Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

En omöjlig arenamatematik i Stockholm

2013 är läget i huvudstan ungefär så här:

Swedbank Arena    50 000 besökare
Stockholm Arena    30 000 besökare
Globen                   14 000 besökare
Stadion                  16 000 besökare
Hovet                       9 000 besökare

44 miljoner stolar för 2 miljoner människor...

I runda slängar 120 000 besökare. Sist jag kollade var det 365 dagar på ett år. Det är 44 miljoner stolar som skall säljas i ett område med 2 miljoner människor. Före alla mindre arenor som tar en stor del av marknaden. Det är också 5 x 365=1800 eventdagar att fylla.

Det är 56 hockeymatcher i elitserien om AIK är kvar då. Det är fem landskamper i fotboll och tio i hockey. Det är 45 matcher i fotboll för tre lag (Brommapojkarna tillkommer på sin plan som inte är med i listan ovan).

Återstår ca 1 700 eventdagar och ca 42 miljoner stolar som skall säljas.

Räntan sover aldrig

Stockholm Horse show, Stockholm Ice, Madonna, Bruce, Stones, U2 med flera kan fylla en del. Här konkurrerar man inte bara inbördes utan även med Göteborg och Malmö. Oavsett vad man gör kommer det att stå många tomma stolar och sakna värmen från en ända i Stockholm de kommande åren.

Kalkylerna baseras självfallet på en beläggning runt 30-35 procent, men det är mycket långt till de nivåerna också. Räntan sover aldrig. Det är med andra ord 500 eventdagar till och 12 miljoner biljetter som skall säljas för att vara nära break even.

På ovanstående i mitt tycke naiva byggande av två megaarenor tillkommer en kontorsmarknad som försiktigt uttryckt är skakig. Nya beteendemönster ändrar kontorsbehovet och det finns oceaner av tomma kontorslokaler i city.

Kontor är inte räddningen

Att finansiera Arenan med kontorshyror i kringliggande fastigheter är ingen given affär heller. Rykten påstår att Swedbank lämnar city och flyttar ut till Solna när Swedbank Arena är klar för att den vägen säkerställa att deras lån kan betalas tillbaka.

Som lök på laxen kommer ekonomin i de Stockholmska idrottsklubbarna. Genom att de aldrig fått äga och tjäna pengar på en Arena som Elfsborg, Färjestad, Linköping med flera så har de inte intäkter nog för att konkurrera. Ett stockholmslag i Champions League eller ett Stockholmslag i toppen på elitserien varje år är en nästan omöjlig tanke.

Någonstans känns det som pampar och politiker kommit fram till att prestigeprojekten inte behöver samma affärsmässiga kalkyler som för privat företagande. Att upplevelseindustrin har tillväxt är en positiv faktor men just nu räcker inte det.

Dan Persson

Dan Persson

Tommy Gustafsson (inte verifierad)

fre, 2010-05-28 12:35

1. Jag gillar inte att klaga med

Jag gillar inte att klaga med facit i hand mej jag måste hålla med artikelförfattaren om den bristande affärsmässigheten och den svaga ekonomiska insikten som präglar de dubbla arenabyggena i Stockholm Stad och Solna Stad. Bägge kommuner borde istället från början ha kunnat komma överens om att göra en gemensam Nationalarena precis på gränsen mellan de två kommunerna d v s på Norra Stationsområdet. Där växer de två kommunerna ihop och ett arenaområde Nord med en fotbollsarena och en ishockeyarena(för DIf/AIK) skulle på ett utmärkt sätt komplettera det södra Globen-området som genom åren utöver fotboll/ishockey har etablerat sig inom en rad andra evenmangsområden såsom ridsport/friidrott/monstertrucks/Idol/Melodifestivalen/konserter mm. Tillsammans med nya norra länken som ger en optimal tillgänglighet för transporter, skulle lösningen Arenaområde Nord ge DIF och AIK naturliga hemmaarenor i såväl fotboll som ishockey tillsammans med fotbollslandslagen och det skulle spara in kostnaderna för en av de två projekterade arenorna vilket motsvarar ca 2 000 000 000 SEK och även om man bygger en ny hockeyarena för 600 MSEK så skulle besparingen vara avsevärd(nära 1 500 000 000 SEK)!! Tyvärr så går alltför ofta prestige och personlig fåfänga före kloka och insiktsfulla beslut och speciellt gäller det inom politiken. Men politik är ju tyvärr numera en form av "skönhetstävling" och då gäller det väl antagligen att se till "dressa bruden"!

Oscar Gustafsson (inte verifierad)

mån, 2010-06-07 13:24

2. Har du rätt om Linköping? Jag

Har du rätt om Linköping? Jag tycker att de verkar gnälla en massa, då de faktiskt har hand om driften via Ispalatset, men det verkar fortfarande som om kommunen äger: http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5233226 http://www.corren.se/arkiv/default.aspx?articleid=5234867&date=&menuids=... Detta är en fråga som gärna får belysas mer objektivt. I kvällstidningarna (och för all del Corren) talar man helst om den stora hyresräkning som kommunen skickar till LHC, men mycket lite om flödet tillbaka från kommunen.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.