera att alla är olika, jag tror på det fria valet, man har rätt Det här känns inte bra och jag vill inte synas i det sammanhanget. Det var en magkänsla, att det inte kändes bra.  

– Många har problem och jag vill inte tjäna pengar på, jag ska inte säga andras olycka men lite så är det ju. Alla som spelar har inte problem, men många har det och jag vill inte vara en del av det.  

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbarplus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mttagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.