klubben

Varför blir RF inblandat i fotbollsfrågor?

Jag läser på SVT-Sport att RF:s ordförande inte förstår varför RF blivit ”indraget i konflikten fotbollsklubbarna, deras supportrar och polisen”.

Det kan jag förklara. RF publicerade en instruktionsfilm för visitering av publik på idrottsevenemang som provocerade hela supporterkollektivet eftersom den innehöll instruktioner som upplevdes helt oacceptabla. Ett vällovligt initiativ av RF men naivt genomfört.

Detta i synnerhet då polisen omgående gjorde filmens strikta tillämpning till ett krav i villkoren mot fotbollen.

I förberedelserna för lanseringen var varken supporterorganisationerna eller Svensk Elitfotboll involverade på ett korrekt sätt. Det var det som ledde till att RF blev inblandat i den här debatten. Polisen själva peka mycket tydligt t på att de anser att RF är den part de för samtal med och gör upp om strategierna.