Här är bakgrunden till succén

Världscup-succén i Ulricehamn är ytterligare ett bevis för att flera förbund och klubbar borde tänka enligt devisen ”rätt evenemang på fel plats”.
30 000 åskådare njöt i solen och följde skidstjärnorna på nära håll och inte via TV:n. Satsningen i Ulricehamn är en jättelik succé. Foto: Adam Ihse, TT

 

Redan under de tidigare morgontimmarna på lördagen syntes vad som väntade och som skulle bli till historia. Väg 40, den många tar mellan Stockholm och Göteborg, och där man behagas av höjderna och naturens skönhet, korkades igen.

Just köerna bedömdes också som det största hotet mot evenemanget. Alla skulle ju till samma ställe. Något annat var uteslutet den här dagen.

Nyhetens behag

Med ständig upprepning blir människor lätt uttråkade medan nyhetens behag aldrig upphör i sin enkla logik.

50 000 biljetter är sålda till helgens Världscup-tävlingar i Ulricehamn. Redan innan entrérna öppnades kl 07 var åtskilliga åskådare på plats. De ville till och med se åkarnas förberedelser inför start.

Ledare och åkare från skidvärldens olika nationer drogs med i entusiasmen och talade om en rekordtävling i många bemärkelser. Många frågade sig det samma, ”har vi haft fler åskådare nån gång i Världscupen?”

Mest omöjliga platsen 

Västgötska Ulricehamn med 23 000 invånare, fjärran från vinter och snö... Inte mycket som egentligen talade för stan och vilka konkurrensfördelar som fanns när Sverige tilldelades den här tävlingen. Piteå, Umeå och Östersund ville också ha ett ord med i laget.

De fick de inte.

Ulricehamn har sina höjder där vädret är som ingen annanstans i hela regionen. Är det nånstans det finns snö är det i Ulricehamn.

Det är därför Ulricehamns IF är och har varit så framträdande i skidsammanhang. Inte bara Hanna Falk kommer härifrån utan en mängd andra kvalificerade åkare. Exempelvis startar alltid en stor grupp åkare från klubben i Vasaloppet.

Ett komplett bygge 

Mot den här bakgrunden är det inte så märkligt att tanken föddes till att försöka erövra ett stort arrangemang.

I synnerhet inte när kommunen sa ja till en satsning om 120 miljoner och spaden trycktes ned i marken den 29 april 2010. Det var början till det stora fritidsområdet där helgens internationella tävlingar genomförs.

6 miljoner har investerats i byggandet av skidspår och ett omfattande konstsnö-system. Men notera, det finns en spåravgift på 80+ kr/dag eller 1200 kr/säsong.

Nya Lassalyckan består också av konstgräsplaner, fotbollshall, två (!) ishallar, badplatser, båtplatser, museum, sim- och sporthall och så skidbacken med spår och leder.   

Kommer du på något som saknas...

Kommunalråd som rodnar 

Det finns många kommunalråd som tittar i marken när man synar deras förutsättningar. Med anläggningar utspridda, om de ens finns, med vilsna tankar och utan en medvetenhet eller förståelse om vad besöksnäringen kan innebära.

Det vi tjatar om, värdet av Idrottsturism.

I Ulricehamn var kommunpolitikerna förutseende och tyckte att det var lika bra att bygga för framtiden. Imponerande egentligen av en liten kommun att både ha råd och tänka så koordinerat när det gäller att utforma ett fritidsområde och sportanläggning.

Som pricken över i:et kommer den här helgen, dessutom med en fantastisk sol. Uppmärksamheten är värd flera miljoner och ger en PR som Ulricehamn aldrig hade kunnat komma i närheten utav på annat sätt.

En allians  

Allt till synes enligt en uttänkt strategi inom idrottsturism. Nej, riktigt så var det inte, men det ena gav det andra. Anläggningen, klubbens styrka i ambitiösa medlemmar – kryddat med nyfikna, lyhörda politiker och inte minst, företagare som gärna ville vara med.

En allians som inte kan uppstå överallt eftersom det krävs öppna tankar...

För drygt ett år sedan, när solen lyste som mest, hölls det avgörande mötet. Kommunalrådet Mattias Josefsson (S) har själv berättat hur han åkte till träffen iklädd shorts och t-shirt – för att prata skidtävling av största tänkbara format.

Alla ville bidra, politiker, bankdirektören, klubbens företrädare och när de skiljdes åt var beslutsamheten total.

I går stod de där, allihopa med ett leende, i TV inför cirka 100 miljoner åskådare.

Thomas Ejderhov

Fakta

55 000 åskådare följde tävlingarna i Ulricehamn.

Att jämfört med Val di Fiemme och Holmenkollen som brukar locka 25 000 besökare vid tävlingar i Världscupen.

2019 blir det en ny helg med Världscupen. FIS, det internationella skidförbundet, har ännu inte gett klartecken, men väntas göra det inom kort.

De lyckosamma tävlingarna innebär att Ulricehamns IF väntas få stöd från kommunen för att bygga ut banorna som ska bli längre och svårare.

Den ekonomiska succén är av stort format - 55 000 personer betalade entré, säg att de köpte biljetter för i snitt 300 kr per person plus all försäljning vid serveringar och i kiosker. Arrangötrerna har inte hunnt sammanställa intäkterna, men det handlar om åtskilliga miljoner utöver den gigantiska PR-vinsten.

Världscupen i Ulricehamn hade åtskilliga vinnare. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna hade mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i bronsmatch i VM. en seger hade gett varje spelare 33 000 kronor. En seger hade betytt i slutändan att varje spelare fått 98 000 kronor skriver Sportbladet.men nu blev det inget brons och inga större pengar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.