Sponsring

Miljardären vill gynna damfotboll

Jack Ma är Kinas näst rikaste man – och fotbollsintresserad. Han har donerat 1,35 miljarder kronor till damfotbollen skriver nyhetsbyrån AFP.

Donationen ska spridas ut över de närmaste tio åren. Målet är att göra fotbollen mer hållbar och lättillgänglig för tjejer och kvinnor runt om i landet.

Jack Ma placerad på 21:a plats är enligt Forbes lista över världens rikaste personer. Hans förmögenhet uppskattas till 350 miljarder kronor. Han äger bland annat shoppingsajten Alibaba.

I nattmörkret bestämde sig Peter

Kopparbergs Bryggeri och Åbytravet har slutit ett treårigt partneravtal där Kopparbergs populära varumärke Sofiero blir huvudsponsor till världens största travlopp över 3 140 meter voltstart, Åby Stora Pris.

Bakom varumärket Kopparberg står Peter Bronsman, 57 år, som är ägare och en välkänd profil i Göteborg. Han är också mannen bakom damfotbollslaget Göteborgs FC som han har gett finansiell kraft under flera år.

Det är en man med en synnerligen sällsynt historia bakom sin karriär och sitt liv.

Dagens framgångsrike företagsledare och innehavare av ett miljardföretag var en gång sjöman på ett containerfartyg. Där hade hans liv kunnat sluta.

Han föll nämligen över bord, när han skulle slänga några säckar med papper över båtrelingen, och hamnade i Indiska Oceanen – mitt i natten och såg det 220 meter långa fartyget försvinna bort.

En vändpunkt

I intervjuer i tidningen GP och tidningen Entreprenör har han berättat om hur han kände sig totalt hjälplös och var övertygad om att hans sista stund var nära. 

En trogen sponsor - i 50 år

Ett nära 50-årigt sponsor-samarbete förlängs.  Svenska Fönster är Edsbyns huvudsponsor även i fortsättningen.. Nu har Edsbyn och företaget skrivit ett nytt kontrakt på tre år. Sponsringen med fönsterföretaget inleddes redan på 1970-talet då SP Fönster började synas på matchtröjorna.

SP Fönster är numera ett varumärke som tillverkas av Svenska Fönster. Företaget har 800 medarbetare, 700 jobbar i Edsbyn. Flera spelare jobbar på företaget: Fredrik Åström, Joakim Svensk, Jonas Edling, Mattias Hammarström och Daniel Välitalo.

Landets första inomhushall

-Vi har ett fantastiskt samarbete med många företag i Ovanåker men Svenska Fönster är huvudsponsor.

Hundratals spelmiljoner satsas i idrott

Statliga Svenska Spel som redan är Sveriges största idrottssponsor blev på måndagen även ny huvudsponsor för Sveriges Olympiska Kommitté. Avtalet är på sju år och ger SOK 100 miljoner. Svenska Spel har också skrivit ett nytt avtal med längdlandslaget. Också det sju år. Ersättningen till längdåkarna är 80 miljoner.

Svenska Spel omsatte 2018 7,79 miljarder kronor. Vinsten var 4,70 miljarder. Bolaget är landets största sponsor och spenderar varje år omkring 300 miljoner till olika förbund.

Alla ”stora” förbund får sin del av kakan: Svenska fotbollförbundet, Ishockeyförbundet, Handbollsförbundet, Bandyförbundet, Innebandyförbundet, Riksidrottsförbundet. En ny medlem finns också på sponsorlistan: Svenska E-sportförbundet.

Tio löpare, tio maraton, tio dagar!

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Medlemmarna i ASICS FrontRunner  – där vi bl.a. hittar svenska Jessica Ståhl Norris samt en före detta tyngdlyftare från Storbritannien, en italiensk konstkonservator och en 65-årig mormor från Ryssland – tog sig an utmaningen för att visa de positiva effekter löpning har på vår fysiska och mentala hälsa.

Asics FrontRunner är en community som består av löpare i alla kategorier, från motionärer till elitidrottare. De kommer från olika delar av världen, men har samlats för att lyfta fram Asics filosofi ”en sund själ i en sund kropp”.

Dolphins och Stadium i rekordavtal

Basketföreningen Dolphins har ett mycket förmånligt avtal med sportvarukedjan Stadium – och nu har parterna enats om en förlängning. Men så är också båda hemmahörande i Norrköping. 

Stadium förlänger samarbete med Dolphins och fortsätter som namnsponsor till Stadium Arena, en av basket-Sveriges finaste hallar. Avtalet sträcker sig tio år framåt i tiden, till och med 2028.

Redan 2008 skrev Stadium avtal med föreningen och arenabolaget som löpte på tio år. Arenan har sedan dess varit en mötesplats på Himmelstalundsfältet och naturlig del av Stadium Sports Camp som genomförs på området varje sommar.

Toyota gör en satsning world wide

Toyota går in som SOK:s tredje huvudpartner. Toyota blir officiell bilsponsor från och med nu och över spelen i Tokyo, till och med december 2020. Sedan tidigare är SOK överens med SAS och UNIQLO.

Det senaste avtalet innebär att SOK i mångt och mycket blir förknippat med Toyota.Det kommer att finnas specialdesignade bilar till ledare och aktiva och exponeringen blir omfattande.  

Klassisk dress byts ut

Det är ingen vågad gissning att tro att det handlar om pengar när Barcelona väljert att frångå det randiga mönstret på klubbens matchtröja. När kommande säsongs matchställ presenterades under måndagen meddelades att matchtröjan blir rutig.

Nike har de senaste åren haft kontrakt med storklubben och ägt rättigheterna till FCB. Företaget torde ha ett finger med i spelet.

”Tröjan är något nytt och spännande. Det kanske är annorlunda men det är fortfarande hundra procent Barcelona”, säger mittbacken Gerard Piqué till klubbens webbplats.

Den rödblåa färgen blir fortsatt intakt, och matchstället har också blåa shorts.

Tidigare år har klubben skiftat utseendet på reservstället så fansen är till vis del vana vid förändringar.

Det stod klart när klubben presenterade sitt nya matchställ på måndagen.

Förlänger sponsoravtal till till 31 säsonger

Carlsberg och Liverpool Football Club förlänger sitt ikoniska samarbete med ytterligare fem år 

– Carlsberg fortsätter som klubbens ”Official Beer” till slutet av säsongen 2023-24.

Det nya avtalet bygger vidare på det mest långvariga samarbetet i Premier League, där Carlsberg varit sponsor för laget sedan 1992. I egenskap av global partner kommer Carlsberg att arbeta vidare med globala och lokala aktiveringar och evenemang tillsammans med fans över hela världen.

- Samarbetet mellan Carlsberg och Liverpool FC är speciellt och vi är extremt stolta över att ha varit en del av familjen i mer än ett kvarts sekel, säger Jessica Spence, Chief Commercial Officer på Carlsberg.

Nordea lovar plastfritt vid jätteevenemang

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

2019 blir en sportslig höjdpunkt då GKSS Match Cup Sweden, lagom till 25-årsjubileet, är finalen på World Match Racing Tour. Det betyder att startfältet är av absolut toppklass och att de tolv bäst rankade besättningarna i världen kommer att göra upp om VM-titeln på Marstrand.

Sedan 2018 äger Create Agency rätten att arrangera Match Cup Sweden. Som ny arrangör återintroducerade Create Agency damklassen. Nordea Womens Trophy är den enda internationella damtävlingen i M32-klassen, en kolfiberkatamaran som accelererar fort upp till toppfarter runt 25 knop. 

"Damerna ska ha som herrarna"

Fotbolls-VM för damer kommer allt närmare. Den 7 juni är det avspark i Frankrike.

Damfotboll är i fokus och det framkommer på olika sätt – bl a via sponsring. Bostadsutvecklaren Obos bidrar med sammanlagt 1,3 miljoner kronor till de svenska landslagsspelarnas hemmaklubbar och 1,2 miljoner NOK till de norska för att kompensera ojämlikheten i ersättning från internationella fotbollsförbundet Fifa.

– Fifa särbehandlar män och kvinnor. Ett mer jämlikt ekonomiskt stöd bereder väg för fler kvinnliga förebilder, vilket i sin tur bidrar till ökad jämlikhet i föreningslivet och drar hela samhället i rätt riktning, säger Therese Sjögran, sportchef i FC Rosengård, som får 300 000 kronor i ersättning för sina fyra landslagsspelare.

Bauhaus - landets största sponsorföretag?

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet.

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

– Bauhaus bedriver ett tydligt kommunikationsarbete där vi bland annat stöttar och bygger upp svensk idrott från grunden. Vårt sponsringsarbete har bidragit väldigt positivt till vårt varumärke och det ser vi resultatet av nu. Jag har ett fantastiskt team med mig som har hjälpt till att föra det här arbetet framåt och den här utmärkelsen är ett bevis på att vi har lyckats, har Johan Saxne tidigare betonat runt bredden och strategin för sponsringen. 

Vill bygga svensk idrott

Måndagens bud från byggvaruföretaget löd:

Sponsring och event för 15 miljarder

Investeringarna i events och sponsring/företagssamarbeten ökade i Sverige med inte mindre än 5 procent under 2018 och närmar sig därmed 15 miljarder kr. Den samlade omsättningen under förra året uppgick till 14,8 miljarder kr. 

Sponsrings & Eventsverige (SES) presenterar i samarbete med IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som visar att branschens samlade omsättning fortsätter att öka och under 2018 uppgick summan till 14,8 miljarder kr.

- Reklamkonjunkturen var fortsatt mycket stark i Sverige överlag under 2018, det är roligt att nu kunna presentera att det även gäller för events och sponsring, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.

Martin gjorde själv ny karriär

Sveriges Olympiska Kommitté har fått en ny HR-partner i PerformIQ.

- Tillsammans ska vi se till att olympier presterar på toppnivå - både under och efter idrottskarriären, säger Peter Reinebo, verksamhetschef på Sveriges Olympiska Kommitté.

 

 PerformIQ har två grundstenar i sitt DNA. Det ena är att erbjuda sina kunder personal med de bästa egenskaperna från idrotten, kombinerat med erfarenhet och utbildning. Det andra är att ge tillbaka till idrotten.

De blev ambassadörer efter karriären

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Emil är född i Köping medan Anna är uppvuxen i  Orsa, men 2006 flyttade de till Östersund. 2011 skaffade paret en lägenhet i Davos, där de stannade i fyra år. Därpå växte längtan efter ett eget hus och när de fick tag på en tomt på Frösön slog de till och 2014 stod drömhuset klart.  Sommaren 2018 gifte de sig på Gotland och i dag har de hittat sina roller i ett nytt liv. Många företag har sett paret som idealiskt som företrädare för olika varumärken och uppdragen är många och skiftande.  

Dagarna fyllda av åtaganden

Paret har fult upp. Kolla här bara:

Nu börjar pengarna trilla in till Frida

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

 

 

Hur mycket Frida kan tjäna beror på hennes framgångar i spåren. Avtalet är uteslutande prestationsbaserat. Att den 19-åriga kometen får ett kontrakt med längdlandslagets huvudsponsor Volkswagen är inte ovanligt. 

Missade radhuset

- Alla åkare som är med i A-landslaget har kontrakt med oss, säger Fredrik Myhr, projektledare på bilföretaget, till SportExpressen.

Utan Per-Olof Ejendal inget Leksands IF

Mångmiljonären Per-Olof Ejendal har under åren sponsrat Leksands IF med omkring 100 miljoner kronor.

- Utan Ejendals pengar hade inte Leksand varit där de är nu. Hans betydelse de senaste 15 åren har varit helt avgörande för Leksands IF. Peo har betytt mer än han fått cred för, säger Carl Johan Goth. 

 

Han har god insyn i Leksand sedan åren som sportjournalist på Borlänge Tidning. Han har följt Leksand sedan mitten av 1970-talet. Numera är ”Gothen”, 61, liveredaktör på Dalarnas Tidning. Han finns på plats i Tegera Arena på varje hemmamatch om inte arbetsschemat stoppar honom.

Sponsorn som såg orättvisan

Företagaren Sören Eriksson i Linköping ville sponsra med en miljon kronor till Linköpings herrlag i ishockey. Efter en vecka utan svar på hans mejl gjorde Eriksson helt om och skänkte pengarna till damerna.

 

Linköpings hockeydamer förlorade finalen mot Luleå men med Erikssons pengar, 200 000 kronor om året under fem säsonger, kan de ta upp kampen på allvar om SM-guldet.

- När jag inget hörde från herrsektionen tänkte jag om sedan en bekant rått mig att vända mig till damsektionen. 

- När jag pratade med Kim Martin-Hasson (avgående sportchef) och fick höra om deras ekonomiska situation blev jag helt chockad och tänkte ”lever vi på 1800-talet eller”.

"Sarah i nivå med Borg och Stenmark"

Simdrottningen Sarah Sjöström har tecknat ett kontrakt med kinesiska mobiltelefon – och klockföretaget Huawei. Välkände agenten Daniel Wessfeldt är Sarah ekonomiska rådgivare. Nu avslöjar Wessfeldt att stavhopparen Armand ”Mondo” Duplantis, 19, kan bli en ny klient hos honom.

 

Wessfeldt är redan nu ”Mondos” rådgivare. Men USA:s skolregler är stenhårda. Eleverna får inte ha någon agent och de får inte teckna några kontrakt. Då betraktas de som proffs och åker ut ur skolan. Men rådgivare utan något skrivet kontrakt är okej.

 

Svenskamerikanen ”Mondo”, som tävlar för Sverige, började i augusti på Louisana University i Baton Rouge. Om han aldrig hade börjat skolan hade han varit miljonär för länge sen.

Rickard och Postkod delar ut 45 miljoner

Medaljer vid stora mästerskap, nya rekord och hjältar som det rapporteras om i medier och unga som är föredömen i skolor och ute i naturen. Postkodlotteriet har fem förmånstagare som arbetar med idrott och friluftsliv som tillsammans fick dela på 45 miljoner kronor.

Många förbund inom idrotten upplevde något av lilla, om inte stora julafton på onsdagen. 

Postkodlotteriet har fem förmånstagare som arbetar med idrott och friluftsliv som tillsammans fick dela på 45 miljoner kronor.

På onsdagen, delades överskottet från Postkodlotteriet från 2018 ut. Sammanlagt 951 980 miljoner kronor fördelades till 56 ideella organisationer som arbetar med att göra skillnad för människor, djur och natur. Pengarna kommer från lottköpare, som förutom att ha chansen att vinna, också är med och stödjer ideella organisationer.

Blåvitt i kris - och ingen hjälp från Nils Wiberg

På måndagskvällen samlas åtskilliga anhängare till IFK Göteborg. Ett årsmöte i klubbens historia har aldrig varit så angeläget. Klubbens ekonomi är skrämmande. Alla är där, utom klubben stora mecenat, han som vore mest välkommen, Nils Wiberg. Han som 2011 sa:

”Jag ville se laget i Champions League och är beredd att satsa en stor del av företagets årsvinst”. 

I dag deklarerar han:

- Tydligen trodde de mig inte för jag har fortfarande inte fått svar...”.  

- Nu har jag gjort mitt. Jag har gjort min insats. Via företaget har vi sponsrat IFK med 50 miljoner de senaste åren. Plus att jag hjälpte till med finansieringen av Kamratgården och dessutom bidrog med kapital k till bygget av Prioritet Serneke Arena.

Han lever i med och motgång med Blåvitt.

Hans företag, Prioritet Finans, tickar framgångsrikt Och Nils är blåvit in i själen.

Trots alla miljoner han har styrt till IFK Göteborg kunde det ha varit ändå större pengar. 

- Jag menade verkligen vad jag sa när jag utlovade en stor del av årsvinsten, bedyrar han.

Kan Bandy-Sverige vara utan hans pengar?

I dag gör Marco Engborg en pudel. Han är Bandysveriges största sponsor. Har bandyn råd att tacka nej till hans tjänster? Marco är ingen söndagsskolgosse. Han är högljudd och bufflig när han är på det humöret. I lördags tappade han fattningen när Hammarby skickade ut hans hjärtelag Sandvikens AIK från SM-slutspelet (se artikel här intill).

Det blev bråk utanför omklädningsrummen i Göranssons Arena efter matchen. Marco var där och skrek könsord till Hammarby. Idag ångrar sig Engborg. I en intervju med Bandypuls, som tv-sände matchen och filmade bråket, ber Engborg om ursäkt och säger att han är ångerfull.

Han säger att han blev fysiskt angripen av Hammarbyanhängare utanför omklädningsrummen. 

- Klart att man blir förbannad då, säger han.

Här ska OS-medaljörerna hitta storformen

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

 

 

Som olympisk leverantör av SOKs träningsläger kommer Apollo, under varumärket Apollo Sports, att stå värd för den svenska OS-truppen under olympiska läger, klusterläger och individuella träningsläger – inför kommande OS i Tokyo 2020 och Peking 2022.

Nu höjer sponsorn bidraget ännu mer

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

- Det känns väldigt bra att vi kan ta det här steget tillsammans, säger längdchefen Johan Sares.

När längdlandslaget i våras presenterade sina träningsgrupper inför säsongen 2018/2019 fanns sju herrar och sju damer uttagna i A-gruppen och lika många herrar och damer i nysatsningen Team Bauhaus.

Sponsorn höjer bidraget

Uttagningarna grundade sig på föregående säsongs resultat. 

Vesna, en flykting som ville bidra

Det är ytterligare ett exempel på att sponsring kan göra skillnad.

Vesna Stanisic kom till Sverige 1991 från forna Jugoslavien. I Sommar i P1 har hon berättat om sin bakgrund och livet. 

Nu belönas Vesna för hennes stora oegennyttiga engagemang för nyanlända ungdomar och nystarten av Täby Basket Inter.

Fredrik Spendrup, vd för Spendrups och ordförande i Loka Heroes jury, kan inte nog berömma hennes arbete.

- Vi har följt Vesna sedan hon startade Täby Basket Inter och sett vilken skillnad hon gjort för ungdomarna. 

Nystart i klubben

När den stora flyktingvågen kom 2015 startade coachen Vesna Stanisic ett basketlag för nyanlända ungdomar, Täby Basket Inter.

--Nu är de i behov av stöd för att kunna starta upp på nytt och hjälpa fler, och det är något vi självklart vill stötta, säger Fredrik Spendrup.

Familjeföretaget går in med 50 miljoner

Det är en sponsorinsats som överträffar det mesta inom svensk idrott. På måndagskvällen tillkännagav internationell industrikoncern Mellby Gård att 50 miljoner är reserverade för att skapa ett framgångsrikt fotbollslag av Trelleborgs FF.

Den oerhört framgångsrike industrimannen och entreprenören Rune Andersson grundade Mellby Gård  1986 efter åren som vd vid gummikoncnernen Trelleborg.

Det han sedan har skapat är ett mästarverk av en företagare med ett enastående sinne för företagande och utveckling. Den ursprungliga lantbruk- och hästverksamhet har vuxit till en internationell industrikoncern med intressen i en rad branscher och företag.

Herrarna bakom avtal värt 200 miljoner

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt. Om fotografen ber så klär man tilll och med på sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus är avtalet värt. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

Svenska Ishockeyförbundet stärker alltså samarbetet med huvudsponsorn Svenska Spel som i över tjugo år stöttat svensk ishockey. Det nya avtalet sträcker sig till år 2025 med option på ytterligare två år.

"En väg att fånga upp unga killar"

 

Det kan tyckas som ett något annorlunda förhållande, men parterna har funnit varandra. BRIS och Svenska MMA-förbundet, SMMAF, ska jobba tätt tillsammans. De inleder ett samarbete i syfte att fånga upp och nå ut till fler unga killar, informera om att Bris finns för dem och ge fler killar möjlighet att komma i kontakt med Bris.

 

Bris stödverksamhet har öppet varje dag året runt för alla barn och unga under 18 år, och arbetar ständigt för att nå ut till ännu fler barn och unga. I dagsläget definierar sig cirka 80 procent av de som kontaktar Bris som tjejer, och det är en prioriterad fråga för Bris att nå ut till fler tonårskillar.

Det annnorlunda klippet i Aneby

För ishallar och fotbollsarenor är sponsornamn mer regel än undantag. Men en sponsor som går in och blir titelsponsor för ett spårområde med skid- och terrängspår, är definitivt inte lika vanligt.

I Aneby är detta dock verklighet. Bordsjö Skogar AB har tecknat ett tioårsavtal med SOK Aneby, skid- och orienteringsklubben. Nu heter spårområdet Bordsjöspåren.

Nyligen var det stor invigning av konstsnöslingan och hela spårområdet. Vasaloppets vd Eva-Lena Frick invigde tillsammans med Lars Knutsson, vd för Bordsjö Skogar AB, samt Fredric Bonde, representerande ägarfamiljen för företaget.

tioårsavtal värt en halv miljon

För att få vara titelsponsor för spårområdet har Bordsjö Skogar tecknat ett tioårsavtal värt över en halv miljon kronor, vilket långsiktigt säkrar föreningens intäkter.

Blåvitt bygger om via miljardärerna

De var affärskompanjoner och förverkligade planerna på Sveriges största multiarena i Kviberg i Göteborg. I dag är miljardärerna de som räddar IFK Göteborg inför framtiden. Lagom som Nils Wiberg och hans prioritet Finans lämnar klubben efter åtta år som stjärnsponsor tar Ola Serneke över som huvudsponsor.

Givetvis är tacksamheten stor i IFK som gör en make-over av rekordformat. Större förändringar på så kort tid har ingen elitklubb i Sverige tvingats till. Spelartruppen är utbytt. Hela lagledningen likaså och till stora delar är det nytt folk i klubbledningen och på kansliet.

En total make over

Blåvitts ekonomi har ju rasat de senaste åren och kapitalbolaget  IFK GBG Transferintressenter AB är bildat i förhoppningen att öka intäkterna.

Där har Serneke redan en position som ledande företag. På torsdagen presenterades byggjätten som klubbens nya huvudsponsor.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.