Folkspel tar hjälp av ATG

Folkspel och ATG fördjupar sitt samarbete. Nu ska de med gemensamma krafter lyfta Sverigelotten.
Folkspel och ATG:s samarbete utökas. Nu senast gäller det Sverigelotten.

 

Både Folkspel och ATG visade nyligen upp bra siffror för 2015. De förstnämnda kunde se till att återbetalningen – det vill säga överskottet – till de svenska idrottsföreningarna ökade med 22 procent jämfört med föregående år. Och ATG ökade sin omsättning med 304 miljoner kronor – och sitt netto med 93 miljoner kronor. 

Nu börjar Folkspel marknadsföra Sverigelotten med hjälp av ATG och deras ombud.

– Vi har samarbetat sedan 2007 i distributionsfrågor av lotter och det har varit ett väldigt bra samarbete. För en framtida spelmarknad utökas nu detta samarbete, med produkten Sverigelotten och en gemensam marknadsföring av den. Vi har för avsikt att öka Sverigelottens utveckling avsevärt de kommande åren, och det ska vi göra genom samarbete med ATG som gäller både distribution och marknadsföring, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel.

Sverigelotten är Folkspels motsvarighet till Svenska Spels Triss, och det går att vinna upp till 25 miljoner kronor direkt på skrapet. Precis som med alla andra produkter från Folkspel går överskottet direkt tillbaka till svenskt föreningsliv. 

– Mer pengar skapar växtkraft för Sveriges föreningar – vilket är vårt uppdrag. Vi har stora förväntningar på det här, säger Hans Sahlin.

Tobias Jansson

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.