Här är bakgrunden till succén

Världscup-succén i Ulricehamn är ytterligare ett bevis för att flera förbund och klubbar borde tänka enligt devisen ”rätt evenemang på fel plats”.
30 000 åskådare njöt i solen och följde skidstjärnorna på nära håll och inte via TV:n. Satsningen i Ulricehamn är en jättelik succé. Foto: Adam Ihse, TT

 

Redan under de tidigare morgontimmarna på lördagen syntes vad som väntade och som skulle bli till historia. Väg 40, den många tar mellan Stockholm och Göteborg, och där man behagas av höjderna och naturens skönhet, korkades igen.

Just köerna bedömdes också som det största hotet mot evenemanget. Alla skulle ju till samma ställe. Något annat var uteslutet den här dagen.

Nyhetens behag

Med ständig upprepning blir människor lätt uttråkade medan nyhetens behag aldrig upphör i sin enkla logik.

50 000 biljetter är sålda till helgens Världscup-tävlingar i Ulricehamn. Redan innan entrérna öppnades kl 07 var åtskilliga åskådare på plats. De ville till och med se åkarnas förberedelser inför start.

Ledare och åkare från skidvärldens olika nationer drogs med i entusiasmen och talade om en rekordtävling i många bemärkelser. Många frågade sig det samma, ”har vi haft fler åskådare nån gång i Världscupen?”

Mest omöjliga platsen 

Västgötska Ulricehamn med 23 000 invånare, fjärran från vinter och snö... Inte mycket som egentligen talade för stan och vilka konkurrensfördelar som fanns när Sverige tilldelades den här tävlingen. Piteå, Umeå och Östersund ville också ha ett ord med i laget.

De fick de inte.

Ulricehamn har sina höjder där vädret är som ingen annanstans i hela regionen. Är det nånstans det finns snö är det i Ulricehamn.

Det är därför Ulricehamns IF är och har varit så framträdande i skidsammanhang. Inte bara Hanna Falk kommer härifrån utan en mängd andra kvalificerade åkare. Exempelvis startar alltid en stor grupp åkare från klubben i Vasaloppet.

Ett komplett bygge 

Mot den här bakgrunden är det inte så märkligt att tanken föddes till att försöka erövra ett stort arrangemang.

I synnerhet inte när kommunen sa ja till en satsning om 120 miljoner och spaden trycktes ned i marken den 29 april 2010. Det var början till det stora fritidsområdet där helgens internationella tävlingar genomförs.

6 miljoner har investerats i byggandet av skidspår och ett omfattande konstsnö-system. Men notera, det finns en spåravgift på 80+ kr/dag eller 1200 kr/säsong.

Nya Lassalyckan består också av konstgräsplaner, fotbollshall, två (!) ishallar, badplatser, båtplatser, museum, sim- och sporthall och så skidbacken med spår och leder.   

Kommer du på något som saknas...

Kommunalråd som rodnar 

Det finns många kommunalråd som tittar i marken när man synar deras förutsättningar. Med anläggningar utspridda, om de ens finns, med vilsna tankar och utan en medvetenhet eller förståelse om vad besöksnäringen kan innebära.

Det vi tjatar om, värdet av Idrottsturism.

I Ulricehamn var kommunpolitikerna förutseende och tyckte att det var lika bra att bygga för framtiden. Imponerande egentligen av en liten kommun att både ha råd och tänka så koordinerat när det gäller att utforma ett fritidsområde och sportanläggning.

Som pricken över i:et kommer den här helgen, dessutom med en fantastisk sol. Uppmärksamheten är värd flera miljoner och ger en PR som Ulricehamn aldrig hade kunnat komma i närheten utav på annat sätt.

En allians  

Allt till synes enligt en uttänkt strategi inom idrottsturism. Nej, riktigt så var det inte, men det ena gav det andra. Anläggningen, klubbens styrka i ambitiösa medlemmar – kryddat med nyfikna, lyhörda politiker och inte minst, företagare som gärna ville vara med.

En allians som inte kan uppstå överallt eftersom det krävs öppna tankar...

För drygt ett år sedan, när solen lyste som mest, hölls det avgörande mötet. Kommunalrådet Mattias Josefsson (S) har själv berättat hur han åkte till träffen iklädd shorts och t-shirt – för att prata skidtävling av största tänkbara format.

Alla ville bidra, politiker, bankdirektören, klubbens företrädare och när de skiljdes åt var beslutsamheten total.

I går stod de där, allihopa med ett leende, i TV inför cirka 100 miljoner åskådare.

Thomas Ejderhov

Fakta

55 000 åskådare följde tävlingarna i Ulricehamn.

Att jämfört med Val di Fiemme och Holmenkollen som brukar locka 25 000 besökare vid tävlingar i Världscupen.

2019 blir det en ny helg med Världscupen. FIS, det internationella skidförbundet, har ännu inte gett klartecken, men väntas göra det inom kort.

De lyckosamma tävlingarna innebär att Ulricehamns IF väntas få stöd från kommunen för att bygga ut banorna som ska bli längre och svårare.

Den ekonomiska succén är av stort format - 55 000 personer betalade entré, säg att de köpte biljetter för i snitt 300 kr per person plus all försäljning vid serveringar och i kiosker. Arrangötrerna har inte hunnt sammanställa intäkterna, men det handlar om åtskilliga miljoner utöver den gigantiska PR-vinsten.

Världscupen i Ulricehamn hade åtskilliga vinnare. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Helsingborgs kommun hjälper allsvenska HIF ekonomiskt igen. En avbetalningsplan för förra årets uteblivna hyra för Olympia har förhandlats om så att HIF får åtta år i stället för två år på sig att bli kvitt skulden. Klubben får betala en betydligt lägra summa per månad än som tidigare var avtalat.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.