Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

”Officiellt och verkligheten inte det samma”

Mycket är spektakulärt i arenan, inte minst det skjutbara taket som på 20 minuter förvandlar arenan till en inomhushall. Foto: Christine Olsson, Scanpix


Snart invigs nya Nationalarenan i Solna, större, vackrare och mera imponerande än något annan stadion i Sverige. Men hur kunde banken först betala 150 miljoner kronor och sedan skänka bort rätten till namnet? Dan Persson ger sin syn på skeendet, ”Officiellt och i verkligheten.

Läs också om studenternas studie av arenan

Den som hette Swedbank Arena och plötsligt bytte till Friends Arena. Banken betalade 150 miljoner kronor för namnsponsringen, men skänkte bort rättigheten. Först betala 150 miljoner och sedan bara ge bort allt. Hur är det möjligt?

Spekulativt men i sanningen riktning

Not: nedanstående text är spekulativ, jag har goda indikationer såväl informell information som grund men inga belagda fakta. Jag kan ha fel och vi lär aldrig få veta sanningen så texten skall läsas som en antites till den officiella bilden och ej som ett publicistiskt avslöjande byggd på fakta.

Tre studenter Viktor Glans, Rickard Spångmyr och Henrik Stadjer har skrivit en universitetsuppsats om köpet av namnrättigheterna vid Friends arena och bakgrunden till att Swedbank valde bort sitt eget varumärke och gav de dyrt inköpta namnrättigheterna till Friends.

Uppsatsen är gedigen och likaså deras bedömningar och slutsatser. Borträknat att vi äldre farbröder inte riktigt orkar med den akademiskt nödvändiga metodiken med modeller, källhänvisningar och annat så är det bara konstatera att de har skrivit en uppsats med hög kvalitet.

...för att dölja fakta

Frågan är då om det som står där är sant?

Nu är sant ett inte helt enkelt begrepp att definiera och här finns rätt omfattande gråskalor innan man ens närmar sig lögn.

Författarna har därutöver det självklara akademiska kravet att utgå ifrån vidimerade uppgifter. Gissningar och tro får inte förekomma i akademiska sammanhang om det inte handlar om teologi och psykologi där fakta istället verkar vara förbjudet. Den här begränsningen gör det svårt att få fram de bakomliggande fakta då parterna gör sitt bästa för att dölja dem.

Handlar om internkontering

Att Swedbank först gör bedömningen att namnsponsring är bra för deras varumärke för att några år senare kommer fram att det är bättre för Swedbank att sponsra Friends är i den senare delen inte så konstig. Behovet har växt för bankerna att påvisa någon typ av samhällsnytta och etik. Det beror primärt på deras avgifter mot kunderna, beskyllningar för karteller, girighet med mera.

Att Swedbank skulle valt att namnsponsra med sitt eget namn i första skedet tror jag inte en sekund på. Min erfarenhet är att detta handlar mer om internkontering.

Ägarna av arenan ville ha lägre ränta på de miljarder i lån som Swedbank gav dem. Swedbank ville försvara sina marginaler gentemot analytiker. Lösningen blev en ränta som Swedbank tyckte var bra och ennamnsponsring som pyntades med marknadsbudgeten. Heureka, båda parter fick som de ville, en win-win-solution på näringslivska.

Att Swedbank några år sedan enbart gjorde bedömningen att byta namn, dvs ge rättigheterna till Friends på varumärkesgrund tror jag inte en sekund på.

Risken för nedskrivning

Del av beslutet bygger på den konkreta slutsatsen att bankerna har fått så lågt förtroende från allmänheten att ett byte kan ge goodwill då det pekar på att bankerna inte bara överdebiterar oss och lurar oss att investera i dyra fonder med låg avkastning utan även stödjer verksamheter som strävar efter ett bättre samhälle.

Här tror jag den enkla sanningen är att Swedbank kom fram till att risken att man utifrån regler för banker om något år skulle tvinga fram en nedskrivning av lånen var hög.

Att hamna i det läget med varumärket över hela arenan blev självfallet inte en acceptabel situation. ”Swedbank säger upp lån för Swedbank Arena är ingen bra rubrik i media.” Det var därför den stora delen av beslutet.

Friends inte alls positiva till idén

Min tes är också att Friends som organisation inte var positiv till idén. Friends är en organisation jag respekterar, de gör ett fantastiskt arbete och förtjänar all respekt och allt stöd.

Att sätta sitt eget varumärke på en arena med risker för att få badwill vid muträttegångar som bygger på att parterna var för ”friendliga” med varandra, vid stora driftunderskott och ekonomiska problem eller vid huliganupplopp kan inte varit ett enkelt beslut där man inte såg riskerna.

Nu är Swedbank Friends huvudsponsor så att bara säga nej kunde man inte heller göra.

Eller tvärtom?

Nu står vi där med Friends arena, som självfallet blir en helt fantastisk arena som kommer att ge oss många kvalitativa event med ståpäls som också ger positiv påverkan på Friends varumärke.

Men också det motsatta i händelser som berör arenaekonomin och besökarnas beteende vid riskmatcher.

Det är teoretiskt möjligt att bakgrunden är den som uppsatsen pekar på, med många fina ord om varumärkesbyggande och lönsam investering i varumärken men det är faktiskt lika troligt att ovanstående mindre vackra bakgrund är den egentliga.

Dan Persson

Vågar jag? (inte verifierad)

ons, 2012-08-22 20:45

1. Ang Friends position bland

Ang Friends position bland barn och ungdomar i dagens samhälle. Friends har ingen förankring i skolan...och skolverksamheten lyder under skollagen där skolverket och regeringen beslutar och granskar. LÄS GÄRNA SKOLVERKETS KRITIK MOT FRIENDS. (googla på rubriken) Friends är inte i den direkta verksamheten. Min undran är hur mycket av alla pengar som Friends får, går i direkt avkastning till elever? Och på vilket sätt?

Vågar jag? (inte verifierad)

tors, 2012-08-23 13:36

2. Det är bara att läsa deras

Det är bara att läsa deras årsredovisning, du finner den nedan! http://friends.se/om-friends/ekonomi

Dan Persson

ons, 2012-08-22 22:33

3. Hej, att skolverket

Hej, att skolverket kritiserar Friends innebär inte att Friends har dålig verksamhet. Innan jag skrev den här krönikan har jag fått en god bild av Friends. sedan har jag under många år fått en mindre god bild av skolverket så rektorsbarn, före detta skolstyrelseledamot och lärarson jag är. Om "Vågar jag" är aktiv i vår svenska skola idag blir jag besviken om det inte är uppenbart att krönikan inte handlar om effektiviteten i Friends arbete.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.