Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

70 event med 40 000 besökare i snitt krävs för lönsamhet i Solna

Det väntade beskedet kom idag. Väntat därför att AEG är så mycket professionellare organisation än nybörjarna på Swedbank arena som dessutom är för stor för Allsvenskan.

Iprenpaketen torde dock som en följd av detta bli frekventa föremål på skrivborden hos ägarna Svenska Fotbollsförbundet, Solna stad, Peab, Fabege och Jernhusen samt hos namnsponsorn och långivaren Swedbank.

Jag vet inte vilka ekonomiska åtaganden Solna kommun egentligen har. Det verkar ingen veta, men så mycket förstår jag att ägarna är de som får betala förluster och nedskrivningar och empiriskt vid monument brukar en generation politisk ledning förbrukas för att förtroende skall återskapas.

Jag vet inte hur SvFFs åtagande ser ut och Lagrell har redan aviserat sin avgång så här kan vi bara gissa vilken påverkan en förlust 2013 får för ägarna. Jag gissar att SvFF har förberett det här genom att lägga arenaägandet i ett bolag som i värsta fall går att kursa. Inte vackert men moral betyder rätt lite om summan är stor.

Det generella nyckeltalet för arenor är att det krävs 60 event per år. Fördyringar gör att man kan anta att 70 event med ett snitt om 40 000 besökare krävs för lönsamhet i Solna.

I nuläget med AIK borta (såvida detta inte är ett extremt fiffigt förhandlingstekniskt utspel) så kan SvFf lägga ca fyra av normala sex hemmamatcher för landslaget på arenan (fotbollen är väldigt distriktsstyrd och Malmö resp Göteborg går inte att negligera).

EM för damer lockar inte publik i sådan omfattning att det räknas som event. Landslagets förmåga att locka storpublik hänger dessutom på en persons närvara samt ett lyckat EM-kval så även här är risken stor.

Kvar är 66 Event som skall locka 40 000 besökare i genomsnitt. Konkurrensen från Malmö, Göteborg, Globens tre arenor, Stadion samt för megaartister Köpenhamn och Oslo är mördande. Det finns inte tio artister som fyller Swedbank arena två kvällar i rad och de här artistera har Asien som ett mycket lönsammare alternativ än Norden. För väldigt många konserter är arenan för stor.

Jag gör bedömningen utifrån de siffror jag kunnat ta del av och min kunskap om marknaden att Lagrell med drömmar om EM som grund har lyckats få ett antal aktörer att satsa 2,2 miljarder på en arena som aldrig kommer att gå runt.

En årlig förlust på nivån nio siffror är inte konstig på något sätt. Räntor, avskrivningar och underhåll är inga små siffror när man bygger för flera miljarder. Biljettintäkter skall delas med artisternas bolag och dessutom hantera stora kostnader för genomförande. Därav behovet av många event med mycket folk.

När SKL publicerade sin stora genomgång av kommuners satsningar på arenor så doftade rapporten stora förluster för ägare. Det är nu troligt att vi får ett exempel på nivåer som får landsorten att framstå som amatörer.

Vore jag ordförande i ett fotbollsdistrikt eller ett elitlag så är frågan till Lagrell självklar - hur mycket måste SvFF betala om Swedbank arena går med 100 millar i förlust fem år i rad?

Jag känner mig trygg att opposiitonen i Solna redan har skrivit ner frågan till nästa fullmäktige.

Trist om Swedbank först på ett fantastiskt sätt lyckas reda upp den baltiska soppan och sedan skall få sitt varumärke förknippat med ett arenafiasko.

Återstår bara att säga ett jättegrattis till Globens Vd Ninna Engberg.

Dan Persson

Anonymous (inte verifierad)

fre, 2011-02-25 14:39

1. Har svårt att se hur det

Har svårt att se hur det skall gå ihop, ÄVEN om SvFF får behålla AIK som hyresgäst. Förutsatt att alla siffror som presenteras här stämmer....

Magnus (inte verifierad)

fre, 2011-03-04 11:29

2. Mycket bra blogginlägg.

Mycket bra blogginlägg. Kanske beroende på att det här är enbart ett ekonomiskt ställningstagande, vilket det inte är med exempelvis slopandet av 51 % regeln. Dock undrar jag över brytpunkten 60 event per år som beskrivs som nyckeltal. Det har ju inte de flesta arenor idag. ca 30 matcher och sedan kanske 10 konserter på det är mer rimligt. Förutom i största arenorna. Varifrån kommer denna siffra?

Johanna Graf (inte verifierad)

tis, 2011-05-03 13:41

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.