Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Men kostnaderna ökar också
Klubbarna konkurrerar bara på planen men i övrigt kan de egentligen bara tjäna på samverkan för att utveckla sina affärer. Så var det inte för fem år sedan. Allsvenskan utvecklas, slår Dan Persson fast.
Mangrann samling
Upptaktsmöte för Allsvenskan med sedvanlig optimistisk gruppering av alla sportreportrar, alla klubbar, SEF och Svensk Fotbollförbundet. Mangrann uppställning, i klartext.
Jag kommer självfallet inte att göra någon sportslig bedömning av hur det går. Jag går på omsättning när jag sätter ihop min tabell för jag begriper inte det sportsliga.
Det är tydligt att Svensk Elitfotboll i dag är mycket mer sammanhållning, harmoni och förståelse för att man bara konkurrerar på planen och i övrigt kan man tjäna på samverkan för att utveckla sina affärer. Så var det inte för fem år sedan. Det gläder mig att man förbättrar potentialen och jag antar att den resan inte varit helt problemfri.
Då förstår också bengalfansen
Om vi börjar med det negativa inför en ny säsong så är jag bekymrad över hur de ekonomiska resultaten kommer se ut i år. 2016 innebär fullt ut höjda arbetsgivaravgifter för alla anställda under 26 (spelare, de som jobbar extra i kiosker, barer, restauranger, de anställda på kanslier med flera). Den här kostnadsökningen är svår att möta.
Mindre trupper (minus -2 till -4 färre spelare) eller höjda biljettintäkter är enda lösningen. En oklar avtalssituation där man inte förstår spelarfackets agerande ligger som lök på laxen.
Det är mindre troligt att vi löser problemen med bengaler 2016 även om det går åt rätt håll. Primära skälet är en dysfunktionell poliskår som lämnat sitt uppdrag att beivra brott och lagföra brottslingar. Lägg på att nedlagda utredningar om polisiärt övervåld inte direkt förbättrar supportrarnas förtroende för polisen och inte mitt heller för den delen.
Däremot tror jag problemet minskar för att de supportrar som bränner bengaler som maktdemonstration mot samhälle/polis/förbund/liga och klubb till slut inser att de inte har resten av publiken med sig.
Bekymrad av två skäl
Vidare så är jag lite bekymrad över klubbarnas organisationer av två skäl.
- Dels så är det för hög omsättning på klubbchefer och ordföranden för att nå kontinuitet i de långsiktigt strategiska arbetet med att höja intäkter. Någon lösning för det problemet har jag inte.
- Dels så saknar jag hos många klubbar kompetens på områden som CRM, Revenue Managers och Guest relation managers på konsumentområdet, dvs kunskapen som handlar om att utnyttja gemensamma system för att öka intäkterna. Klubbarna blir löpande bättre på detta men det finns mycket kvar att göra.
Här bör man söka människor som i första hand har en akademisk relevant examen och bevisad framgång från andra delar av upplevelseindustrin. Huruvida de tycker om fotboll eller håller på laget är för mig ointressant men får inom idrotten ofta stor betydelse.
Det här kostar pengar initialt men ger mycket tillbaka på två års sikt. Problemet med ökade sociala avgifter gör det svårt att få plats för detta i budget om inte spelarlönerna minskar som andel.
Nytt publikrekord? Nja...
På uppsidan finns fortsatt ökande upplevelsekonsumtion i vårt samhälle, hög tillväxt i Sverige och en ökande förståelse för att man kan lägga pengar på fotboll tre-fyra gånger per år och få en bra upplevelse. Potentialen för intäktsökning från sällanbesökaren är mycket hög, även om bengalfrågan är en stor broms.
Att slå fjolårets publikrekord är möjligt men inte enkelt.
Jag är dessutom tveksam till om det är ett relevant mål, att höja den totala intäkten från biljettförsäljning är det viktiga målet. Det får dock inte ske genom att höja priserna för klackarna, men ökad segmentering, paketerade erbjudanden med flera åtgärder som ger ökad intäkt är viktigare än åtgärder som ger mer publik.
Frestelsen att slå publikrekord har historiskt vunnit men nu tror jag klubbarna är inne på att intäkter kommer före. De vet att tabellplacering har en mycket hög korrelation med omsättning. De som är duktigast på ökade intäkter blir vinnare.
Men, det märks att Allsvenskan är full av tillförsikt. De planerar framåt, de är offensiva och de kan på goda grunder tro att det går att utveckla affären. Sedan är sportsliga vinster övergripande men pengar är aldrig fel för att nå det målet.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar