Vi ser allt mindre på idrott i tv

Håller OS på att bli något som mest engagerar oss äldre tv-tittare? Kanske är det för tidigt att dra några sådana slutsatser, men enligt de siffror som nu släppts tittade vi svenskar sex timmar mindre på OS i år jämfört med 2014. Och allra minst tittade de yngre tittarna.

OS är ett gigantiskt sportsligt evenemang som också fungerar som marknadsplats för olika idrotter som här får chansen att visa sig inför en mångmiljonpublik. Mängder av unga började åka skidor efter framgångarna som Wassberg, Svahn och Mogren visade upp, och skidskytte blev något mer än för den innersta kretsen i samband med Magdalena Forsbergs framgångar.

Om inte ens OS lockar...

Men om inga unga tittar, tappar OS som marknadsplats. 

Sex timmar mindre låter kanske inte som en kris, och det är det inte heller. Men det är ändå en nedgång på 33 procent jämfört med 2014, från 18 timmar ner till tolv. Och framförallt är det äldre som tittar, och det skapas inga nya idrottsstjärnor av våra generationer.

Det här var ändå Sveriges mest framgångsrika vinter-OS, med 14 medaljer, varav sju guld. Om inte det lockar, vad lockar då?

Sett i rena siffror tappade OS-sändningarna 70 procent av tittarna i åldern 12-19 år och 51 procent av tittarna i spannet 20-44 år. 

Hjälpte ändå inte

Tidigare brukade man prata om räckvidd, att hela svenska folket inte har tv-kanaler som man måste prenumerera på, men den diskussionen duger inte som förklaring till det minskade tittandet. Discovery gjorde kanonsändningar och sände i princip allt, men det hjälpte inte heller upp tittandet.

 Och frågan är vad som händer om trenden fortsätter. Tv-tittandet har gått ner tolv procent, och visst kan man hävda att unga tittar i mobiler och datorer, men det tittandet är fortfarande inte i närheten av det traditionella tv-tittandet.

Hur blir det då vid fotboll-VM?

Om OS inte fortsätter vara en sk lägereld, dvs ett program/evenemang som ”alla” pratar om, vad händer då? Är det slut med att titta på många idrotter? Orkar vi bara se en sport i taget? 

Om en månad börjar fotbolls-VM. Det ska bli spännande att se om de unga och yngre tittarna sviker även här.

Fotnot: Uppgifterna är hämtade från en undersökning gjord av Novus på beställning av SvT och publicerad i en blogg hos SvT. 

Cecilia Giertta

Fakta

Siffror från Rio-OS 2016 visar att i snitt följde runt 2,5 miljoner svenskar TV-sändningarna varje dag. Huvudkanalerna för OS var då TV3 och TV10 som under spelen fyrdubblade sin totala tittarande. 

Sammantaget har runt 2,5 miljoner svenskar tittat på tv-sändningarna från Rio varje dag. Under spelen var fotbollen, handbollen och cyklingen de sporter som engagerade mest. 

I en undersökning gjord av Novus framgick då också att en överlägsen andel, hela 51 procent av befolkningen, vill se OS i SVT1.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.