Sponsring

Därför syns inte huvudsponsorn

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Efter mötet mellan AIK och IF Elfsborg reagerade många supportrar på att huvudsponsorn Åbros logotyp var blek och syntes sämre än vanligt på de svarta matchtröjorna. Flera medlemmar har under landslagsuppehållet frågat om skälet. Nu kommer förklaringarna från AIK och Åbro.

Unikt sponsorskap

2017 blir sista året på ett 23-årigt partnerskap, vilket är en unik sponsorförbindelse i elitfotbollen.

Miljardär sponsrar damfotboll

New Wave Group grundare och ägare Torsten Jansson blir sponsor för damlaget Växjö DFF. Det handlar om sexsiffriga belopp till och med 2021.

– Vi tror på Växjö DFF:s satsning mot allsvenskan och Champions League.  Ju högre mål man sätter upp, ju högre når man. Jag gillar Växjö DFF:s ambitioner, säger Torsten Jansson till Smålandsposten.

Växjö DFF leder elitettan.

Åtta av tio sponsorkronor till män

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

 

Sverige har 41 procent kvinnliga idrottsutövare och 59 procent manliga. Ändå får kvinnorna bara två av tio satsade sponsorkronor, visar en undersökning tillbaka i tiden genomförd av Björn-Anders Larsson på Idrottsekonomiskt Centrum i Lund, tillika krönikör i Idrottens Affärer, på uppdrag av Umeå IK.

Anders Hjärta klappar för bandy

Anders Friman är mannen bakom succén Bandyhjärtats Miniallsvenska. På två år har han genom sajten bandyhjartat.se samlat in 300 000 kronor tack vare sponsorer och medlemsavgifter.

 

– Målet är 500 000 kronor så vi kan få med fler lag, säger Anders Friman.

33 lag har deltagit i årets upplaga. Semifinaler och final avgörs på fredag, finalhelgen, i Tele 2 Arena.

Semifinallagen är Edsbyn, Katrineholm, Kungälv och fjolårsvinnaren Öjaby. Spelarna går i årskurs 5.

Anders, 59 år, konsult med egen firma inom management, fick idén till Bandyhjärtats Miniallsvenska sedan Ica slutat som sponsor för Svenska Bandyförbundets ungdomsbandy 2013. 

En sponsor som har rätt att vara stolt

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

 

Golf passar bank- och försäkringskoncernen och Svenska Golfförbundet visar ömsesidig uppskattning. Så de är stolta på båda håll.

De går in på sitt 20:e år tillsammans och Malin Pellborn, chef för varumärke & marknad på Skandia, kan lugnt hävda:

- Vi har varit med och byggt svensk juniorgolf, säger hon och tänker på att Skandia Junior-spelare som Henrik Stenson och Annika Sörenstam har blivit stjärnor.

Trots kritiken sa Sirius ja

Lagardére ger sig inte. Och vem hade trott det... Den franska koncernen och den svenska företagsdelen kämpar på och visar stolt upp en ny kund samtidigt som de andra väcker protester.

 

Lagardére kan alltså uppvisa erövrandet av nya marknadsandelar – samtidigt som kritiker gärna vill avvisa dem och förkasta deras affärsidé.

Att ta över klubbarnas marknadsarbete och garantera betydande intäkter är deras lansering.  IK Sirius Fotboll blir den femte allsvenska klubben som Lagardère Sports samarbetar med efter Örebro SK, AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK. 

En riktig kallsup för simmarna

Där försvann 3 miljoner kr årligen. Eon och Svenska Simförbundet går skilda vägar efter elva års nära samarbete.

 

Huvudsponsorn väljer att inte förlänga avtalet som har gällt sedan 2005. 

- Det har inget att göra med att avtalet inte förlängs, säger företagets pressansvarige Sirpa Franzén apropå turbulensen när två landslagssimmare täckte över sponsor loggor tidigare i år.

Som en följd blev Michelle Coleman och Jennie Johansson avstängda.

Beskedet från Eon är tufft för simförbundet.

Niklas förenade nytta med nöje

Showsuccén Diggiloo kommer till Småland i sommar. Då får Vimmerby IF en huvudroll igen. Till stor del också tack vare sin storsponsor.

 

För två veckor sedan, i samband med Fotbollsgalan, presenterade Vimmerby IF, Årets barn- och ungdomsförening i svensk fotboll 2015, sin sociala satsning på unga tjejer i invandrartäta bostadsområdet Bullerbyn – med Kosovare Asllani som ambassadör.

Asllani uppmärksammad

Landslagsstjärnan passade på att berätta om sin hemliga dröm: att skapa en Asllani Court tillsammans med sin moderförening Vimmerby IF i Bullerbyn, där hon växte upp och började spela fotboll.

Sponsorerna upplåter sina platser

Brynäs gör något synnerligen ovanligt. Klubben utnyttjar sina reklamfria matchtröjor samtidigt om sponsorerna lämnar en 40 meter lång reklamsarg fri - för värdeord som Gävles barn har valt ut.

 

Barnen i Gävle har sagt sitt. Under hela hösten har Gävles skolor arbetat i sina klassrum med sikte på barnkonventionens dag. Sedan har klasserna enats om de tre värdeord som betyder mest för dem, trygghet, fred och kärlek.

Från och med fredag sitter klassernas värdeord på dels en 40 meter lång sarg i Gavlerinken plus att varje spelare bär ett värdeord på sin matchtröja.

En investering i miljonklassen

Ett 20-tal kommuner gör nu en miljonsatsning på konståkning för barn och unga med funktionsnedsättning.

 

Kommunernas storsatsning är en frukt av Svenska Konståkningsförbundets prioriterade projekt Jämlik Ishall som vill göra ishallarna tillgängliga för nya målgrupper.

Slutar och fortsätter

Projektet har genomförts med pengar från Allmänna Arvsfonden och går efter tre år mot sitt slut, men fortsätter leva i den dagliga föreningsverksamheten i konståknings-Sverige.

Zlatan blir - huvudsponsor!

Han älskar inte bara att spela fotboll. Vi vet också att Zlatan Ibrahimovic är förtjust i Alexander "The Mauler" Gustafsson. Dit är det inte långt till Tough Viking där Zlatan nu blir huvudsponsor.

 

Före avspark i måndagens bortamatch mot Liverpool blev det känt att Zlatans klädesmärke, A-Z Sportswear, går in som officiell huvudsponsor till tävlingen.

Zlatan Ibrahimovic nobbade alla etablerade varumärke och lanserade sitt eget klädmärke A-Z tidigare i år.  

Personkemin stämde

Allt hade sin början i ett möte mellan Zlatan Ibrahimović och Petter Varner, vd för bolaget Dressmann AS. Personkemin ska ha stämt perfekt och snart nog enades de om ett samarbete i Varner Ibrahimović AS.

En jakt på nya pengar

Orienteringsförbundet gör ett försök att utveckla idrotten och få in mer pengar via ett avtal med två sponsorkonsulter. De senaste årens tävlingsframgångar ska utnyttjas.

 

Orienteringsförbundet inleder ett samarbete med Bertil Petersen och Stig Carlsson för att försöka utveckla och öka samarbetet med näringslivet.  

- Vi vill att företaget ska upptäcka värdet av orientering, menar förbundschefen Susanne Söderholm.

Varför just dem?

Att man har valt just de två konsulterna är att båda är välbekanta med sporten och att de har stora kontaktnät. 

Serneke övertygad och satsar igen

Ola Serneke gör affärer i en rasande fart och Serneke Group expanderar stadigt. Och nu, mitt i förberedelser och genomförande av Cykel Vasan med imponerande tid, kan han presentera två stora satsningar.

 

Serneke Group blir en del av kanske Sveriges största racketarena. Good to Great Tennis Properties AB satsar 120 miljoner kronor i Danderyd och bakom företaget står ägartrion Nicklas Kulti, Magnus Norman och Mikael Tillström.

Samtidigt har Ola Serneke gjort klart med Frölunda om ett av klubbens största sponsorkontrakt någonsin.

- Vi har tidigare tagit ansvar för den så kallade Rookie-femman, men nu går vi också in som sponsor till hela verksamheten, berättar Ola Serneke.

Steen blir ambassadör istället

Så sent som i augusti var han i Stockholm och träffade kompisarna i Tre Kronor. World Cup närmade sig. Mer blev det inte, men nu har han fått ett nytt uppdrag.

 

Alexander Steen rehabtränar hemma i St Louis när Tre Kronor är inne i de sista förberedelserna inför turneringen som alla räknar, den som verkligen betyder något.

Där skulle Alexander givetvis också ha varit med.

Unikt uppdrag

Men han har flugit hem till St Louis för att preparera sin tidigare onda axel som nu är opererad.

Ingreppet och uppehållet  från träning innebar att han försökte jaga i kapp, men tvingades slutligen tacka nej till World Cup. 

Men samtidigt sa han ja till en förfrågan om att bli ambassadör för Bridgestone.

Zlatans ego passade Volvo

Sveriges största idrottsstjärna lanserar nya bilmodeller åt Volvo. Varför just Zlatan? Och hur reagerar vi som konsumenter?

 

Det är fråga om att hitta något utlösande. Vad är det för varumärkesassociationer som gör Zlatan intressant för marknadsförarna? 

Brand Discovery är ett undersökningsföretag som hjälper företag med insikter och uppföljning av varumärken och sponsorobjekt. Nu gällde uppdraget att mäta varumärket Zlatan Ibrahimovic.

Hur gynnas företagen?

Zlatan är rubrikernas man som väcker uppståndelse med det han säger och gör. Han är dessutom en fantastisk fotbollsspelare. 

Sarah mot nya miljonkontrakt

”En medelmåttig fotbollsspelare tjänar mer än Sarah”, sa agenten Daniel Wessfeldt men visste att i bakgrunden väntade de stora sponsorpengarna för Sarah Sjöström. Nu börjar de falla ut.

 

Sarah Sjöström närmar sig samma magnitud på sponsorskalan som Charlotte Kalla. Dvs pengar från de stora plånböckerna börjar bli åtkomliga.

Fyra stora sponsorer

Hon har redan fyra stora sponsorer i H&M, Procter & Gamble, Arena och Oatley. Men både fler och större belopp väntar.

Hennes lyskraft tilltar i takt med framgångarna – och en starkare förankring bland svenskarna hemma vid TV-apparaterna.

Daniel Wessfelt tog över jobbet som sponsoransvarig för Sarah Sjöström för ett par år sedan.

Miljonskuld hotade klubben

Det är inte lätt att konkurrera med Sveriges största handbollsklubb med 350 sponsorer. Men i Kristianstad finns en välvillig Ica-handlare...

 

Fredrik Rosengren driver ICA Maxi med stor framgång. Han gillar handbollen i IFK Kristianstad, men han är också förtjust i vad Kristianstads DFF gör för damfotbollen.

Det blir klubbens räddning.

Företag ställer upp

För när elitlicensen är i fara är det just Rosengren som går in med det största beloppet.

Senast den 31 augusti måste klubben redovisa ett positivt eget kapital.

En skuld på 1,3 miljoner har gjort klubbens alla anhängare nervösa.

Ängelholm räddat i sista stund

Hot om konkurs, splittring och hårda ord ena dagen. Och så förbrödring, enighet och lugnt. Tänk vad pengar betyder. Därför har Ängelholms FF ett fortsatt liv.

 

Klubben i Superettan får arbetsro och all energi kan ägnas till att försöka rädda kontraktet i Superettan. 

Varken på klubbens hemsida  eller Facebook-sida fanns ett ord om överlevnad...

Däremot fick läsarna ta del av U19-lagets förlust i träningsmatchen mot Nordsjälland.

Snabba förhandlingar

Men på ödesdagen avslöjades att teleoperatören Fastcom går in med pengar.

Ordföranden Sten-Inge Fredin hade angett kraven. Under onsdagen fanns inga alternativ. 850 000 kr, inte en krona mindre, måste fram.

Idrotten måste göra hemläxan

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...

 

Hälften av Sveriges storsponsorer, och 8 av 10 rättighetsinnehavare, medger att sponsringsfrågor delvis drivs mer av personliga preferenser än av affärsmässiga överväganden. Att tro att en affärsstrategi ligger bakom företagens beslut om sponsring, är att lura sig själv.

Det är en av slutsatserna från den nationella undersökningen ”Sponsring i Sverige 2016” utförd av sponsringsbyrån Pack Train, i vilken 50 rättighetsinnehavare och 50 storsponsorer i Sverige deltagit. 

Sponsringsbranschen växer och omsatte enligt IRM 6,9 miljarder kronor 2015. 

Ger 10 miljoner till integration

Finansmannen Svante Elfving gör en storsatsning på fotboll och integration. Han upplåter 10 miljoner kronor via sin egen nybildade stiftelse Sverige United.

 

Svante Elfving vill stötta landets eldsjälar med totalt 10 miljoner kronor de kommande åren.

- Vi hoppas ge dem kraft till sitt viktiga arbete, säger Svante Elfving som är ordförande och initiativtagare till stiftelsen som är helt obunden. 

Nytta för samhället

Han är övertygad om att de tusentals vänskapsband som knyts mellan nyanlända och etablerade svenskar gynnar hela samhället och vill därför bidra.

- Vi vill uppmuntra fler möten av det slaget och därför drar vi nu igång en av fotbollens tyngsta satsningar hittills. 

En affär som splittrar hockeyn

Svenska Hockeyligan (SHL) har tagit det sensationella beslutet att skriva sponsoravtal med ett utländskt spelbolag. Det är första gången någonsin som ett liknande samarbete sker och dessutom har SHL redan ett avtal med ATG.

 

Nyheten släpptes på fredagsmorgonen - NordicBet går in som ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL). 

Under 2015 tappade SHL sponsorintäkter på runt 2 miljoner kronor per klubb. Försäljningen misslyckades och inte något företag köpte mittcirkeln på arenorna. 

Därför välkomnas samarbetet mellan det Maltabaserade spelbolaget NordicBet och SHL, men det kommer att väcka reaktioner. 

Oväntad uppgörelse

Uppgörelsen är oväntad av flera skäl.

Och när tidningen ringde...

Det är tradition att idrottsförbund bjuder sin sponsorer och partners till internationella mästerskap. Så gör också Svenska Fotbollförbundet till EM. Många företag säger ja – Folksam säger nej.

 

En vinprovning ställer till det och är uppenbarligen svår att förhålla sig till, enligt flera företag.

Folksam finner det så graverande att det inte blir någon resa överhuvud taget.

De får stanna hemma

- Den här typen av event ska vi tacka nej till, säger Ylva Wessén som är chef för regelefterlevnad på Folksam, till SvD Näringsliv.

100 personer är inbjudna från ett stort antal sponsorer. De har i sina avtal med förbundet inskrivet att de ska få möjlighet att närvara på mästerskap. Erbjudandet gäller resa, hotell, middag och biljetter.

Startar team i egna hallen

Ola Serneke är affärskometen från Göteborg som älskar att starta nya byggprojekt – och att vara sponsor!

 

Samtidigt som det nya träningsåret drar igång introduceras en ny Sverigebaserad satsning på långlopp och Visma Ski Classics. Byggkoncernen Serneke går in som huvudsponsor i ett skidteam med sju åkare från hela landet. 

Ytterligare en sponsring

Serneke är för många känt som ett företag med stort engagemang inom idrotten och är stor sponsor till bl a IFK Göteborg, Frölunda Hockey och Alingsås handboll. Men företaget har även ett UCI-team i mountainbike, Serneke Allebike Crosscountry Team. 

Åbro går in i STCC

Få andra företag kan visa upp en liknande historia. I 23 år har Åbro sponsrat AIK fotboll. Men inför möjligheten att gå in i andra sammanhang sa vd:n Henrik Dunge ja.

 

Sedan 1993 är varumärket förknippat med AIK och i synnerhet matchdressen. Där har det lyst Åbro i många år.

Henrik Dunge är själv AIK-are och känner starkt för klubben. 23 år som trogen sponsor skiljer sig rejält mot synsättet hos de flesta företag.

Kontraktet tar slut

Det nuvarande kontraktet löper ut efter den här säsongen och parterna är medvetna om att en ny diskussion väntar.

Det sker mot bakgrunden att Åbro förändrar sin sponsorstrategi. Senaste beviset – nu avslöjas att Åbro tar en framträdande position inom STCC.

Fyra nya styrelseledamöter

Vid Sponsrings- & Eventföreningens årsmöte valdes inte mindre än fyra nya ledamöter. Föreningen leds av Ricky Strandberg.

 

Jennifer Carlsson, varumärkeschef NCC, Elin Melin, sponsorchef Cancerfonden, Cecilia Perlind, general Manager Communication TNS Sifo och Karl Skoog, brand Concept & Engagement Manager Tele2, till nya ledamöter i styrelsen.

 - Det känns härligt att få in dessa nya krafter i styrelsen. Med bred erfarenhet från helt olika delar av branschen blir de värdefulla tillskott när vi nu sätter upp nya mål och formar vår framtid, säger Ricky Strandberg, ordförande i föreningen.

Rekord för sponsring och event

Det fortsätter att gå bra för sponsring och event. Investeringarna nådde nytt all-time high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 procent relativt föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor.

 

Liksom tidigare år domineras sponsringsintäkterna av idrotten dit nära tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna går. 

- Att sponsring och event omsätter mer än någonsin och drar ytterligare ifrån den övriga reklammarknaden förutom internet är ett riktigt glädjande styrkebesked, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Social sponsring ökade

Sponsringen uppgår under 2015 till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. 

Lockas av jätte-evenemangen

Jonas Karlsson tar steget från SVT:s sportredaktion och ansluter till Discovery Networks och Eurosport, med siktet inställt på de Olympiska spelen i Pyeongchang 2018. Han beskrivs som en drömvärvning.

 

Jonas Karlsson är en av Sveriges mest erfarna, eftertraktade och respekterade sportjournalister. Nu ansluter han till Discovery Networks och Eurosport, med siktet inställt på de Olympiska spelen i Pyeongchang 2018.

- För mig är OS det största. Jag är taggad som tusan, säger Jonas Karlsson.

Mycket rutinerad

Sju olympiska spel. Åtta friidrotts-VM. Åtta skid-VM. Sex Masters i golf, hockey-VM, VM i alpint och skidskytte och Ryder Cup. 

Kommentator, krönikör, programledare och projektledare. 

Och alltid på plats. 

"De har alltid stöttat mig"

Sarah Sjöström och hennes föräldrar Jenny och Göran Sjöström har tecknat ett sponsoravtal med något annorlunda villkor. Det är nämligen både hon själv och föräldrarna som ingår i en reklamkampanj.

 

Sarah tillsammans med mamma och pappa blir ansiktet utåt i Procter and Gambles OS-kampanj, som heter just ”Tack mamma och pappa”. 

Utan dem...

Sarah Sjöström är väl medveten om vilken betydelse hennes föräldrar för hennes karriär. 

- Jag skulle inte vara där jag är idag och tävla på den absolut högsta nivån om det inte vore för mina dem. Förutom all hjälp jag fått genom åren, framförallt när jag var yngre, har de varit mina största supportrar, säger Sarah som värdesätter det här avtal extra bland sina kontrakt.

Zlatan tar allt fler uppdrag

Zlatan och Volvos samarbete fortsätter med en ny reklamfilm. Ett briljant drag, enligt sponsringsexperten Niklas Birgetz.

 

Zlatan var i Malmö under torsdagen för att spela in en ny film för Volvo, den här gången för nya V90. 

Kastade en smällare

Hans närvaro i Rosengård väckte förstås stor uppmärksamhet. Det slutade dock med att någon kastade en smällare, varpå Zlatan och hans kamerateam lämnade platsen. Om det hade med smällaren att göra, eller inte, är oklart.

Helt klart är att PSG åkte ur Champions League i onsdags, efter 0-1 borta mot Manchester City (2-2 hemma) – och att Zlatans hett eftertraktade Champions League-titel får vänta.

Nye direktörens första affär

För bara en dryg månad sedan blev Patrik Selin ny klubbdirektör i IFK Norrköping. På måndagen kunde han presentera klubbens nya miljonsponsor som har köpt rättigheterna till arenanamnet.

 

Mästarklubben säljer alltså namnet på arenan. Gamla Idrottsparken, sedan bygget 1897, eller Nya Parken som det har hetat sedan 2010. 

Femårigt avtal

I fortsättningen är det Östgötaporten som gäller. IFK och fastighetsbolaget har enats om ett femårigt avtal värt runt 5 miljoner kronor.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.