"Ni måste göra er hemläxa!"

Sponsring har länge handlat om magkänsla. ”Om pengarna och beslutskraften finns så kör, här är ett avtal, gör något bra av det!” Då var det lite lättare att vara rättighetsägare - med exponering av logotyp, räkmacka, ett glas vin, lite stjärnglans, sen lite ryggdunk och bläck på pappret, åtminstone enligt stereotypen.
Just att utveckla sponsringen är en återkommande punkt på dagordningen på Sponsrings&Eventföreningens dagordning. Senast vid Branschforum diskuterades möjligheter för att nå ännu bättre överenskomelser mellan sponsor och rättighetsägare. Foto: Johan Strindberg

 

Idag har scenen ändrats och kraven ökat på analys och kompetens. Avkastning på marknadsinvesteringar är den viktigaste trenden (55 procent) enligt Sveriges Annonsörers senaste trendundersökning bland 160 annonsörer.

Föreningar och förbund måste vara pålästa

I tider när jakten är tuffare och sponsorerna mer ifrågasättande än på länge så gäller det all slipa argumenten och kunna visa på verklig affärsnytta. För att lyckas att skapa affärsvärden för annonsörer måste föreningar och förbund börja från början och skapa djupare insikter.

Jag har genom åren stött på många rättighetsinnehavare som vet för lite om sin egen målgrupp och om utmaningarna hos den tilltänkta annonsören.

Ska man sälja något som ger tillgång till människors passioner och intressen så gäller det att ha koll på fakta, men framförallt förstå vilka insikter som är avgörande.

Skapar större förutsättningar

Här finns mycket jobb att göra för de föreningar och förbund som vill lyckas attrahera sponsorer framöver.

Insikter i en målgrupps intressen handlar övergripande om grad av intresse/engagemang, konsumtion – följer i media, utövar, besöker, i grupp eller enskilt etc. Om vi gräver lite djupare så finns insikter om varför målgruppen är intresserad, vilka värderingar och åsikter de har i livet, vad de tycker om olika varumärken, företeelser och branscher och vilka övriga intressen/prioriteringar som målgruppen har.

Listan kan göras lång, men insikter ger rättigheter underlag till potentiella sponsorer, koncept och idéer för att behålla/utveckla befintliga sponsorer och kanske även nya samarbetspartner för att öka attraktionen i den egna rättigheten.

Sök information

När målgruppen är kartlagd är det dags att på allvar sätta sig in i potentiella (och kanske befintliga) sponsorers verkliga utmaningar. Den säljare som börjar med att fråga “Vad kan vi hjälpa dig med? Vilka är dina problem och utmaningar framöver?” har betydligt större potential att lyckas.

Det gäller alltså att vara förberedd och påläst.

Mycket finns att läsa om i branschpress, ta gärna hjälp av kundens andra samarbetspartner som har insikt i utmaningar och förutsättningar.

Då blir allt desto lättare

När vi har förstått utmaningarna så är det betydligt enklare att med hjälp av kunskapen om målgruppen skapa en länk mellan sponsorns affär/varumärke och intressemålgruppen. Rättigheten är i många fall den länken och genom att konceptualisera och kommunicera till målgruppen stärker man sponsorns varumärke och utvecklar affären.

Nu finns det förstås inga Professor Balthazar-maskiner, tre magiska droppar från ett provrör och problemet är analyserat och klart. Det gäller att veta vad man söker och ställa rätt frågor.

Det är inte speciellt dyrt att göra den här typen av insatser om man vet vad man ska fråga efter, och har man inte kompetensen själv så finns några aktörer på marknaden som kan hjälpa till.

Sluta klia er i huvudet, ta reda på fakta och skapa insikter

Ricky Strandberg

Ricky Strandberg är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Ingen allsvensk klubb har under kort tid blivit av med så många stjärnspelare som Östersunds Fotbolls Klubb. Det framgångsrika bygget är delvis raserat och nu måste ÖFK bygga nytt för att kunna hänga med i toppen. Framgångarna i Europamatcherna och spelarförsäljningar har inneburit att klubben har en rekordstor kassa.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Chrtistophe Dubi är högsta chef för de olympiska spelen. I samtal med svenska medier säger Dubi att han är beredd att göra undantag för Stockholm om det inte finns en regering den 11 januari. Då ska den statliga garantin vara på plats enligt IOK:s kravbild.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Vi har slutat att förvånas över fotbollsstjärnornas enorma inkomster. Men det franska underbarnet Kylian Mbappés övergång från Monaco till Paris S G får den mest garvade att åtminstone höja på ögonbrynen.