Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Tele2 Arena vinner mot Friends arena

Fasaden är läcker på Tele2 Arena och framför allt, den släpper in ljus och ger en känsla på arenan av öppenhet. Foto: Thomas Ejderhov

 

”Det ser jag som den största fördelen för Tele2 Arena, den är bättre designad för det beteendemönster vi är på väg mot än Friends Arena. Mer fokus på att må bra som en totalupplevelse helt enkelt.

Den 20 juli skall Tele2 Arena vara klar och man kör igång stenhårt med Hammarby den dagen, Djurgården-match den 21:a, Hammarby-Paris SG den 23:e och Gyllene Tider den 27 juli.

Här är betyget

Trots all kunskap som finns om arenadrift inom AEG är det en tuff start då mängden saker som kan gå fel i princip är oändliga.

Tele2 arena lär behöva tre till sex månader innan vi kan kräva att allt fungerar perfekt. Det hoppas jag de kommunicerar till oss som kunder, för höga förväntansvärden är aldrig bra.

En beskrivning av en nästan klar arena är inte enkel, den riskerar dessutom att bli tråkig. Idrott är tävling så vi kör detta som en jämförelse mellan Tele2 och Friends. Den blir subjektiv.

Ta sig dit och hem:

Här vinner Tele2 med pingissiffror. Jag gick på fyra minuter från Globens T-bana. Det finns fem t-banestationer till inom gångavstånd närmare än Solna C och Näckrosen.

Det finns Tvärbana, ett mycket stort antal busslinjer vid Gullmars och i nuläget 3 000, från oktober 4 000 p-platser utöver ett otaligt antal p-platser i slakthusområdet kvälls och helgtid. Sen är behovet av p-plats ifrågasatt vid moderna arenor utifrån utbudet på mat och dryck och det enkla faktum att

Stockholm lider av en trafikinfarkt som gör det omöjligt ta sig från en sida av staden till den andra på andra sätt än kollektivt. För mig som bor i Saltsjö-Boo är det vinst varje dag för Tele2 medan mina kamrater som bor i Sumpan har Friends som den enda tillgängliga. Båda arenor har minskat sina upptagningsområden på grund av trafiken.

För de som kan åka buss åtta timmar för att se AIK spela bortamatch verkar den här punkten fånig, men för den publik som köper dyra biljetter och spenderar i arenan är totalupplevelse utifrån mängden satsade fritidstimmar en reell kalkyl.

Gräsmattan

Utan synpunkter på hur konstgräs påverkar spelet kan jag konstatera att gräsmattan var perfekt. Det har den inte varit på Friends. Som arenaoperatör är konstgräs lönsammare. Så enkelt är det.

Här har Friends inte lyckats leverera än, de kommer kunna leverera men det blir inte billigt och de får ett antal dagar som inte går att ha event varje år för att naturgrästet skall ta sig.

Tele2 har självfallet möjlighet att lägga naturgräs ovanpå plasten (och is, jo här ska det också bli bandy) om det blir Europaspel eller motsvarande.

Inredning

Glaset mot utsidan med den prisvinnande aluminiumfasaden någon meter utanför skapar ljus i alla ytor, man ser träd och hus och det blir ingen känsla av att vara instängd.

Träpanelerna på väggarna skapar en mjuk, vänlig känsla som jag inte upplevt på Friends.

Här är den tydliga upplevelsen att Tele2 blir färdig, men det blev inte Friends när det gäller inredning bakom pitchen.

Närhet

Wow, den är så kompakt, första känslan när man ser hela arenan är att den rymmer 10 000 människor, inte 30 000.

Här går det skapa stämning och utöver de som drabbats av sektbaciller bland Bajen och Djurgårdsfansen så kommer alla att bli nöjda.

Den för vårt lilla Stockholm mer anpassade storleken är bättre.

Premium planet

Ljust, öppen, lounger mer än loger. Ser bra ut. Vi bör dock invänta alla möbler, textilier och annat innan vi dömer i matchen mot Friends. 28 meter dubbelsidig bardisk ger ett visst hopp då mina Djurgårdsvänner kan börja dränka sorgerna redan vid ankomst.

Här har det enkla faktum att Matt Rosetti som guru på arenadesign utifrån konsumtion och gästupplevelse började rita två år efter att Friends ritades. Under de åren kunde man slutligen bedöma att ett par stora förändringar av konsumentbeteende var bestående och våga ta med det i designen. Det ser jag som den största fördelen för Tele2 Arena, den är bättre designad för det beteendemönster vi är på väg mot än Friends Arena.

Mer fokus på att må bra som en totalupplevelse helt enkelt.

Byggarbetsplats

Tja, här förlorar både matchen med 10-0 mot verkligheten.

När Tele2 arena är färdigbyggd har inte hotellutbyggnaden gjutit bottenplatta än, sedan skall Globentorget glasas in, Hovet renoveras, Globen renoveras,

Söderstadion rivas och ett nytt bostads och kontorskomplex byggas på den tomten, samtidigt som hela slakthusområdet kommer att se ut som ett sådant i bokstavlig bemärkelse i tio-femton år.

Friends Arena är som alla vet lika illa, det tar 15 år minst tills den sista byggkranen försvunnit, alla vägar fungerar och så vidare.

Övriga ytor

Det som låter spännande är det upplevelsetorg i arenan som fått namnet Tolv.

Namnet låter som något en råtrendig reklambyrå med en payoff av typen ”Life style based brand values” eller någon annan floskel fått en mille för att komma på och sedan när allt förkastats så har en bakfull copy director i panik kläckt idén, ”det är 12 000 kvadratmeter, vi kör en grej på att de skall ha öppet 12 timmar per dag och kallar skiten för ”Tolv””. Om det är mina fördomar om eller erfarenheter ifrån reklambyråer som skapar den skeva bilden låter jag vara osagt.

”Tolv” är något som tilltalar mig, ett shoppingcentrum utan prylar att köpa. Här skall finnas sportbar, mikrobryggeri, korvfabrik, bowling, vinbar och liknande saker.

Arenastaden i Solna har ambitionen att bli en mötesplats med arena, hotell, shoppingcentrum, restauranger med mera. Globen-området är redan en sådan mötesplats som nu får en tillkommande del.

För båda är konkurrensen med innerstaden mördande, Det finns liksom ingen liten stad som har plats för många centra. Fast det är klart, får våra politiker hålla på ett tag till är vi alla isolerade till det område vi bor i, så det kan fungera. Tele2 Arena och Tolv har kortare startsträcka då de redan har flödet av människor i området.

Säkerhet

Tja, det är en tråkig fråga dagarna efter skandalscener på Friends när den som borde vara den bästa arrangören av dem alla, detta utifrån aspekten att de har rätt att döma ut böter till andra inte kan hantera en match. Arenan fyller självfallet alla internationella krav. Samma som Friends Arena.

Staketen mot plan kan dock utan ansträngning passeras av 56-åriga lönnfeta golfande farbröder. Jag har kollat. Här ser det ut som på Friends, där vi vet vad som händer.

I övrigt är jag så trött på regeringens fullständigt horribla hantering i frågan om poliskostnader att jag inte noterar mer här.

Sammanfattning

Båda har massor av upp till bevis på flera områden. För mig är Tele2 Arena vinnaren av följande skäl:

  • En kapitalstark ägare som har råd att utveckla hela området och kan bära förluster på alla nivåer i nästan oändlig tid.
  • En fristående operatör med global erfarenhet.
  • Ett arenaerbjudande för varje event från 1 000 personer till 40 000 i fyra olika arenor i samma organisation ger en effektivare organisation.
  • Bättre infrastruktur under mycket lång tid.
  • Bättre arkitekt med en mycket modernare approach till den moderna människans krav.
  • En mindre arena. Det är för få årliga event som kräver 65 000 platser i ett upptagningsområde som Stockholm.

I den stentuffa moderna arenaindustrin kommer lönsamhet inte från att få hardcore fansen som kunder. De kommer oavsett men de blir färre och färre, konsumerar inte på arenan och köper för billiga biljetter (gäller ej Bruce, Iron Maiden, Metallica).

Lönsamhet kommer från att vara så bra på varje delområde att man får de som bara är halvintresserade att komma och bränna en femhundring för att totalupplevelsen är bra nog.

Här tror jag Tele2 Arena blir den som avgår med segern i tävlingen bästa arena.

Sen kommer självfallet den stora vinnaren alltid att vara konsertarrangören som kan spela båda arenorna mot varandra och få en billigare hyra.

Men, om det inte luktar äckligt på toa, köerna är hanterbara, rödtjutet inte för varmt och jag kan ta mig dit och hem utan att förstöra mina dyra engelska dojor och göra av med allt för mycket tid kommer jag gärna.

Tele2 Arenas plastgräs mot Friends Arenas naturgräs. En match i matchen. Friends har fortfarande problem med gräset. På Tele2 ska Djurgårdens och Hammarbys vänja sig vid ett nytt underlag. Foto: Thomas Ejderhov

Dan Persson

Johan (inte verifierad)

ons, 2013-05-29 10:16

1. Intressant jämförelse. Tycker

Intressant jämförelse. Tycker Tele2 verkar mer levande, lite mer personlig. Tvivlar inte en sekund på att den är bäst marknadsmässigt. Jag tycker dock inte man kan beskylla SvFF m.fl. för att bygga en arena för 50000 vid fotboll. Ett Sverige som ökar i folkmängd och det största landslaget i den största sporten kräver helt enkelt det. Publikunderlaget finns. På samma linje kunde man givetvis inte byggt Friends med konstgräs, internationell toppfotboll och chansen på stora evenemang kräver naturgräs. För mig som fotbollsspelare är det också en synd med konstgräs, men om man någon dag till 99% efterliknar det riktiga så kommer jag att lyssna. Att Friends har problem nu i början med gräset ser jag mer som en barnsjukdom. Ska man klaga på något är det helt klart konstruktionsbiten och faktumet att man byggt en arenamodell som var modern för 10 år sedan.

Sven (inte verifierad)

lör, 2013-07-20 19:03

2. Friends och Tele2 imponerar

Friends och Tele2 imponerar förstås i all sin biffighet. Men nästa gång vi arrangerar dam-EM eller U21 EM... Vad har Stockholm att erbjuda för matcher som kanske drar 10.000 åskådare? Efter att Råsunda och Söderstadion har rivits så kommer det inte att finnas någon riktig fotbollsstadion kvar i huvudstaden. Vad är då en "riktig" fotbollsstadion? Jo, man ska känna att man sitter utomhus. Inte i en hangar med hål i taket.

– då bryts också Skellefteås ekonomiska framgångssaga

Skellefteå AIK har dominerat svensk ishockey både ekonomiskt och sportsligt. Med sex SM-finaler senaste sju åren.

Men den här säsongen bröts den sagolika trenden; stopp i kvartsfinal

Ola Serneke tar sats igen. Entreprenören bakom jättearenan i Kviberg i Göteborg vill nu komplettera anläggningen med en enorm skidhall för utförsåkning samt en unik multisportarena. Och lite till...

Nu blir det fest. Brakfest! Var: Solvalla. Varför: Elitloppshelgen. 

– Årets startfält är det bästa vi någonsin haft. Vi har världens 16 bästa hästar på plats, säger sportchefen Markus Myron.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anders Friman är mannen bakom succén Bandyhjärtats Miniallsvenska. På två år har han genom sajten bandyhjärtat.se samlat in 300 000 kronor tack vare sponsorer och medlemsavgifter.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Ge er till tåls, ”Parneviks” återkommer. Golfstjärnan Jesper Parnevik blev TV-stjärnan som släpper in kända svenskar i familjens fashionabla villa i Florida.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.