Sponsring

Sponsorerna söker affärer igen

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Svenska Ishockeyförbundet utökar samarbetet med Grand Travel, företaget som sedan säsongen 2017/2018 varit en partner till förbundet. Nu skrivs ett nytt, utökat avtal parterna emellan och det gäller fram till säsongen 2024/2025.

”Grand Travel är viktig och har visat ett starkt engagemang under de här åren betonar Christer Plars, kommersiell chef på Ishockeyförbundet.

”Det här partnerskapet betyder mycket för oss. Vi vill vara med på en fortsatt spännande resa med landslagen, säger Dick Lidman, vd, Grand Travel.

Från årsskiftet blir det ännu mer pengar

Tidpunkten kunde egentligen inte ha varit bättre vald. Svenska Spel har gett Riksidrottsförbundet klartecken till fortsatt samarbete, vilket innebär 17 miljoner in på kontot. Avtalet  sträcker sig bara fram till och årsskiftet, så då sätter sig parterna ned för nya diskussioner.

 

 

- När den svenska idrottsrörelsen har drabbats hårt av coronapandemin, känns det bra att vi och Riksidrottsförbundet förlänger samarbetet, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef på Svenska Spel.

-  På så sätt säkrar vi viktiga medel för svensk idrott. 

Hofbauer avslöjar också att mer pengar är på gång:

- Arbetet pågår med en mer långsiktig plan för hur vi tillsammans kan fortsätta att stärka idrottsrörelsen, 

Svenska Spel har stöttat Riksidrottsförbundet sedan 2017 och driver ett antal gemensamma projekt.

Tre föreningar kan bli vinnare

Idrott, rörelse, inkludering och att motverka utanförskap – det är nyckelord för ATG Drömfond, som bidrar till att föreningar kan förverkliga sina drömprojekt.

Nu öppnar ATG Drömfond, som har Foppa som ambassadör,  åter för ansökningar, där vinnaren får 150 000 kronor.

Förra året kunde Nyköpingsföreningen Slaughter Sisters förverkliga sin dröm med hjälp av ATG Drömfond.

ATG Drömfond startades 2017, med syfte att stödja projekt som bidrar till ökad hälsa och minskat utanförskap genom idrott. I denna ansökningsomgång behöver det inte handla om idrott, utan kan handla om föreningsliv där inkludering, hälsa och minskat utanförskap sätts i centrum.

Banken som är en företrädare

Bergslagens Sparbank verkar i och för Bergslagen, men framför allt, just den här banken framstår i dag som en företrädare för många i bank-Sverige. 

Här i Bergslagen har man nämligen  fattat beslut om att, förutom de drygt 2 miljoner kronor banken varje år bidrar med i sponsring, nu även skjuter till ytterligare upp till 1 miljon kronor till föreningarna som drabbats av ekonomiska effekter på grund av coronakrisen.

 

 

- Vi jobbar löpande med de lokala företag och privatpersoner som påverkas ekonomiskt av effekterna av coronaviruset och vi har redan där satt in resurser för att hjälpa till.

- En annan akut risk som banken ser är våra föreningars situation, många har det tufft med anledning av coronaviruset. Därför avsätter banken en miljon extra i föreningsstöd – alla föreningar i Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg och Storfors som lider ekonomisk skada med anledning av coronaviruset kan ansöka om medel.

Junioren som blev storsponsor

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

 

RSA-gruppen leds av Stefan Holgersson, tidigare juniorspelare i föreningen och jämngammal med Redhawks-profiler som Anderas Lilja och Jesper Mattsson, båda i ledarstaben för SHL-laget.

Tränare från Umeå

Avtalet har miljonstämpel och utgör grund för  det Redhwaks som ska byggas under ledning av nye tränaren, Joakim Fagerwall, tidigare Björklöven. Redhawks spelade under den gångna säsongen under Svenska Ishockeyförbundet ekonomiska lupp, då licensnämndens krav om eget kapital inte uppfylldes vid säsongstarten hösten 2019.

Glädje i Brynäs över nytt avtal

 

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

Länsförsäkringar har tillhört Brynäs högsta partnernivå sedan 2014. LF Gävleborg blev huvudpartner när klubben inledde arbetet med En bra start och Den rena dräkten. 

Ekonomisk nivå för huvudpartnerskap är 4 miljoner kronor per år

Mer än 10 miljoner för ny arenatitel

Den ursprungliga arenan, Parken, byggdes 1903, men nästan 100 år senare gäller andra begrepp. Så nu blir det  Platinumcars Arena som namn på Norrköping fotbollsarena. Skiftet sker till en kostnad på drygt 10 miljoner och är IFK:s bästa affär någonsin. Vid lunchtid på torsdagen offentliggjordes uppgörelsen. 

– Förra veckan skrev jag på vårt största samarbetsavtal någonsin. Det är ett långsiktigt avtal som uppgår till ett tvåsiffrigt miljonbelopp. Vi får ett nytt arenanamn från och med 2021 och samtidigt en ny huvudpartner till vår Akademi, sa klubbdirektör Jens Magnusson i.

SHL:s tv-pengar guld för damhockeyn

Svensk damhockey – både på klubb– och landslagsnivå – behöver förbättras. Nu vill Svenska Hockeyligan ge damerna en hjälpande hand.

– Det är vår skyldighet att göra vad vi kan för det, säger Anders Källström, ordförande i SHL.

SHL:s TV–avtal är en guldgruva för både organisationen och dess medlemmar.

38,4 miljoner kronor per klubb betalas ut under innevarande säsong.

SHL omsätter denna säsong cirka 1,9 miljarder kronor (!) och det är tv–kanalen C More som är den starkast bidragande orsaken till det.

Nuvarande avtal började gälla säsongen 2018/2019 och är skrivet på fyra år.

Vid sidan av detta har SHL ökat sina publiksiffror vilket genererar ytterligare intäkter.

ISP når 200 miljoner i omsättning i år

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Andreas Ottermark är pojken med guldbyxor. 32-åringen från Göteborg har svarat för en bedrift. 2009 tog han över ÌSP Sport & Marketing. Grundaren Sven Ivarsson hade byggt upp ett välrenommerat företag och sålt arenareklam med framgång under många år. Men nu kände han att det fick vara nog.

En gyllene resa

Där och då började en gyllene resa. Sedan dess är det här en framgångssaga utan dess like.

Andreas visste tidigt vad han ville skapa. Utbudet skulle bli så mycket större och annorlunda med betoning på sponsring.

Sponsorkungen gör affärer från slottet

Stora Torp är ett slott fem minuter från centralstationen i Göteborg. Den praktfulla byggnaden har anor från 1500-talet.  Ståtligt och vitputsat ligger det pampigt högst upp på en kulle.  Konsuln, grosshandlaren och riksdagsmannen Oscar Ekman lät 1872-73 uppföra slottet. 

Idag regerar här en annan driftig person, Andreas Ottermark, 33,Sveriges nye sponsorkung.

Ingen annan person upprättar så många sponsoravtal, inget annat företag än hans ISP Marketing har del i så många sponsoruppgörelser de senaste åren.  Han har tagit över marknaden.

På tio år har omsättningen ständigt ökat och, personalstyrkan vuxit hela tiden och består i dag av cirka 30 personer. Två gånger har ISP blivit utnämnt till Gasellföretag i Dagens Industris barometer för landets snabbast växande företag.  

Teamkompis med Sarah och Frida

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

– Det känns fantastiskt att kunna välkomna Elias .Elias är en sann förebild för andra lovande spelare och vi vill självklart vara med på hans fortsatta resa, säger Petter Ericson Hållén, Marketing Manager Vitamin Well.

Intäkterna ökar tack vare Tove

Svensk orientering växlar upp efter Tove Alexanderssons makalösa 2019, Bragdmedaljör och vinnare av Jerringpriset och den mest hyllade på Idrottsgalan i januari.

Förbundschef, Susanne Söderholm budgeterar för ökade sponsorintäkter i halv miljon klassen, från 2019 års 1,7 miljoner kronor till uppskattningsvis 2,3 miljoner kronor.

Under våren ska också en marknads – och försäljningschef rekryteras för att möta ett stigande intresse hos sponsorer och andra samarbetspartners. Bagheera, kläder, Silva och Idre fjäll har samtliga ökat sitt engagemang mot förbundet, efter Toves stora framgångar.

Angenämnt att jobba med budget

-Vi har helt klart märkt ett större intresse för vår sport. Jag sitter just nu med budgeten för 2020 och det är angenämt, meddelar Susanne Söderholm.

Skidlandslagens exklusiva specialbussar

Det  pågår en kapplöpning mellan Sverige och Norge inte bara i skidspåren, utan också på vägarna till och från orterna och i tävlingsområdet.  Norge har sedan 2012 haft en supervallalastbil. 2013 kontrade det svenska landslaget, med Gunde Svan som drivande.Nu har landslagen varsin specialtrailer som kostar ca 7 miljoner att bygga och är lyxigt utformade..

. –Vilken sensation det blev när vi rullade in första gången till tävlingar i Gällivare, minns Johan Sares.

Då var den specialutvecklade valllastbilen en sensation – nu är den ett självklart inslag. Det svenska landslaget har bytt upp sig flera gånger, och alltid i samarbete med Scania.

– Men den ursprungliga första bilen finns fortfarande kvar i tjänst, den används i år av det kanadensiska landslaget, säger Johan Sares.

Gundes påhitt

Det var alltså Gunde Svan som ursprungligen kom på idén och Johan Sares var den som via kontakter kunde förverkliga visionen.

Rekordstor satsning på damfotboll

Kopparbergs Göteborg FC vann cupen i fjol och har blivit tvåa både i fjol och året innan i damallsvenskan. Nu gäller inget annat mål än att SM-guldet ska erövras

Och som resurserna ökar är det en fullt realistisk ambition. Nu avslöjas nämligen att klubben får ett större sponsorstöd än någonsin. 

 

Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly är företag som går in samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar. GFC får en anslutning av sponsorer som är unik. 

Sponsorerna förenade

Frågan är om någon klubb inom damfotbollen nån gång har kunnat uppvisa så många stora sponsorer samtidigt.

Konstruktionen på marknadssidan har blivit möjlig tack vare sponsorföretaget ISP In Sports som har lyckats motivera och ena företagen till en gemensam satsning.

Nu finns det möjlighet att förstärka laget ytterligare.

Bauhaus går in även i speedway

 

Säg den idrott där Bauhaus inte är involverat som sponsor... 

Nu har Elit Speedway Sverige (ESS) och Bauhaus tecknat ett samarbetsavtal som gör företaget till huvudpartner för den svenska elitserien under 2020. 

Företaget lättar inte på uppgifterna om sin strategi eller budgeten för just sponsring, men det handlar om avsevärda belopp. Och just idrotten får kosta. Den vägen exponeras företaget och bygger sin marknadsföring. Det är åtskilliga miljoner som går till olika idrotter

Säg den idrott där Bauhaus inte är involverat som sponsor... 

Nu har Elit Speedway Sverige (ESS) och Bauhaus tecknat ett samarbetsavtal som gör företaget till huvudpartner för den svenska elitserien under säsongen 2020. 

Största möjliga tystnad

Företaget lättar inte på uppgifterna om sin strategi eller budgeten för just sponsring, men det handlar om avsevärda belopp. Och just idrotten får kosta. Den vägen exponeras företaget och bygger sin marknadsföring. Det är åtskilliga miljoner som går till olika idrotter.

Golf och Folksam oskiljaktiga

Folksam har varit SGF:s partner inom medlemsförsäkringar sedan 2006. 2018 växlade Folksam upp samarbetet och antog rollen som huvudpartner. Det är ett långvarigt förhållande och nu har parterna enats om ett nytt treårsavtal. 

Svenska Golfförbundet och Folksam har känslor för varandra och vill fortsätta på den inslagna vägen.

Lars-Inge Svensson, sektionschef Affär Företag och Idrott på Folksam, vet vad som har hänt under åren..

– Folksam är idrottens försäkringsbolag och vi tar ansvar för att våra satsningar kommer så många som möjligt till del och där har golf bra värden – oavsett ålder, förkunskaper, bakgrund och andra förutsättningar. 

Ett elegant gäng i kostym

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

- Vi noterade Brothers kampanj och ställningstagande för ett större inkluderande och fick bra kontakt, säger Daniel Ivarsson, Försäljning- och sponsringsansvarig hos Svenska Ishockeyförbundet.

-   Det här samarbetet känns klockrent och vi ser verkligen fram emot att väva ihop mode och sport, säger Ulrika Lind, Marknadsansvarig för Brothers.

Förmågan att gynna andra

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Tack vare anmälningarna som kom in under perioden kom en särskildpott att slutligen innehålla över 40.000 kronor. Pengar som alltså kom från vanliga människor. Ja, gemensamt var deras motionsintresse och drför kunde nu WaterAids kamp för rent vatten berikas.

- Vilket fantastiskt resultat det blev! Vi på WaterAid vill tacka Göteborgsvarvet och alla som har anmält sig under julkampanjen att springa för rent vatten. Tillsammans bidrar vi till att skapa en bättre värld. 40 950 kr innebär att vi nu kan nå över 200 personer med rent vatten. Fantastiskt! 

1,8 miljarder till svensk fotboll

32 klubbar i Allsvenskan och Superettan, gynnas av det unika avtalet. Med Unibet som ny huvudsponsor berikas klubbarna i Allsvenskan och Superettan med upp till 150 miljoner kronor per år till. Fotbollen har aldrig tidigare nått till en överenskommelse med så mycket pengar. Nu går Unibet ut och presenterar avtalets upplägg. 

Varje år kommer klubbarnas fans kunna hjälpa sitt lag att få en större andel av pengarna via projektet Hemmaklubben, samtidigt som 15 miljoner går till klubbarnas talangutveckling via initiativet Unicoach.

– Unibet älskar svensk fotboll. Nu vill vi vara med och bygga framtidens fotbollssverige, säger Per Carlander, Sverigechef Unibet.

Bra förhandlingsläge gynnade MFF

Vad kan arenanamnet vara värt? Bra många miljoner, kan man anta. Alla hamnar på samma konto. Jodå, det finns plats , även om det redan är trångt, eftersom Malmö FF redan har åtskilliga miljoner. Stadion i Malmö byter nämligen namn till Eleda Stadion.

Utan match och utan mål så berikas MFF igen.

Eleda Group är Malmö FF:s nya namnpartner. Försöken att hitta ett, och därtill rätt företag, har pågått i några år. Nu stämde allt. 

– Vi har haft ett samarbete med dem under en längre tid. Men det som fick dem att ta ett kliv till var vårt stora samhällsengagemang och vår nya damsatsning, förklarar Niclas Carlnén, VD i Malmö FF.

Han tillägger:

– Det här avtalet ger Malmö FF nya möjligheter att växa och kommer bli en viktig pusselbit i vår framtida satsning, säger Carlnén vidare.

De nya pengarna Det borde räcka till en ny spelare…

De får träna och utbilda sig samtidigt

Scandic lanserar ett initiativ för elitsatsande idrottare. Satsningen ger möjlighet till arbete på Scandichotell där elitidrottare får full flexibilitet för att kunna underlätta kombinationen av arbete och träningstider. Det låter nästan för bra för att vara sant, men RF är med på ett hörn.

Ambitionen är att fler ska få möjligheten till att elitsatsa, men även arbetsmöjligheter efter idrottskarriären. Elitsatsningen ska lanseras i början på 2020 på Scandics hotell i Sverige.

Riktat till elitidrottare

Scandic har stöttat svensk idrott sedan kedjans start 1963 och vill nu vara med och stötta elitsatsande idrottare genom att erbjuda en flexibel arbetsmiljö som gör det möjligt att träna och idrotta samtidigt. I den inledande fasen är det främst kvinnor som erbjuds dessa flexibla. 

Framgångsrik sponsorjakt i Hammarby

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

– Att Spendrups väljer att kliva in i ett femårsavtal är ytterligare ett bevis på att Hammarby Fotboll är inne på en spännande resa med allt fler och större samarbeten knutna till klubben, säger klubbens marknadschef Patrik Blomquist.

Nu ska också skicross gynnas

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

-Det finns en särskildstolthet i det faktum att BAUHAUS så gediget satsar på, inte bara på svensk utförsåkning, utan även generellt inom svensk idrott. Tillsammans med BAUHAUS ska vi bygga framtidens atleter och skidåkare, säger Tommy Eliasson Winter, alpin- och skicross-chef på Svenska Skidförbundet.

Saab utökar dressyrsatsning

Saabs satsning på svensk dressyr blir mer omfattande och innebär att de närmaste åren får ungdomarna större resurser. Det är innebörden av Svenska Ridsportförbundets ochs Saabs nya samarbete. I det nya treåriga avtalet utökas gruppen med ryttare tack vare förbundssponsorn. Saab är Svenska Ridsportförbundets grensponsor till dressyren, ett samarbete som inleddes 2016.

I det nya treåriga sponsoravtalet som tecknats mellan Saab och Svenska Ridsportförbundet inkluderas samtliga dressyrens landslag.

Stefan de Flon på Saab är nöjd med att även få inkludera ungdomarna i satsningen.

Storföretagets nej till idrotten!

Från och med 2021 är det slut med sponsorbidrag från Astra Zeneca till ungdomsidrotten i Södertälje!

En traditionell storsponsor, men beslutet är oåterkalleligt.

Det hör till det sällsyntheterna, men nu har ett stort företag som under åren sagt ja till sponsring för flera miljoner, tagit beslutet att nu får det vara nog. 

Astra Zeneca med bas i Södertälje ska i fortsättningen lägga sina sponsorpengar på miljö och teknik istället för idrott

Jacob Lund Kommunikationsdirektör AstraZeneca, berättar  i en intervju med lokalradion om läkemedelsföretagets fokus när det gäller lokal sponsring i framtiden.

– Vi satsar på miljöaktiviteter och på aktiviteter för barn och ungdomar som känner utanförskap.

Gatans Lag värt mycket uppmuntran

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets miljonstipendium Number 10, som har Zlatan Ibrahomović som beskyddare, delades i år ut för tredje gången. Gatans Lag finns i Göteborg sedan ett tiotal år tillbaka och startade i Stockholm 2017. Totalt har man ett hundratal aktiva medlemmar – alla med en bakgrund av missbruk, hemlöshet och ibland även kriminalitet – och med det gemensamt att man vill ta sig ur sitt missbruk och starta ett nytt liv. Genom fotbollen träffas, tränar och stöttar man varandra. 

Skidåkarna lockar sponsorer

Svenskarna älskar längdskidor. Det samma gäller åtskilliga företag. Just nu har skidförbundet ett sällsynt drag på sponsormarknaden.

Senaste nytt är att Rasta vill satsa på längdskidåkning. Sponsoravtalet har utarbetats i samarbete med rättighetsbolaget ISP Sport och det handlar inte bara om exponering. Rasta ska bland annat arbeta tillsammans med landslagskocken och ta fram mer hälsosamma menyer till Rastas anläggningar.

Mat till chaffisarna

– Vi har vägarnas bästa mat som gett energi till otaliga chaufförer och passagerare. Nu satsar vi tillsammans med längdlandslaget på att ta fram en mer hälsosam kost, likt den som också ger åkarna energi i spåret, säger Mikael Tervaniemi från Rastas ägarfamilj.

Hon har tjänat 26 miljoner

Charlotte Kalla var missnöjd när hon åkte hem från VM i Seefeld i vintras. Ingen individuell medalj men väl guld i stafetten. Förklaringen: återhämtningen var för kort efter hårdträningen inför VM.

Desto gladare blev Kalla, 32, när hon kollade kassaböckerna. Säsongen 2018-2019 omsatte hennes aktiebolag 10,9 miljoner kronor med en vinst på 6,2 miljoner. Senaste bokslutet visar tillgångar på 26 501 000 kronor i hennes bolag.

Jämfört med Frida Hansdotter, vars bolag omsatte 6.5 miljoner och Stina Nilssons som omsatte 4.2 miljoner så ligger Kalla först i spåret.

I vinter får hon chansen att öka på inkomsten. Svenska skidförbundet har höjt prispengarna för världscupen. Förra säsongen gav en seger 50 000 kronor. Tvåan och trean fick inget. Nu blir det ändring: en andraplats ger 30 000, en tredjeplats 20 000 kronor.

Bosse bakom lyckade spelaraffärer

Största sponsorn i mästarlaget Djurgården är en Göteborgare! Nisse Wiberg och hans Prioritet Finansär så kallad Stjärnsponsor och är inne på fjärde året. Ett beslut som han inte ångrar. Det var ISP:s Andreas Ottermark som sammanförde Djurgården och Wiberg.

-Jag är stolt över att vara sponsor där, har han upprepat vid tidigare tillfällen. 

- Där är det ordning och reda, Bosse (Andersson) och hans medhjälpare har koll. De jobbar helt rätt. 

Just samarbetet och vänskapen med Bosse Andersson och vd:n Henrik Berggren har betytt mycket för att Nils Wiberg har fortsatt sitt engagemang och att miljonerna fortsätter komma.

ISP bakom nytt mångmiljonavtal

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Ett treårigt sponsoravtal gäller och det innebär att damidrott gynnas igen. 

Samarbetet är en del i den sponsorsatsning som Prioritet Finans har uttryckt som ett omfattande stöd för svensk idrott. 

Wiberg den store sponsorn

vd:n och ägaren Nils Wiberg är på hugget och miljonerna strömmar från Prioritet,till olika förbund och föreningar, via ISP Sport.

– Damfotbollen växer och utvecklas snabbt både i Sverige och internationellt. Vi vill gärna vara med och bidra till den positiva utvecklingen, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.