Sponsring

Stora TV-avtal säkrade för SDHL

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

 

Enligt uppgift kommer logistikföretaget DHL Paket att understödja ligan med totalt en miljon kronor.  Företaget arbetar med e-handel och privatpaket och stödet till SDHL har olika former. Det är SDHL:s första huvudsponsor någonsin.

SDHL äger de kommersiella rättigheterna, tv och sponsoravtal,  efter ett nytecknat av avtal med Svenska Ishockeyförbundet. 

ATG och ishockey binds samman

ATG:s utveckling tar sig olika vägar – via nya spelformer och marknadsföring via nya kanaler. Nu ska ATG synas ytterligare via hockey

 

Sedan tre år är ATG en huvudsponsor till SHL. Nu blir ockdå huvudsponsor till Hockeyettan de kommande tre åren. På måndagen offentliggjordes att parterna skrivit på ett samarbetsavtal där en av punkterna är att serierna kommer gå under det nya namnet ATG Hockeyettan.

 

Vilken Bentley ska han välja i dag?

Christiano Ronaldo är högst betald i den italienska ligan. Årslönen från Juventus är 330 miljoner kronor. Men han vet att sko sig på ett annat sätt. 2016 valde han att förlänga skokontraktet med Nike. Ett tioårigt avtal som är värt 1,7 miljarder kronor.

 

Det avslöjas av Football Leaks via Der Spiegel. Fler avslöjanden har nått omvärlden. Ronaldo var förra året var på semester på lyxiga The Westin Resort på Costa Navarino i regionen Messenien i Grekland. Hotellet har havsutsikt, egen golfbana och alla rum har egen infinitypool. Rumspriset per natt: 80 000 kronor. När Ronaldo reste vidare till den franska Rivieran var stjärnan så nöjd med servicen att han gav 210 000 kronor i dricks till personalen.

Omfattande satsning på svensk fotboll

OBOS utökar sin satsning på svensk fotboll. Nu blir bolaget  presenting partner till Superettan och officiell partner till Allsvenskan. OBOS har valt att ta samma position i både Sverige och Norge. Superettan och OBOS Damallsvenskan i Sverige, och OBOS-ligaen och Toppserien i Norge. 

Superettans nya benämning från och med 2020 blir ”Superettan presenteras av OBOS”. 

- Samarbetet med OBOS innebär att Superettan och dess klubbar får en långsiktig samarbetspartner som både förstår och uppskattar fotbollens möjligheter, säger en mycket nöjd Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.. Avtalet gäller från säsongen 2020 och fyra år framåt.

- Vi  utvecklar nuvarande samarbete ytterligare, påpekar Jan Karlsson.

Cyklar för utsatta människor

När järnhandelskedjan Prevex fick frågan om de vill stötta Cycle4Europe behövde inte vd:n Henrik Granath fundera länge.

– Jag satte mig ner med Sabina Grubbeson på Loza Foundation. Hon förklarade vad de gör och berättade om barnhemmet de hjälper i Skopje och andra initiativ. Jag kände direkt att detta var något vi ville vara med på, säger Henrik 

Prevex går nu in som en av de viktigaste sponsorerna av cykelloppet Cycle4Europe. Under drygt 14 dagar ska deltagarna cykla 250 mil från Skopje till Varberg. Loppet arrangeras av Loza Foundation och företaget BEWiSynbra till förmån för utsatta människor i några av Europas fattigaste länder.

– Vi har bidragit till många välgörenhetsorganisationer genom åren, men det är oftast så anonymt. Man ger pengar, sedan vet man inte vad som händer. Loza Foundation har tydliga aktiviteter och projekt som vi gärna bidrar till, fortsätter Henrik Granath.

Svenska satsningar är hemliga

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Finland har två toppförare i serien, men endast ett företag. Amerikanska företag dominerar fortfarande i Formel 1. I fjol fanns 40 företag från USA med i serien, men i år är antalet över 50. Tvåa på listan är Storbritannien med 29 företag medan Italien är trea med 17 företag. 

Storsponsor klar, men ännu hemlig

Mamma Mia Karlsson  blev snöprinsessan Frida Karlssons agent. Nu har Frida skrivit sitt första stora kontrakt. ”Det är en anställning hos ett stort svenskt bolag”, avslöjar agent 001 Karlsson för Idrottens Affärer. Hon vill inte avslöja vilket bolag det är.

Familjen tröttnade på alla agenter som ringde och ville ta hand om Fridas affärer. ”Det var mellan 20 och 25 som ringde, säger Mia.

Stig Wiklund, Fridas mentala rådgivare, fick mellan 10 och 15 samtal, typ: ”Du Stig, kan inte du snacka med Frida och…”.  

Han täcker minus på en halv miljon

Damfotbollsklubben Kungsbacka DFF är hårt pressat och saknar pengar. Men nu kommer hjälp från  Gunnar Sivertsen, vd för Fraktpartner.

– Jag vill hjälpa till att vända något som drivits lite galet till att styra upp det, säger han.

 

 

Damfotbollsklubben Kungsbacka DFF är hårt pressat och saknar pengar. Men nu kommer hjälp från  Gunnar Sivertsen, vd för Fraktpartner.

– Jag vill hjälpa till att vända något som drivits lite galet till att styra upp det, säger han.

 Att Kungsbacka DFF befinner sig i kris både sportsligt och ekonomiskt är ingen hemlighet. Nu kliver en av de lokala fotbollsmecenaterna in och stöttar föreningen med egna pengar. Gunnar Sivertsen, vd för Fraktpartner, ska hjälpa till att täcka skulderna.

Miljardären vill gynna damfotboll

Jack Ma är Kinas näst rikaste man – och fotbollsintresserad. Han har donerat 1,35 miljarder kronor till damfotbollen skriver nyhetsbyrån AFP.

Donationen ska spridas ut över de närmaste tio åren. Målet är att göra fotbollen mer hållbar och lättillgänglig för tjejer och kvinnor runt om i landet.

Jack Ma placerad på 21:a plats är enligt Forbes lista över världens rikaste personer. Hans förmögenhet uppskattas till 350 miljarder kronor. Han äger bland annat shoppingsajten Alibaba.

I nattmörkret bestämde sig Peter

Kopparbergs Bryggeri och Åbytravet har slutit ett treårigt partneravtal där Kopparbergs populära varumärke Sofiero blir huvudsponsor till världens största travlopp över 3 140 meter voltstart, Åby Stora Pris.

Bakom varumärket Kopparberg står Peter Bronsman, 57 år, som är ägare och en välkänd profil i Göteborg. Han är också mannen bakom damfotbollslaget Göteborgs FC som han har gett finansiell kraft under flera år.

Det är en man med en synnerligen sällsynt historia bakom sin karriär och sitt liv.

Dagens framgångsrike företagsledare och innehavare av ett miljardföretag var en gång sjöman på ett containerfartyg. Där hade hans liv kunnat sluta.

Han föll nämligen över bord, när han skulle slänga några säckar med papper över båtrelingen, och hamnade i Indiska Oceanen – mitt i natten och såg det 220 meter långa fartyget försvinna bort.

En vändpunkt

I intervjuer i tidningen GP och tidningen Entreprenör har han berättat om hur han kände sig totalt hjälplös och var övertygad om att hans sista stund var nära. 

En trogen sponsor - i 50 år

Ett nära 50-årigt sponsor-samarbete förlängs.  Svenska Fönster är Edsbyns huvudsponsor även i fortsättningen.. Nu har Edsbyn och företaget skrivit ett nytt kontrakt på tre år. Sponsringen med fönsterföretaget inleddes redan på 1970-talet då SP Fönster började synas på matchtröjorna.

SP Fönster är numera ett varumärke som tillverkas av Svenska Fönster. Företaget har 800 medarbetare, 700 jobbar i Edsbyn. Flera spelare jobbar på företaget: Fredrik Åström, Joakim Svensk, Jonas Edling, Mattias Hammarström och Daniel Välitalo.

Landets första inomhushall

-Vi har ett fantastiskt samarbete med många företag i Ovanåker men Svenska Fönster är huvudsponsor.

Hundratals spelmiljoner satsas i idrott

Statliga Svenska Spel som redan är Sveriges största idrottssponsor blev på måndagen även ny huvudsponsor för Sveriges Olympiska Kommitté. Avtalet är på sju år och ger SOK 100 miljoner. Svenska Spel har också skrivit ett nytt avtal med längdlandslaget. Också det sju år. Ersättningen till längdåkarna är 80 miljoner.

Svenska Spel omsatte 2018 7,79 miljarder kronor. Vinsten var 4,70 miljarder. Bolaget är landets största sponsor och spenderar varje år omkring 300 miljoner till olika förbund.

Alla ”stora” förbund får sin del av kakan: Svenska fotbollförbundet, Ishockeyförbundet, Handbollsförbundet, Bandyförbundet, Innebandyförbundet, Riksidrottsförbundet. En ny medlem finns också på sponsorlistan: Svenska E-sportförbundet.

Tio löpare, tio maraton, tio dagar!

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Medlemmarna i ASICS FrontRunner  – där vi bl.a. hittar svenska Jessica Ståhl Norris samt en före detta tyngdlyftare från Storbritannien, en italiensk konstkonservator och en 65-årig mormor från Ryssland – tog sig an utmaningen för att visa de positiva effekter löpning har på vår fysiska och mentala hälsa.

Asics FrontRunner är en community som består av löpare i alla kategorier, från motionärer till elitidrottare. De kommer från olika delar av världen, men har samlats för att lyfta fram Asics filosofi ”en sund själ i en sund kropp”.

Dolphins och Stadium i rekordavtal

Basketföreningen Dolphins har ett mycket förmånligt avtal med sportvarukedjan Stadium – och nu har parterna enats om en förlängning. Men så är också båda hemmahörande i Norrköping. 

Stadium förlänger samarbete med Dolphins och fortsätter som namnsponsor till Stadium Arena, en av basket-Sveriges finaste hallar. Avtalet sträcker sig tio år framåt i tiden, till och med 2028.

Redan 2008 skrev Stadium avtal med föreningen och arenabolaget som löpte på tio år. Arenan har sedan dess varit en mötesplats på Himmelstalundsfältet och naturlig del av Stadium Sports Camp som genomförs på området varje sommar.

Toyota gör en satsning world wide

Toyota går in som SOK:s tredje huvudpartner. Toyota blir officiell bilsponsor från och med nu och över spelen i Tokyo, till och med december 2020. Sedan tidigare är SOK överens med SAS och UNIQLO.

Det senaste avtalet innebär att SOK i mångt och mycket blir förknippat med Toyota.Det kommer att finnas specialdesignade bilar till ledare och aktiva och exponeringen blir omfattande.  

Klassisk dress byts ut

Det är ingen vågad gissning att tro att det handlar om pengar när Barcelona väljert att frångå det randiga mönstret på klubbens matchtröja. När kommande säsongs matchställ presenterades under måndagen meddelades att matchtröjan blir rutig.

Nike har de senaste åren haft kontrakt med storklubben och ägt rättigheterna till FCB. Företaget torde ha ett finger med i spelet.

”Tröjan är något nytt och spännande. Det kanske är annorlunda men det är fortfarande hundra procent Barcelona”, säger mittbacken Gerard Piqué till klubbens webbplats.

Den rödblåa färgen blir fortsatt intakt, och matchstället har också blåa shorts.

Tidigare år har klubben skiftat utseendet på reservstället så fansen är till vis del vana vid förändringar.

Det stod klart när klubben presenterade sitt nya matchställ på måndagen.

Förlänger sponsoravtal till till 31 säsonger

Carlsberg och Liverpool Football Club förlänger sitt ikoniska samarbete med ytterligare fem år 

– Carlsberg fortsätter som klubbens ”Official Beer” till slutet av säsongen 2023-24.

Det nya avtalet bygger vidare på det mest långvariga samarbetet i Premier League, där Carlsberg varit sponsor för laget sedan 1992. I egenskap av global partner kommer Carlsberg att arbeta vidare med globala och lokala aktiveringar och evenemang tillsammans med fans över hela världen.

- Samarbetet mellan Carlsberg och Liverpool FC är speciellt och vi är extremt stolta över att ha varit en del av familjen i mer än ett kvarts sekel, säger Jessica Spence, Chief Commercial Officer på Carlsberg.

Nordea lovar plastfritt vid jätteevenemang

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

2019 blir en sportslig höjdpunkt då GKSS Match Cup Sweden, lagom till 25-årsjubileet, är finalen på World Match Racing Tour. Det betyder att startfältet är av absolut toppklass och att de tolv bäst rankade besättningarna i världen kommer att göra upp om VM-titeln på Marstrand.

Sedan 2018 äger Create Agency rätten att arrangera Match Cup Sweden. Som ny arrangör återintroducerade Create Agency damklassen. Nordea Womens Trophy är den enda internationella damtävlingen i M32-klassen, en kolfiberkatamaran som accelererar fort upp till toppfarter runt 25 knop. 

"Damerna ska ha som herrarna"

Fotbolls-VM för damer kommer allt närmare. Den 7 juni är det avspark i Frankrike.

Damfotboll är i fokus och det framkommer på olika sätt – bl a via sponsring. Bostadsutvecklaren Obos bidrar med sammanlagt 1,3 miljoner kronor till de svenska landslagsspelarnas hemmaklubbar och 1,2 miljoner NOK till de norska för att kompensera ojämlikheten i ersättning från internationella fotbollsförbundet Fifa.

– Fifa särbehandlar män och kvinnor. Ett mer jämlikt ekonomiskt stöd bereder väg för fler kvinnliga förebilder, vilket i sin tur bidrar till ökad jämlikhet i föreningslivet och drar hela samhället i rätt riktning, säger Therese Sjögran, sportchef i FC Rosengård, som får 300 000 kronor i ersättning för sina fyra landslagsspelare.

Bauhaus - landets största sponsorföretag?

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet.

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

– Bauhaus bedriver ett tydligt kommunikationsarbete där vi bland annat stöttar och bygger upp svensk idrott från grunden. Vårt sponsringsarbete har bidragit väldigt positivt till vårt varumärke och det ser vi resultatet av nu. Jag har ett fantastiskt team med mig som har hjälpt till att föra det här arbetet framåt och den här utmärkelsen är ett bevis på att vi har lyckats, har Johan Saxne tidigare betonat runt bredden och strategin för sponsringen. 

Vill bygga svensk idrott

Måndagens bud från byggvaruföretaget löd:

Sponsring och event för 15 miljarder

Investeringarna i events och sponsring/företagssamarbeten ökade i Sverige med inte mindre än 5 procent under 2018 och närmar sig därmed 15 miljarder kr. Den samlade omsättningen under förra året uppgick till 14,8 miljarder kr. 

Sponsrings & Eventsverige (SES) presenterar i samarbete med IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som visar att branschens samlade omsättning fortsätter att öka och under 2018 uppgick summan till 14,8 miljarder kr.

- Reklamkonjunkturen var fortsatt mycket stark i Sverige överlag under 2018, det är roligt att nu kunna presentera att det även gäller för events och sponsring, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.

Martin gjorde själv ny karriär

Sveriges Olympiska Kommitté har fått en ny HR-partner i PerformIQ.

- Tillsammans ska vi se till att olympier presterar på toppnivå - både under och efter idrottskarriären, säger Peter Reinebo, verksamhetschef på Sveriges Olympiska Kommitté.

 

 PerformIQ har två grundstenar i sitt DNA. Det ena är att erbjuda sina kunder personal med de bästa egenskaperna från idrotten, kombinerat med erfarenhet och utbildning. Det andra är att ge tillbaka till idrotten.

De blev ambassadörer efter karriären

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Emil är född i Köping medan Anna är uppvuxen i  Orsa, men 2006 flyttade de till Östersund. 2011 skaffade paret en lägenhet i Davos, där de stannade i fyra år. Därpå växte längtan efter ett eget hus och när de fick tag på en tomt på Frösön slog de till och 2014 stod drömhuset klart.  Sommaren 2018 gifte de sig på Gotland och i dag har de hittat sina roller i ett nytt liv. Många företag har sett paret som idealiskt som företrädare för olika varumärken och uppdragen är många och skiftande.  

Dagarna fyllda av åtaganden

Paret har fult upp. Kolla här bara:

Nu börjar pengarna trilla in till Frida

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

 

 

Hur mycket Frida kan tjäna beror på hennes framgångar i spåren. Avtalet är uteslutande prestationsbaserat. Att den 19-åriga kometen får ett kontrakt med längdlandslagets huvudsponsor Volkswagen är inte ovanligt. 

Missade radhuset

- Alla åkare som är med i A-landslaget har kontrakt med oss, säger Fredrik Myhr, projektledare på bilföretaget, till SportExpressen.

Utan Per-Olof Ejendal inget Leksands IF

Mångmiljonären Per-Olof Ejendal har under åren sponsrat Leksands IF med omkring 100 miljoner kronor.

- Utan Ejendals pengar hade inte Leksand varit där de är nu. Hans betydelse de senaste 15 åren har varit helt avgörande för Leksands IF. Peo har betytt mer än han fått cred för, säger Carl Johan Goth. 

 

Han har god insyn i Leksand sedan åren som sportjournalist på Borlänge Tidning. Han har följt Leksand sedan mitten av 1970-talet. Numera är ”Gothen”, 61, liveredaktör på Dalarnas Tidning. Han finns på plats i Tegera Arena på varje hemmamatch om inte arbetsschemat stoppar honom.

Sponsorn som såg orättvisan

Företagaren Sören Eriksson i Linköping ville sponsra med en miljon kronor till Linköpings herrlag i ishockey. Efter en vecka utan svar på hans mejl gjorde Eriksson helt om och skänkte pengarna till damerna.

 

Linköpings hockeydamer förlorade finalen mot Luleå men med Erikssons pengar, 200 000 kronor om året under fem säsonger, kan de ta upp kampen på allvar om SM-guldet.

- När jag inget hörde från herrsektionen tänkte jag om sedan en bekant rått mig att vända mig till damsektionen. 

- När jag pratade med Kim Martin-Hasson (avgående sportchef) och fick höra om deras ekonomiska situation blev jag helt chockad och tänkte ”lever vi på 1800-talet eller”.

"Sarah i nivå med Borg och Stenmark"

Simdrottningen Sarah Sjöström har tecknat ett kontrakt med kinesiska mobiltelefon – och klockföretaget Huawei. Välkände agenten Daniel Wessfeldt är Sarah ekonomiska rådgivare. Nu avslöjar Wessfeldt att stavhopparen Armand ”Mondo” Duplantis, 19, kan bli en ny klient hos honom.

 

Wessfeldt är redan nu ”Mondos” rådgivare. Men USA:s skolregler är stenhårda. Eleverna får inte ha någon agent och de får inte teckna några kontrakt. Då betraktas de som proffs och åker ut ur skolan. Men rådgivare utan något skrivet kontrakt är okej.

 

Svenskamerikanen ”Mondo”, som tävlar för Sverige, började i augusti på Louisana University i Baton Rouge. Om han aldrig hade börjat skolan hade han varit miljonär för länge sen.

Rickard och Postkod delar ut 45 miljoner

Medaljer vid stora mästerskap, nya rekord och hjältar som det rapporteras om i medier och unga som är föredömen i skolor och ute i naturen. Postkodlotteriet har fem förmånstagare som arbetar med idrott och friluftsliv som tillsammans fick dela på 45 miljoner kronor.

Många förbund inom idrotten upplevde något av lilla, om inte stora julafton på onsdagen. 

Postkodlotteriet har fem förmånstagare som arbetar med idrott och friluftsliv som tillsammans fick dela på 45 miljoner kronor.

På onsdagen, delades överskottet från Postkodlotteriet från 2018 ut. Sammanlagt 951 980 miljoner kronor fördelades till 56 ideella organisationer som arbetar med att göra skillnad för människor, djur och natur. Pengarna kommer från lottköpare, som förutom att ha chansen att vinna, också är med och stödjer ideella organisationer.

Blåvitt i kris - och ingen hjälp från Nils Wiberg

På måndagskvällen samlas åtskilliga anhängare till IFK Göteborg. Ett årsmöte i klubbens historia har aldrig varit så angeläget. Klubbens ekonomi är skrämmande. Alla är där, utom klubben stora mecenat, han som vore mest välkommen, Nils Wiberg. Han som 2011 sa:

”Jag ville se laget i Champions League och är beredd att satsa en stor del av företagets årsvinst”. 

I dag deklarerar han:

- Tydligen trodde de mig inte för jag har fortfarande inte fått svar...”.  

- Nu har jag gjort mitt. Jag har gjort min insats. Via företaget har vi sponsrat IFK med 50 miljoner de senaste åren. Plus att jag hjälpte till med finansieringen av Kamratgården och dessutom bidrog med kapital k till bygget av Prioritet Serneke Arena.

Han lever i med och motgång med Blåvitt.

Hans företag, Prioritet Finans, tickar framgångsrikt Och Nils är blåvit in i själen.

Trots alla miljoner han har styrt till IFK Göteborg kunde det ha varit ändå större pengar. 

- Jag menade verkligen vad jag sa när jag utlovade en stor del av årsvinsten, bedyrar han.

Kan Bandy-Sverige vara utan hans pengar?

I dag gör Marco Engborg en pudel. Han är Bandysveriges största sponsor. Har bandyn råd att tacka nej till hans tjänster? Marco är ingen söndagsskolgosse. Han är högljudd och bufflig när han är på det humöret. I lördags tappade han fattningen när Hammarby skickade ut hans hjärtelag Sandvikens AIK från SM-slutspelet (se artikel här intill).

Det blev bråk utanför omklädningsrummen i Göranssons Arena efter matchen. Marco var där och skrek könsord till Hammarby. Idag ångrar sig Engborg. I en intervju med Bandypuls, som tv-sände matchen och filmade bråket, ber Engborg om ursäkt och säger att han är ångerfull.

Han säger att han blev fysiskt angripen av Hammarbyanhängare utanför omklädningsrummen. 

- Klart att man blir förbannad då, säger han.

Inte mindre än åtta lag av Hockeyallsvenskans 14 spelar under Licensnämndens lupp under säsongen 2019-2020. De har samtliga beviljats dispens från kapitalkravet, en dispens som bara kan ges en gång under en fem års period.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.