Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Övervikten, vår största fråga?

Friskis&Svettis och andra ekdjor har bra koll på vardagsmotionen, där idrotten egentligen hade/har en chans... Foto: Yvonne Åsell, TT

 

Vi lever i ett land där media hanterar en fråga i taget så den här frågan fick litet intresse. När Folkhälsomyndigheten för någon vecka sedan släppte en rapport som visade att antalet svenskar med övervikt dubblerats på 20 år fick det inget medieintresse. 

Saknas politiskt intresse

WHO skriver i sina rapporter att vällevnadssjukdomar som följd av övervikt riskerar att få våra sjukförsäkringssystemen att kollapsa. 

Viktökningen på en procent per år motsvarar vikten på alla som kommer till Sverige på ett år. 

Det är som jag skrivit om tidigare i samma utsträckning en möjlighet för de aktörer som kan tjäna på att göra något åt det. Dit hör idrottsrörelsen, både den ideella och den kommersiella.

Som Folkhälsomyndighetens generaldirektör, Johan Carlson, säger så saknas det politiskt intresse att göra något. Det är extremt allvarligt då en av de skickligaste lobbyisterna, i det här fallet livsmedelsbolagen, tjänar miljarder på att göra oss fetare.

Motsägelslefullt

Marie Söderqvist som VD på Livsmedelsföretagen är otroligt skicklig. Hon ser till att bilden av livsmedelsföretagen blivit kopplad till hälsa och kvalitet och ordnar mera subtilt till det så att frågor om tillsatt socker och mycket fett inte når tidningarna.

Det är fantastiskt att samtidigt som Coca Cola vinner jämställdhetspris i Sverige gör tillsatt socker i läsk att var sjätte mexikan nu har diabetes typ 2.

Långsiktigt hamnar vi där Mexico är nu med kollapsande vårdsystem och nedmonterad välfärd. Så mycket kostar övervikten långsiktigt.

Unna dig 30 minuters promenad

Det vi behöver göra kräver ingen ”rocket science” direkt, därmed inte sagt att det är enkelt direkt.

30 minuter aktivitet (rask promenad) varje dag räcker bra. Och så undvik all mat med tillsatt socker.

Att den kommersiella idrotten är intresserad att vara med och erbjuda de tjänster som leder till att man tränar mer och äter bättre är självklart.

Frågan är om den ideella idrotten kommer att göra det. 

Elittänket förblindar

Det finns tre skäl till varför så icke kommer att ske:

1: Man är helt fokuserad på att skapa elit.

2: Man har i de flesta fall inte organisationen att göra det.

3: Man förstår inte ens att möjligheten finns.

Några som är duktiga

Det finns ett växande antal undantag vilket är fantastiskt roligt.

= Golfen som är semikommersiell har lågintensiv träning för äldre som en ingående del och man är som ett av få förbund duktiga på att kommunicera vad man levererar i samhällsnytta.

= Alla föreningsägda bolag som arrangerar spring, cykla, simma, åka skidor event är jätteduktiga och växer. 

= Korpen är duktiga mot företagen och Friskis&Svettis som är organiserade som en amerikansk franchisekedja mer än förening är framgångsrika på den här marknaden.

Sen blir det tunt. 

Måste leverera mer amhällsnytta

Min slutsats sedan flera år (som jag skrivit om flera gånger) är att vill idrotten få ökat stöd så måste man leverera mer samhällsnytta och dessutom bli duktigare på att tala om det.

Boo FF som agerar där jag bor är jätteduktiga och har 2 300 barn som spelar fotboll hos dem. Det är fantastiskt och jag blir varm i själen. De är duktiga i att kommunicera till föräldrarna att de har kvalitet på sin fotboll för barn. De är sämre på att kommunicera att de ökar barnens möjlighet att få bra betyg och bli anställningsbara med klarad skola och minskar risken för barnfetma som är vetenskapligt bevisade sanningar.

Att använda fotbollsplanen för lågintensiv träning för äldre när den står tom på dagarna har ingen tänkt på.

De har förhoppningsvis varit duktiga på att kommunicera vilken samhällsnytta de skapar till kommun och landsting men jag tror att det finns förbättringspotential här.

De får inte vara med

Områdets 3-åringar som älskar fotboll får inte vara med, de tvingas betala dyrt för ”pyttedans” till den kommersiella aktören för att Boo FF inte förstått att här kan man ta 100 spänn timmen per unge för att leka fotboll.

Sammantaget så missar idrotten att skapa en struktur där de får ökat stöd.

Samhällsproblemet är inte bara övervikt, det är primärt var övervikten i störst utsträckning uppstår. Dvs de i utanförskap, med låg utbildning, låg lön eller arbetslöshet. Här och på integrationsområdet kan idrotten göra massor, bara man förbereder sig och talar om det för samhället. Här finns en stor förståelse för att samhället skall betala bland politikerna för de vet att det är lönsamt. 

Sälj inte läsk på klubben!

Här räcker inte bara träning, här handlar det om att äta vettigt också, det gäller självfallet ungdomar med. Fast det är klart, om läsk är den primära produkten man säljer på klubben kanske man inte riktigt tänkt igenom detta hela vägen.

Sammanfattningsvis: övervikt är ett gigantiskt samhällsproblem. Lösningen är att alla rör sig mer och äter vettigare. Idrotten kan leverera lösningen bara man får betalt för det. 

Gör idrotten ingenting så kommer den kommersiella idrotten göra det.

Det vore korkat att lämna walk over här.

Dan Persson

Salladshuvud (inte verifierad)

lör, 2015-03-21 14:16

1. Kolla in Saltsjöbadens IF

Kolla in Saltsjöbadens IF café i ishockeyhallen.... ingen läsk.... Finns visst det föreningar som jobbar med detta.

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.