Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Klickandet tar över

Vi klickar och klickar och klickar - och bidrar var och en till en ny marknad inom media med nya aktörer. Foto: TT

 

Traveas som från början var en kommunikationslösning för resebyråer men som har utvecklats via försäljning av reklam på golf.se, köp av Stampens sportsajter och utveckling av en ny och mycket sofistikerat annonslösning går ihop med bolaget bakom sajter som Fotboll Direkt. 

Den nya koncernen med namnet Everysport Media Group (EMG) från nyår får i närheten av samma nivåer som Sportbladet och Expressen Sport när det gäller antalet unika besökare per vecka. 

Modellen, med ett stort antal sajter med samma försäljningsorganisation och det egenutvecklade annonssystemet som gör att jag kan erbjudas reklam för golfklubbor inne på en fotbollssajt då systemet vet att jag tidigare har besökt golfsajter och tittat på utrustning är hypermodern. Ungefär som på Facebook men EMG har ett sådant egenutvecklat system som enligt uppgifter är väldigt kraftfullt och bedömningsmässigt bättre än de som AB och Expressen har.

Stor skillnad

EMG kommer från sälj och teknikhållet mer än det publicistiska medan AB och Expressen i första hand ser sig som publicister.

Sammanfattat och mycket generaliserat betyder det att EMG har sälj som första fokus och skapar content utifrån hur mycket de har sålt medan de gamla skapar content utifrån ett publicistiskt perspektiv och sedan försöker sälja det utrymme det skapar.

EMG blir nu stor nog att slåss på exakt samma marknad som Sportbladet och Expressen. Hur den fighten slutar är för tidigt att säga, men utan att haft tillgång till siffror så är kostnaden för content väsentligt lägre hos EMG än hos de andra, dvs de kan acceptera lägre priser och ändå tjäna pengar. 

Vi kan också förutse ett fokus på s.k. klickmonster, dvs rubriker, innehåll, bilder fokuserar på att sticka ut och leda till klick. Detta fokus är i min bok samma sak som lägre kvalitet då alla tre aktörer måste fokusera på kvantitet.

Sedan har vi massor med lokaltidningar som också har sportsidor, de har dock en lokal marknad för annonser och berörs inte så mycket av det här.

Du som läsare styr

Den femte, icke kommersiella aktören utan vare sig teknik eller professionell säljkår är idrotten i sig.

Tar vi totalmängden besökare på alla förbund, ligors och föreningars hemsidor som helhet så skulle den aktören vara störst. I dag finns man inte mot mediabyråer och stora reklamköpare eftersom man består av flera tusen hemsidor som inte på något sätt samordnas.I min bok så innebär det ytterligare ett område där idrotten ger bort mycket stora potentiella intäkter utan att någon förstår det. 

Det som då krånglar till det är att ökningen av lästa internetsidor vida överstiger ökningen av budget för reklam på nätet. Konsekvensen blir att priserna sjunker och att de nu sjunker saktare beror enbart på att de är nere på så låga nivåer att de rent fysiskt inte kan sjunka fort längre. 

Det här ställer då krav på nya produkter som ”content markering” dvs artiklar som är sponsrade av någon, streamingfilmer och allt som den samlade kreativiteten hos världens alla teknik och reklambyråer kan uppbringa.

Lägg på en ökande reklamtrötthet i befolkningen och fler, som liksom jag, skaffar tjänster som Adblocker för att slippa se reklamen så inser man att företagen som vill sälja sina produkter inte har det lätt, inte de som vill sälja sin kanal till dessa och inte de som skall leva på att utforma reklamen heller. 

Detta klickande...

För de stora aktörerna som dessutom varje dag tappar intäkter på sin papperstidning är livet om möjligt ännu värre.

Det finns goda ekonomiska skäl till varför vi tvingats titta på bilden av den stackars mördade Lisa Holm varje dag hela sommaren/hösten. För att berika sina ägare måste man exploatera klickmonster och en mördad ung vacker tjej blir ett sådant. Det är ingen kritik av media på moralisk grund, de som då skall kritiseras är vi läsare. 

EMG har skaffat sig en stark position på ena sidan. De skall upp och slåss med Schibsted och Bonniers på den andra sidan, dvs mot helt andra balansräkningar. 

Jag vet inte hur det går och kan inte ens gissa, men ny och framåt med tekniken i huset är ingen dålig position.

Och nä, att idrotten förstår hur de borde samverka för att bli en stor aktör är inte troligt.

Dan Persson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.