Allt tack vare idrotten som ändå blir utan

Det Dennis Andersson och Häcken BK startade 1975 är inte bara en fantastisk fotbollsfest för ungdomar från hela världen. Den är också en stor intäktskälla för besöksnäringen. Så är det alltid. Idrotten skapar intäkter åt andra.

Idrotten är den som tjänar minst och tar störst risker medan staten och besöksnäringen är de som tar hand om vinsterna.

Vinterns tävling blev en succe´. Nu har Luleå kommun tecknat ett treårsavtal med nederländska skridskoförbundet om att arrangera tre deltävlingar per år i skridskotouren.

Anledningen till resan får minst. Det är sen gammalt. Själv sitter jag i Kalifornien och skriver detta, vi är här på golfresa. Kostnaderna för flygbiljetter, hotell, hyrt hus, hyrbil, restauranger är fem gånger högre än kostnaden för golfen.

Miljarder - till andra

Att anmäla sig till Vasaloppet kostar 1500 kronor. Träningsläger, teknikträning, massor med körda mil till snö, logi, utrustning hamnar på 30-40.000 kronor. De ideella föreningar som är ansvariga för Vasaloppet får en bråkdel av de miljardbelopp i konsumtion som Vasaloppet skapar.

När det gäller de +10.000 cuper som anordnas i fotboll, ishockey, basket, handboll, träningsläger och tävlingar i andra sporter där en stor del av deltagarna och deras föräldrar är tillresta så bär föreningarna den ekonomiska risken medan besöksnäringen tar vinsterna.

Våra knappa 500 golfbanor genererar mer än två miljarder i turistintäkter per år och golfen är bara en av de tio idrotter som är stora när det gäller att skapa intäkter till Besöksnäring och samhället.

Lägg på utövareventen och elitidrotten så får vi en mycket viktig katalysator för besöksnäringen.

En felaktig utredning

Jämfört med tillverkningsindustrin har Besöksnäringen dubbla andelen sysselsatta per omsättningskrona och också dubbla skatteandelen per omsättningskrona. Lägg till att besöksnäringen är bäst på sysselsättning av nyanlända och samhällsnyttan av att idrott och besöksnäring samverkar för att öka omsättning blir enorm.

Den, i mitt tycke undermåliga och faktamässigt felaktiga utredning om Besöksnäringen som regeringen presenterade i höstas där idrottens påverkan på besöksnäringen begränsades till internationella event skadar idrotten. 

Internationella event är en försumbar andel av de volymer som idrotten skapar. Konsekvensen blir att Idrottsrörelsen missade möjligheten att ge oss de affärsmodeller som gör att idrotten kan lyfta besöksnäringen mer och tjäna mer pengar på sina event. Här förtjänar RF kritik. Det var ett undermåligt arbete alternativt så var det ett medvetet arbete utifrån tesen att bara fina stora internationella event räknas eftersom de är elitnivå, medan bredden inte ses som lika viktig. Välj själv.

Kulturturismen är inte större

Vad värre var så kunde kulturens representanter i utredningen som vanligt göra ett bättre jobb än idrotten. När man läser den utredning som blir grund för de politiska förslagen så uppfattar man att s.k. kulturturism är större än idrottsturism. Fakta är att kulturturism utöver privatteatrar i primärt Stockholm är försumbar. Några muséer med Vasa och naturhistoriska i spetsen har miljonpublik och är värd en resa. De identitetspolitiskt genuscertifierade muséerna runt om i landet är trots gratis entré inte värda en resa. 

Men, poängen med den här krönikan är att både Besöksnäring och Idrotten förlorar på den modell vi har idag.

Eftersom idrotten inte har kompetens och resurser såväl som förmågan att bära riskerna så behöver vi en ny modell.

Valarna fick inte en dollar...

Häromdagen åkte vi ut på en valsafari i Monterey i Kalifornien. Det är en fantastisk upplevelse och samtidigt en gigantisk turistfälla. Ett par tusen personer betalar 500 kronor var varje dag för att titta på valar. Året runt.

Valarna som är orsaken till resan får inte en spänn. Vi kan inte ha kvar en modell där den svenska idrotten befinner sig i samma situation som valarna utanför den Kaliforniska kusten.

Eftersom det är Besöksnäringen och samhället som tjänar mest på de här eventen bör dessa två aktörer vara de som bär ansvar och är initiativtagare till idrottsevent. 

Besöksnäringen tjänar på att vara duktig på marknadsföring vilket även ger idrotten mer intäkter om än på en lägre nivå. Kommunen och regionens enheter för turism och näringslivsutveckling tjänar på fler anställda och ökade intäkter för andra näringsidkare.

Måste börja resonera

Utöver den inhemska turismen så finns det en hel värld att få deltagare ifrån. Både för event och för enskilda aktiviteter. 

Ironman i Kalmar är ett bra exempel. Luleås proffstävling på den Holländska skridskotouren ett annat. Som ett exempel så har vi har en halv miljon golfare i Sverige och väsentligt fler än så i UK, Tyskland, Danmark. Någon tiondels promille av dem har upplevt att få spela golf i midnattssol, något ett tiotal banor från Östersund och uppåt kan erbjuda som ger hotell, handel och restaurangintäkter. Dock är golfklubbarnas intäkter för små för att de skall kunna bära marknadsföringskostnaden. Görs det av hotellkedjor, restauranger, regioner och kommuner så vinner alla på det.

Det finns anledning för de stora förbunden att initiera diskussioner med kommuner och regioner såväl som branschorganisationer som Visita. Här finns möjligheter till samverkan som alla tjänar på.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.