- Tjänar miljarder på soffpotatisar

Allt flera åskådare väljer tv-soffan framför läktaren, i synnerhet när en biljett till en Premier League-match kan kosta 600 kronor. Det är därför som Sky köper tv-matcher för 6 miljarder och ändå gör en vinst på 40 miljarder på idrottsrelaterad verksamhet, skriver Idrottens Affärers gästkrönikör, Jens Littorin, DN:s korrespondent i London.

I en lågkonjunktur som ser ut att bli den djupaste som de flesta nu levande britter har upplevt och när till och med skivförsäljarens klassiska flaggskeppsbutik på Piccadilly Circus slår igen finns det trots allt företag som blomstrar. Domino's Pizza rapporterar en 25-procentig ökning av vinsten och räknar med att skapa 1 500 nya jobb det här året. Det kan vara så att mindre pengar i plånboken gör att färre väljer restauranger med finare menyer, men det finns också de som sätter den ökade försäljningen av hämtpizza i samband ändrade vanor när det gäller att konsumera idrott.

"Stanna hemma har blivit det nya sättet att gå ut", säger Kevin Roberts, som är krönikör för tidningen Sportsbusiness International och som följt idrottens affärer på nära håll under många år.

Jag hade nöjet att lyssna på honom under ett seminarium i London arrangerat av Pinsent Masons, en juristfirma med starka kopplingar till ämnet, och fastnade för några av hans tänkvärda observationer.

Roberts förklarade att det är farligt att redan nu dra allt för tydliga slutsatser av vad lågkonjunkturen innebär för idrotten, men det är inte bara Domino's Pizzas framgång som är tecken på att idrottspubliken i högre utsträckning väljer tv-soffan framför läktaren.
I början av februari tecknade Premier League ett nytt tv-avtal för tre säsonger med BSkyB och Setanta värt 1,78 miljarder pund, (cirka 22 miljarder kronor.) Mäktiga ESPN var en av konkurrenterna kring kontraktet, men de fick ge sig för Rupert Murdochs Sky, för vilka den brittiska fotbollen är rena guldgruvan.

Tv-bolaget, som köpte fem av de sex paketen som var till försäljning, beräknas ha totalt nio miljoner kunder i Storbritannien och mer än hälften av dessa köper sportkanalerna, där fotbollen utgör en betydande del av utbudet. Totalt beräknas Sky tjäna nära 40 miljarder kronor varje år på idrottsrelaterad verksamhet. Deras del av det nya tv-avtalet kostar dem drygt 6 miljarder per år. Så även om Sky i snitt betalar 60 miljoner kronor för varje Premier Leaguematch man sänder låter det som en hyfsad affär.

Kevin Roberts tror att fler fotbollsintresserade kommer att se matcherna på tv i framtiden. Han menar att valet är ganska lätt när priset för en Premier Leaguebiljett ofta snuddar vid 600 kronor och även ett regnigt bottenmöte i andradivisionen gör djupa hål i familjeekonomin.

Så även om det finns tecken på att även Premier Leaguelagen känner av det bistra ekonomiska klimatet med frysta priser på säsongsbiljetter och matchtröjor som saknar sponsorlogo tror Robert att världens bästa fotbollsliga kommer att klara sig bra genom lågkonjunkturen. Premier League tillhör det han kallar "major events", stora publik- och medieattraktiva evenemang, och att det är dessa som överlever. Major events är enligt Roberts med en förenklad definition sådana tävlingar som all värdens medier bevakar, även om de inte innehar rättigheterna.

De tävlingar på en lägre nivå som redaktörerna lägger åt sidan när helgens bevakningsschema görs upp går en mer osäker framtid till mötes. För det är helt klart att dessa måste anpassa sig till den ekonomiska verkligheten. Sponsring är bland det enklaste att kapa när företagen måste spara. Titta bara på den krisdrabbade banken Royal Bank of Scotland, som marknadsfört sig hårt genom idrotten, bland annat i tennis, golf och formel 1. Nyligen tvingades man förhandla om sina kontrakt med den gamle F1-världsmästaren Jackie Stewart och den nya skotske tennisstjärnan Andy Murray sedan banken, som tidigare i år presenterade det sämsta resultatet i brittisk företagshistoria, tvingats be skattebetalarna om hjälp för att inte gå under.

För evenemangen på mellannivå väntar en tuff tid, men Roberts menar att lågkonjunkturen precis som på många andra områden ger idrotten stora möjligheter. Kriser skapar kreativitet och om han var tävlingsarrangör skulle han samla sina medarbetare och gnugga geniknölarna.

Stora idrottsevenemang ger möjligheter till att förändra länder, städer och samhällen och Roberts pekar på Barcelona-OS 1992 och Peking 2008 som två lysande exempel. Det finns tecken på att även Londons och OS-generalen Sebastian Coes ambition att röja upp och förändra den engelska huvudstadens slitna östra delar kan komma att infrias - trots att lågkonjunkturen kan tyckas vara sällsynt taskig tajming för London-OS. Om den ekonomiska vinden vänder kan London vara perfekt placerat tidsmässigt för att åka med i uppgången.

Framtiden ser egentligen ganska ljus ut, enligt Kevin Roberts, i alla fall för de stora evenemangen - och för tv och Domino's Pizza.

Jens Littorin

Jens Littorin är 48 år och gulsvart i själen genom favoritlagen Wolverhampton och Elfsborg. I yngre år spelare och lagledare i Stockholms kultlag Pythagoras. Jens går hellre på Craven Cottage och tittar på Fulham, där dottern Nina är stjärna i juniorlaget, än kollar på Sky.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.