Sponsring

145 miljoner till fotbollsdamerna

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

- Historiskt. Det är det enskilt största avtalet för svensk damfotboll någonsin, säger Annika Grälls, ordförande i Elitfotboll Dam.

245 nya miljoner

Totalt sponsrar Svenska Spel fotbollförbundet med245 nya miljoner . Avtalet gäller dekommande sex åren.

Rekordavtalet innebär rejält bättre förutsättningar för damfotbollen och det gäller både klubbarna i Damallsvenskan och Elitettan och deras möjligheter att  uppnå uteckling, både individuellt och som lag.

Dynamite Cheerleading får PR-hjälp

De tillhör de bästa i landet inom sin sport Men tjejerna i Dynamite Cheerleading har fått klara sig själva och inte fått stöd av sponsorer.Nu ska det bli annorlunda. PR-företaget Northern Link PR ska jobba för att  att föreningen ska bli mer känd.

Dynamite Cheerleading är en av landets största och äldsta cheerleadingföreningar, grundad för snart 30 år sen.

Föreningen har både internationella och nationella framgångar på meritlistan. Men det har inte räckt för att få sponsorer. - fram tilll nu. Med stöd av Northern Link PR hoppas föreningen i Sundbyberg att sporten ska få mer medial uppmärksamhet.

Minskade intäkter för allsvenska klubbar

Under 2017 minskade intäkterna för de allsvenska klubbarna för reklam och sponsring med fyra miljoner kronor. Det visar en färsk rapport från revisionsföretaget EY, Ernst & Young.

Uppgiften att Malmö FF har högst intäkter i allsvenskan för reklam-och sponsring med 69,2 miljoner kronor kommer inte särskilt överraskande. Däremot förvånar tvåan. Det är IFK Göteborg som har några år av motgångar. Men Blåvitt kom under 2017 upp i 36,7 miljoner och överträffade alla utom just MFF ...

Stockholmsklubbarna ligger på den övre halvan. Fem av 15 klubbar ökade sina reklam-och sponsorintäkter: Halmstad, Hammarby, Jönköpings Södra, Malmö FF och Östersund.

Det här visar en färsk rapport från revisionsföretaget EY, Ernst & Young.

Historiskt sponsoravtal för Hammarby

Hammarby Fotboll har slutit ett historiskt huvud- och tröjsponsoravtal, unikt (antal åroch storlek) i sin utformning i klubben. Jobman Workwear ska pryda herrlagets bröst under fem år.

– Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med Skandinaviens största publiklag. I samråd med klubben har vi även valt att integrera vår logotyp i Hammarbys matchtröja för att skapa ett snyggt helhetsintryck och vi hoppas att detta kommer uppskattas av Bajens supportrar, säger Joakim Rothschild, vd på Jobman.

Volvo tillbaka med eget racerstall

Volvoägaren Geely är tillbaka inom motorsport under namnet Geely Group Motorsport. Ansvarig blir Alexander Murdzevski Schedvin, som varit motorsportchef på Polestar, skriver Geely i ett pressmeddelande.

Beslutet innebär också att Volvos prestandamärke Polestar inte kommer till start i racingserien WTC. Polestars bilsportverksamhet fortsätter inom Geely Group.

Cyan Racing, som vann WTCC 2018 tack vare Thed Björk vid ratten i en Volvo, behåller förtroendet som partner till Geely Group.

Full fart ut i skogen

Suzuki är bilen som hittade ut i skogen till orienterings-Sverige. Bilimportören Suzuki Sverige inledde engagemanget inom orientering 2016 genom att då gå in som tävlingspartner i O-Ringen och har därefter värvat två världsmästare.  

Suzuki är bilen som hittade ut i skogen till orienterings-Sverige. Bilimportören Suzuki Sverige startade sitt engagemang inom orientering 2016 genom att då gå in förstsom tävlingspartner i O-Ringen och sedan värva två världsmästare. 

 Dubbel medvind

Både Tove Alexandersson och Jerker Lysell ska köra Suzuki. 

Det blåser friskt ute i skogen. Orienterarna har en medvind som kanske aldrig förr, både sportsligt och ekonomiskt.  Stjärnorna skriver  sponsorkontrakt och breddtävlingen O-ringen likaså

Rune har sponsrat 100 miljoner

Nu erkänner affärsmannen Rune Andersson:

– Jag har sponsrat Trelleborgs FF med över 100 miljoner kronor.

– Det kan mycket väl bli det dubbla när det här är klart, säger han i podcasten Lundh

Rune Andersson är miljardären som både privat och via bolag har bidragit till att Trelleborgs FF har kunnat behålla en position inom svensk elitfotboll.

Privata pengar och företagsstöd

TFF har spelat 17 år i allsvenskan och totalt tillhört de främsta klubbarna i 30 år nonstop. Mycket tack vare Rune Andersson. Det medger också föreningen förre ordförande, Per-Anders Abrahamsson.

– Elitspel hade aldrig varit möjligt utan Runes stöd.

Skistar VM-sponsor efter rekordaffär

Skistar har antagit erbjudandet att bli titelsponsor till alpina VM i Åre 2019. Det avgörande skälet är möjlighetenatt marknadsföra Sälen och övriga egna skidorter för att locka fler internationella gäster. Vid tisdagens avslöjande framkom också att Skistar ska börja tillverka kläder.

Det var vid en presskonferens i samband med tisdagens världscuptävling i Hammarbybacken som Skistars vd Mats Årjes tillkännagav att företaget blir titelsponsor till alpina världsmästerskapen i Åre 2019.

”En fantastisk möjlighet att använda den genomslagskraft som ett alpint VM har. Arrangörerna räknar med att 700 miljoner tittare världen över ska följa tävlingarna”, säger Skistars vd Mats Årjes till Di.

Samarbetet är ett avtal mellan Skistar och Infront, ett Wanda Sports-bolag och Internationella Skidförbundets som exklusiv media- och marknadspartner för evenemanget.

Karlskrona behöver pengar – också

Karlskrona HK ligger sist i SHL. Men det är inte bara poäng klubben behöver. Behovet av pengar är stort.

Därför har klubben startat projektet ”Powerteam 2018”. Förhoppningen är att 25 företag ska gå in med 25 000 kronor var. Om målet uppfylls betyder det 750 000. Pengarna ska användas till nyförvärv, skriver Blekinge Läns Tidning.

Enligt P4 Blekinge hade på fredagen 425 000 kronor kommit in på klubbens värvarkonto.

Klubben har dragit i bromsen. Bussresor till bortamatcher med kortare avstånd än tolv mil har dragits in. Det gäller flera av klubbens ungdomslag. Det är en av besparingsåtgärderna.

Parasport 2017-års bästa förbund

När sponsorprojektet Prispallen sammanställer idrottsåret 2017 kan simmerskan Sarah Sjöström (8 individuella pallplatser) och Parasportförbundet (46 pallplatser) titulera sig som mest framgångsrika. Varje plats är värd 10 000 kr, pengar som Svenska Spel står för.

2017 var ett succéår för svensk idrott sett till antalet internationella pallplatser. Mest framgångsrika idrottsförbund var Parasportförbundet – medan Sarah Sjöström kammade hem förstaplatsen bland idrottare.

Filer: 

Miljardären Stenbeck räddar Pantern?

IK Pantern i hockeyallsvenskan har skatteskulder hos Kronofogden på 437 000 kronor. Det säger klubbens ordförande Mattias Schönhult att han inte känner till. Samtidigt sägs att miljardären Hugo Stenbeck, 39, är villig att gå in med pengar i klubben.  

Miljardären Hugo Stenbeck, 39, sägs vara villig att gå in med pengar i klubben. Det verkar behövas.

Stenbeck köpte den 1 februari 2011 aktiemajoriteten i Malmö Redhawks. Nu har Stenbeck sålt en del av sina aktier. Från början ägde han 33 procent. Efter försäljningen har han kvar 13 procent av sina aktier i klubben.

Hammarby Fotboll storsatsar

Stor, större, störst. Hammarby Fotboll gör tillsammans med sponsringsbyrån Pack Train en storsatsning på att bli den mest attraktiva sporträttigheten i Skandinavien.

För att nå målet ska klubben bli mer ett mediehus och mindre av en annonspelare. PR-byråns uppdrag innefattar allt från affärsutveckling till marknadskommunikation, heter det i ett pressmeddelande.

– Vi ska bli Skandinavien mest attraktiva sporträttighet. När vi kopplar samman Pack Train med reklambyrån IK Stockholm, som vi också har ett framgångsrikt samarbete med, så kommer vi att lyfta både befintliga och nya samarbeten till nya nivåer, säger Patrik Blomquist, marknadschef på Hammarby Fotboll.

Uppsala skapar Draknäste för sponsring

Uppsala Convention Bureau (UCB), en del av Destination Uppsala, har skapat något synnerligen annorlunda inom sponsring. Ett Draknäste, eller Dragons Den. Köpare av sponsring och säljare av rättigheter möts under ett och samma tak på nya Arenahotellet.

Med Tv-programmet som förebild gäller sälj och köp för föreningar och företag. Här är Uppsala först i landet och frågan är om det är en framgångsmodell, där flera kommuner tar efter.

Den 18 januari 2018 går Draknästet, eller Dragons Den, av stapeln för andra gången. Då inbjuds Uppsalas näringsliv för inspiration i ämnet modern sponsring och får också chansen till nya samarbeten och fler affärer. Det gäller att föreningarna är förberedda och kan stå för bra presentationer.

Annnorlunda initiativ i Uppsala

Uppsala Convention Bureau (UCB), en del av Destination Uppsala, har skapat något synnerligen annorlunda inom sponsring. Ett Draknäste, eller Dragons Den. Köpare av sponsring och säljare av rättigheter ska mötas under ett och samma tak !

Med Tv-programmet som förebild gäller sälj och köp för föreningar och företag. Här är Uppsala först i landet och frågan är om det är en framgångsmodelll, där flera kommuner tar efter.

Den 18 januari 2018 står Destination Uppsala för Draknästet för andra gången.

Genombrott i Storbritanien

Då inbjuds Uppsalas näringsliv för inspiration i ämnet modern sponsring och får också chansen till nya samarbeten och fler affärer. Det gäller att föreningarna är förberedda och kan stå för bra presentationer.

AIK säkrade mångmiljonavtal

Företaget Svea Ekonomi och AIK Fotboll är inte bara grannar i Solna, de är också goda partners. Nu har de enats om ett nytt avtal. Svea blir för ett hemligt mångmiljonbelopp klubbens huvudsponsor de närmaste tre åren.

– Det nya samarbetsavtalet mellan parterna är det hittills största och Svea Ekonomis engagemang har denna gång utökats, bland annat med en riktad satsning mot damfotbollen. Vi är mycket glada för det fortsätta samarbetet och det engagemang som företaget visar för hela AIK Fotboll, dvs både herrar, damer och ungdomar, säger Håkan Strandlund, tf. VD AIK Fotboll.

I mars 2014 när AIK visade upp sina nya matchtröjor bidrog Svea lite extra och skänkte tillbaka utrymmet på tröjorna till spelarna som sedan dess får skylta med sina namn.

Ett nytt treårsavtal löper över 2020.

BAUHAUS titelsponsor tre år till

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Till årets gala gjordes flera satsningar som man nu bygger vidare på. Framför allt satsade man på att galan skulle vara en familjefestival för både stora och små. Familjefestivalen med aktiviteter för barn och uppträdanden av kända artister blev en succé.

Friidrott lockar sponsorerna

Friidrottens marknadschef, Jan Larsson, har blivit rikligt belönad för sina ansträngningar. Han kan nu presentera en rad nya sponsoravtal.

– Det är långsiktiga samarbeten med partners som tar en aktiv del i vår verksamhet är viktiga och bidrar till att utveckla friidrotten i Sverige, säger en belåten Jan Larsson.

SVT prioriterar friidrott

Svensk Friidrott träder in i 2018 med tre friska samarbetsavtal. SVT förlänger rättighetsavtalet kring de mest centrala tävlingarna och Folksam, som är en av friidrottens äldsta partners, förblir nationell partner och titelsponsor till Folksam Grand Prix. Dessutom går Unisport in som ny officiell leverantör till Svensk Friidrott och medlemsföreningarna.

Därför syns inte huvudsponsorn

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Efter mötet mellan AIK och IF Elfsborg reagerade många supportrar på att huvudsponsorn Åbros logotyp var blek och syntes sämre än vanligt på de svarta matchtröjorna. Flera medlemmar har under landslagsuppehållet frågat om skälet. Nu kommer förklaringarna från AIK och Åbro.

Unikt sponsorskap

2017 blir sista året på ett 23-årigt partnerskap, vilket är en unik sponsorförbindelse i elitfotbollen.

Miljardär sponsrar damfotboll

New Wave Group grundare och ägare Torsten Jansson blir sponsor för damlaget Växjö DFF. Det handlar om sexsiffriga belopp till och med 2021.

– Vi tror på Växjö DFF:s satsning mot allsvenskan och Champions League.  Ju högre mål man sätter upp, ju högre når man. Jag gillar Växjö DFF:s ambitioner, säger Torsten Jansson till Smålandsposten.

Växjö DFF leder elitettan.

Åtta av tio sponsorkronor till män

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

 

Sverige har 41 procent kvinnliga idrottsutövare och 59 procent manliga. Ändå får kvinnorna bara två av tio satsade sponsorkronor, visar en undersökning tillbaka i tiden genomförd av Björn-Anders Larsson på Idrottsekonomiskt Centrum i Lund, tillika krönikör i Idrottens Affärer, på uppdrag av Umeå IK.

Anders Hjärta klappar för bandy

Anders Friman är mannen bakom succén Bandyhjärtats Miniallsvenska. På två år har han genom sajten bandyhjartat.se samlat in 300 000 kronor tack vare sponsorer och medlemsavgifter.

 

– Målet är 500 000 kronor så vi kan få med fler lag, säger Anders Friman.

33 lag har deltagit i årets upplaga. Semifinaler och final avgörs på fredag, finalhelgen, i Tele 2 Arena.

Semifinallagen är Edsbyn, Katrineholm, Kungälv och fjolårsvinnaren Öjaby. Spelarna går i årskurs 5.

Anders, 59 år, konsult med egen firma inom management, fick idén till Bandyhjärtats Miniallsvenska sedan Ica slutat som sponsor för Svenska Bandyförbundets ungdomsbandy 2013. 

En sponsor som har rätt att vara stolt

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

 

Golf passar bank- och försäkringskoncernen och Svenska Golfförbundet visar ömsesidig uppskattning. Så de är stolta på båda håll.

De går in på sitt 20:e år tillsammans och Malin Pellborn, chef för varumärke & marknad på Skandia, kan lugnt hävda:

- Vi har varit med och byggt svensk juniorgolf, säger hon och tänker på att Skandia Junior-spelare som Henrik Stenson och Annika Sörenstam har blivit stjärnor.

Trots kritiken sa Sirius ja

Lagardére ger sig inte. Och vem hade trott det... Den franska koncernen och den svenska företagsdelen kämpar på och visar stolt upp en ny kund samtidigt som de andra väcker protester.

 

Lagardére kan alltså uppvisa erövrandet av nya marknadsandelar – samtidigt som kritiker gärna vill avvisa dem och förkasta deras affärsidé.

Att ta över klubbarnas marknadsarbete och garantera betydande intäkter är deras lansering.  IK Sirius Fotboll blir den femte allsvenska klubben som Lagardère Sports samarbetar med efter Örebro SK, AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK. 

En riktig kallsup för simmarna

Där försvann 3 miljoner kr årligen. Eon och Svenska Simförbundet går skilda vägar efter elva års nära samarbete.

 

Huvudsponsorn väljer att inte förlänga avtalet som har gällt sedan 2005. 

- Det har inget att göra med att avtalet inte förlängs, säger företagets pressansvarige Sirpa Franzén apropå turbulensen när två landslagssimmare täckte över sponsor loggor tidigare i år.

Som en följd blev Michelle Coleman och Jennie Johansson avstängda.

Beskedet från Eon är tufft för simförbundet.

Niklas förenade nytta med nöje

Showsuccén Diggiloo kommer till Småland i sommar. Då får Vimmerby IF en huvudroll igen. Till stor del också tack vare sin storsponsor.

 

För två veckor sedan, i samband med Fotbollsgalan, presenterade Vimmerby IF, Årets barn- och ungdomsförening i svensk fotboll 2015, sin sociala satsning på unga tjejer i invandrartäta bostadsområdet Bullerbyn – med Kosovare Asllani som ambassadör.

Asllani uppmärksammad

Landslagsstjärnan passade på att berätta om sin hemliga dröm: att skapa en Asllani Court tillsammans med sin moderförening Vimmerby IF i Bullerbyn, där hon växte upp och började spela fotboll.

Sponsorerna upplåter sina platser

Brynäs gör något synnerligen ovanligt. Klubben utnyttjar sina reklamfria matchtröjor samtidigt om sponsorerna lämnar en 40 meter lång reklamsarg fri - för värdeord som Gävles barn har valt ut.

 

Barnen i Gävle har sagt sitt. Under hela hösten har Gävles skolor arbetat i sina klassrum med sikte på barnkonventionens dag. Sedan har klasserna enats om de tre värdeord som betyder mest för dem, trygghet, fred och kärlek.

Från och med fredag sitter klassernas värdeord på dels en 40 meter lång sarg i Gavlerinken plus att varje spelare bär ett värdeord på sin matchtröja.

En investering i miljonklassen

Ett 20-tal kommuner gör nu en miljonsatsning på konståkning för barn och unga med funktionsnedsättning.

 

Kommunernas storsatsning är en frukt av Svenska Konståkningsförbundets prioriterade projekt Jämlik Ishall som vill göra ishallarna tillgängliga för nya målgrupper.

Slutar och fortsätter

Projektet har genomförts med pengar från Allmänna Arvsfonden och går efter tre år mot sitt slut, men fortsätter leva i den dagliga föreningsverksamheten i konståknings-Sverige.

Zlatan blir - huvudsponsor!

Han älskar inte bara att spela fotboll. Vi vet också att Zlatan Ibrahimovic är förtjust i Alexander "The Mauler" Gustafsson. Dit är det inte långt till Tough Viking där Zlatan nu blir huvudsponsor.

 

Före avspark i måndagens bortamatch mot Liverpool blev det känt att Zlatans klädesmärke, A-Z Sportswear, går in som officiell huvudsponsor till tävlingen.

Zlatan Ibrahimovic nobbade alla etablerade varumärke och lanserade sitt eget klädmärke A-Z tidigare i år.  

Personkemin stämde

Allt hade sin början i ett möte mellan Zlatan Ibrahimović och Petter Varner, vd för bolaget Dressmann AS. Personkemin ska ha stämt perfekt och snart nog enades de om ett samarbete i Varner Ibrahimović AS.

En jakt på nya pengar

Orienteringsförbundet gör ett försök att utveckla idrotten och få in mer pengar via ett avtal med två sponsorkonsulter. De senaste årens tävlingsframgångar ska utnyttjas.

 

Orienteringsförbundet inleder ett samarbete med Bertil Petersen och Stig Carlsson för att försöka utveckla och öka samarbetet med näringslivet.  

- Vi vill att företaget ska upptäcka värdet av orientering, menar förbundschefen Susanne Söderholm.

Varför just dem?

Att man har valt just de två konsulterna är att båda är välbekanta med sporten och att de har stora kontaktnät. 

Serneke övertygad och satsar igen

Ola Serneke gör affärer i en rasande fart och Serneke Group expanderar stadigt. Och nu, mitt i förberedelser och genomförande av Cykel Vasan med imponerande tid, kan han presentera två stora satsningar.

 

Serneke Group blir en del av kanske Sveriges största racketarena. Good to Great Tennis Properties AB satsar 120 miljoner kronor i Danderyd och bakom företaget står ägartrion Nicklas Kulti, Magnus Norman och Mikael Tillström.

Samtidigt har Ola Serneke gjort klart med Frölunda om ett av klubbens största sponsorkontrakt någonsin.

- Vi har tidigare tagit ansvar för den så kallade Rookie-femman, men nu går vi också in som sponsor till hela verksamheten, berättar Ola Serneke.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Idrotterna för SM-veckans jubileumsår, både vinter och sommar, 2019 är klara. Virtuell bilsport är en av de nya idrotterna på SM-veckan vinter. På sommarveckan är goalball och fäktning några av nykomlingarna på programmet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Nästan allt ljus var på 18-årige Rasmus Dahlin när han i NHL-draften i Dallas natten till lördagen valdes som etta. Det var som väntat Buffalo Sabres som lade beslag på honom. Förväntningarna i Buffalo är mer än höga. Rasmus ses som en frälsare.