Stort pådrag, men åskådarna uteblir

Stjärnorna har aldrig varit fler i elitserien. I VM är de ännu fler. Men publiken uteblir. Bandyfolket kliar sig i huvudet och undrar varför åskådarna inte kommer.
Per Selin är Elitseriens generalsekreterare och är bekymrad över att bandypubliken inte kommer varken till Elitserien eller VM i Sandviken.

 

Per Selin står där på läktaren vid VM i Sandviken och undrar var åskådarna är. Han är Elitseriens general och det är likadant där. Publiken har inte hörsammat locktonerna.

Fler stjärnor än någonsin

Alla svenska stjärnor med något undantag har kommit hem från proffsspel i Ryssland och med sig har de tagit flera ryska stjärnor.

Klubbarna har investerat som aldrig förr i spelartrupperna och den kapprustningen innebär att elitserien är fylld av duktiga spelare.

Men det återspeglas inte alls på läktarna.

Publiksnittet från förra säsongen om 1417 har nu blivit 1407... 

- Vi är alla lika förvånade och frågande, erkänner Per Selin.

- Aldrig tidigare har vi marknadsfört bandyn så mycket som nu.

- Vi har fått bra uppbackning eftersom media har rapporterat flitigt. 

- Människor måste ha tagit del av allt som har hänt.

- Och vi vet att det finns ett bra intresse.

Har gjort hemläxan

Selin har gjort hemläxan vilket innebär att via ett nytt varumärke kommuniceras elitserien genom hemsidor, sociala medier och media.

Men utan att människor har köat för att få se matcherna.

”Vi ska ha 2 000 åskådare inom tre år i Elitserien” var en vision som Per Selin uttalade.

Han tog i där. Det snittet är avlägset.

- Men klubbarna jobbar mer professionellt och det ska eller borde ge resultat. Tycker man, tillägger han.

Sidoarrangemang vid matcherna, större möjlighet till mat, fika och umgänge för företag och egentligen alla, det är faktorer som har blivit avsevärt bättre. Fler inser vikten av allt utöver matchen har stor betydelse för många åskådare.

För mycket TV?

Per Selin vet inte vilken av sina inre röster han ska lyssna på.

- Med Bandyplay har vi gjort det möjligt att sända alla matcher via nätet. Det är ett genombrott och en fantastisk möjlighet för alla människor att kunna följa sitt lag var det än spelar.

- Men kanske det är skälet till att folk stannar hemma. 

Han är kluven men menar att de som tänker kortsiktigt tror att det är Bandyplays fel. ”Det är inte boven, snarare tvärtom. Vill man vara positiv så är det fler som sett bandy nu, trots färre personer på arenan”.

Inga långkalsonger

Nu drabbas också VM-turneringen i Sandviken.

Där diskuteras publikintresset mer än något annat. Snittet på Sveriges matcher är inte ens uppe i 2 000 personer och de övriga matcherna ska vi inte ens beröra. 

Visserligen är det länge sen som Sandviken var känt för sitt publikintresse, men nu är det VM för första gången på orten och med egna favoritspelare i huvudroller, då borde väl folk komma, men, nej.

En av de mest komfortabla hallarna i landet. Varmt, ombonat, service och så långt från långkalsonger och isande vindar som kan tänkas.

En hall som andra klubbar och kommuner bara kan drömma om.

En byggnad som stiftelser tillhörande Sandvik uppförde och lämnade över till kommunen för en krona. 

Det är en blandning av fantasi, längtan och utopi på de flesta håll.

Men i Sandviken räcker det inte.

Varken på seriematcher eller VM kommer folk. Sandviken i SM-final är lika med halvdana publiksiffror, det är en outtalad uppfattning i bandyfamiljen.

Att då lägga ett VM i Sandviken var att utmana verkligheten. Men resonemanget var lite av ”nu om någonsin ska vi attrahera människor”. 

Det här med biljettpriser

Frågorna är många, svaren desto färre.

Trenden är dock den återkommande från sport till sport. Människor är svårtflirtade och inte lika angelägna om att gå på matcher, dvs att se levande idrott. 

Annat lockar, konkurrensen är stor och inte minst TV-utbudet är ett alldeles för starkt alternativ.

Så är det här med biljettpriset. Svenska Fotbollförbundet var ute och seglade med en märklig prissättning i höstas. Bandyn har gjort samma misstag.

405 kr för att se en match med Sverige i gruppspelet... Går två, och kostar på sig en obligatorisk bandykorv, ja, då är de uppe i en tusenlapp. Det är inte bandy, det är något annat.

Nu tvingas arrangörerna att skifta taktik. Tanken var att sälja 27 000 biljetter, det låter totalt verklighetsfrämmande.

Fortfarande kvarstår priset 590 kr, oavsett om det är ett barn eller en vuxen, för en sittplats vid finalen mellan Sverige-Ryssland på söndag. Arrangörerna är pressade av kostnaderna. Bl a ska Svenska Bandyförbundet ha 1 miljon kronor i någon slags sanktionsavgift.

Det räkneverket håller inte.

Krönikör

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

I veckan la Innsbruck efter en folkomröstning planerna för att kandidera för OS 2026 på is. OS har blivit allt dyrare att arrangera och kandidaterna har därför blivit allt färre. Därför har nu IOK genomfört ett reformprogram för att underlätta att stå värd för ett olympiskt spel. Kampanjchefen Richard Brisius har nytt hopp för ett svenskt OS i Stockholm.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.