Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Hon är en av många kunder...

Margot Wallström är en av de tilltänkta kunderna för idrotten. Foto: TT

 

Det pågår sedan länge ett omfattande värdegrundsarbete inom idrotten. Som total på nationell nivå, distriksnivå och i alla 20 000 föreningar handlar det om tusentals människor som arbetar hårt med att se till att all verksamhet och alla deltagare följer den värdegrund om etik, moral, människans lika värde oavsett kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning, antimobbing och antirasism.

Även om det fortfarande sker övertramp blir de löpande färre och jag är mycket imponerad över hur framgångsrikt det här arbetet har varit. Det finns ingen annan organisation som gjort mer på det här området.

Dock bör det omgående läggas ned.

Det har nämligen uppstått en helt fantastisk affärsmöjlighet för idrotten.

Kunder i mängd

Vi tar alla ledare, anställda som arbetar med värdegrund och gör dem till anställda i ett av RF ägt nybildat konsultbolag som erbjuder hjälp att skapa en fungerande värdegrund.

Marknaden har nämligen fullständigt exploderat på det här området.

Swedbank, Nordea, SEB, SHB, Danske Bank, Vattenfall, UD, alla politiska partier och Volkswagen är bara toppen på listan även om samtliga är i så dåligt skick att det krävs stora insatser under flera år, med all säkerhet uppdrag för +tio miljoner per år under tre år för var och en av ovanstående.

Polisen, rättsväsendet, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Trafikverket är bara fem av nästan 500 myndigheter med ett mycket stort behov av att få en värdegrund som gör att deras agerande är bra för medborgarna och återskapar ett förtroende för dem som myndigheter.

Här är ytterligare kunder

Igår presenterades en lista över vilka företag, myndigheter, partier som vi har förtroende för. Det är att se som en lista över ett stort antal presumtiva kunder.

Sen har vi alla advokatbyråer, alla förmögenhetsförvaltare, fondförvaltare och försäkringssäljare. Nästa fas blir hela telekombranschen och deras telemarketingföretag.

Jag är tveksam om även SMHI skall upp på prospektlistan, här kan det finnas andra skäl till att de löpande missleder hela svenska folket och skapar så mycket ledsnad.

Inom något år kan RF tjäna 100-tals miljoner och Sverige som land tjäna miljarder. 

Visst är det fantastiskt när en förening genom idogt arbete kan få en ideell ledare för flickor 06 att förstå varför man inte skall toppa laget, men betänk värdet för samhället när de får en bankanställd att förstå varför man inte skall medverka till skattefusk!

Fler effekter

Det är underbart när alla ungdomar i en förening lovar varandra att aldrig någonsin använda otillåtna preparat men ur ett samhällsperspektiv är det ett större värde om biltillverkarna slutar dopa sina utsläppsrapporter.

Tänk er om fotbollförbundets och SOK:s framtagna reformpaket för ökad transparens i internationella organisationer börjar användas av alla politiska partier. Vilken vitalisering av en idag icke fungerande representativ demokrati.

Jag har under flera år agerat för att vi skall tydliggöra idrottens samhällsnytta för politiker, media och allmänhet. Med min vanliga otur när jag tänker har jag missat det uppenbara. Jag har fokuserat på fler ungdomar som klarar skolan och blir anställningsbara, färre vuxna som drabbas av vällevnadssjukdomar och friskare äldre. 

Återskapa samhället

Trots att dagstidningar och radion löpande kommit med det ena avslöjandet efter det andra på områden som totalt påvisar avsaknad av moral och etik i storbanker, inom myndigheter, i politiken och så vidare har jag helt missat detta.

Utöver att Idrotten här kan tjäna mycket stora pengar så kan vi återskapa ett samhälle som bygger på en fungerande värdegrund. Mer samhällsnytta än så kan ingen skapa.

Ps: Det kan föreligga ironi och sarkasm i texten. Ds

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.