Effektivt med avhoppade sponsorer
Två stora sponsorer hoppar av i protest mot den misstänkta korruptionen när dessa länder valdes. Först flygbolaget Emirates och så nu i veckan Sony.
Att sponsorer hoppar av, eller hotar att göra det, är ofta mer effektivt än man tror.
Två av sex sponsorer vill inte var med
Det handlar förstås om att den sponsrade blir av med mängder av pengar, men också om skammen. Den offentliga skampålen när höga herrar inte får de pengar de förväntar sig, är svår att stå ut med, och värre när det är "vänner" som agerar, än de ofta "förhatliga journalisterna "som gräver fram obehagliga sanningar.
Totalt är det sex bolag som är huvudsponsorer till organisationen som fortfarande leds av nu 78-årige Sepp Blatter, mannen som ju utmanades av vår egen Lennart Johansson, och som också då omgavs av korruptionsrykten.
Sex sponsorer, eller partners som de kallas, varav två nu har hoppat av.
Inte struntar Fifa i avhoppen
Fifa självt rycker offentligt på axlarna och säger att sponsorer står på rad för att få bidra med pengar, men frågan är om det verkligen är så. Emirates sägs ersättas av Qatar Air, ja tacka 17 för det, de är ju arrangörsland av VM, och Sony sägs ska ersättas av ett annat teknikbolag, kanske Samsung.
Men vill kloka sponsorer fortsätta att förknippas med en organisation som omges av sådana korruptionsrykten som Fifa? Det är frågan. Kommer man från länder där demokrati och yttrandefrihet är okända begrepp, spelar det förstås ingen roll.
Men är det verkligen bra för Adidas och de andra storbolagen att förknippas med slavarbete och mutor?
Jag tror inte det.
Modet att ta beslutet
Tappar sponsorerna något när de hoppar av? Ja, kanske enskilda personer i bolagen som vant sig med att leva i samma unkna värld som de pampar de sponsrar. Men i allmänhetens ögon? Nä, inte alls.
Snarare är det bra för varumärket och därmed försäljningen om man som globalt bolag vågar stå för mänskliga rättigheter som yttrandefrihet, demokrati och mänskligt värde. Och att aktivt ta ställning för att människor ska ha rätt att slippa omkomma när de bygger fotbollsarenorna för Fifas skull.
Jag har bekanta som menar att man inte ska hoppa av som sponsor, utan fortsätta för att det ger en möjlighet till kommunikation. Men jag anser att det är viktigt att tala om vad man står för genom att hoppa av eller bojkotta, det är också ett sätt att kommunicera.
Avslutningsvis sägs det nu att denne Blatter ska ställa upp för en femte valperiod som ordförande för Fifa. Ska man skratta eller gråta? Eller bara lida och kvida för fotbollens skull. För mycket kan sägas om denne person, men han har definitivt framtiden bakom sig. Och det behöver inte fotbollen.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.