Använd sponsringen vettigare!

Sponsringen ökar, enligt en undersökning, men många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.
Så här ser fördelningen av reklamkakan ut. Sponsringen i Sverige omsätter 6,5 miljarder kronor.

 

Investeringarna i sponsring som annonsörs-/reklamsyfte har ökat varje år i mer än ett decennium. Det är bara digital marknadsföring som kan visa upp så fin utveckling – och att den typen av reklam har ökat senaste åren har väl knappast undgått någon.

Skälen kan vara många

Det är Reklam- och Mediestatistik (IRM) som sammanställer hur företag i Sverige fördelar sina marknadsföringsbudgetar. Kartläggningen heter Reklamkakan och finns i detalj på irm-media.se för den som är intresserad av generell marknadsföring. 

Enligt IRM investerades det i Sverige 6,5 miljarder kronor i sponsring under 2013. Det är en ökning med 6,5 procent gentemot 2012, som då i sin tur var en ökning gentemot 2011 och så vidare.

Anledningarna till att sponsringsinvesteringarna ökar kan förstås vara många. 

Olika förklaringar

Det kan vara så att fler företag börjar arbeta med sponsring. Marknadsföringsmetoder som lyckas brukar i regel snabbt få ringar på vattnet och de flesta stora företag har alltid några spejare (omvärldsbevakare) som håller koll på trender och utvecklingen i andra branscher. Sponsring är förstås inget undantag från radarn.

En annan teori är att företag som redan sponsrar går in i fler samarbeten. Att man helt enkelt är så nöjd med effekterna på de man redan har att man vill sponsra fler områden som målgruppen tycker om.

Ett tredje alternativ är förstås att företag som redan sponsrar går in i djupare (större) sponsorskap med de rättighetsinnehavare man redan samarbetar med. Kanske har man under det första sponsringsåret kommit på flera bra aktiveringsidéer som man nu vill köpa förutsättningar till att kunna genomföra under följande år.

Det kan också vara så har man haft ett långt samarbete som byggt på historik och tradition, men som nu behöver bli mer affärsmässigt. Då räcker inte ”bara” associationsvärden, några skyltar och ett gäng VIP-plåtar; någonting mer behövs. Det kan vara digitala rättigheter, möjlighet att använda spelare i reklamkampanjer, coacherna till föreläsningar eller fystränarna till kick-offen och så vidare. Rättigheter som kanske inte funnits i ”vd-sponsringen”. 

Idrotten tar bättre betalt

Utifrån rättighetsinnehavarperspektivet kan anledningarna till att sponsringen ökar i omsättning vara att man (förbund, liga, förening, arena, evenemang, individ m.fl.) blivit ”bättre” på att sälja rättigheter man redan har (paketering). Det kan vara så att man tar mer betalt för sina rättigheter (värdeökning/konkurrenskraft) eller att man utvecklat sina verksamhetsområden (ex. motionslopp startar fler lopp, föreningar skapar samhällsprojekt). 

Svaret på sponsringens ökning är förstås en kombination av allt det här. Och bara av att läsa styckena ovan hoppas jag det ännu en gång framgår vilken flexibel metod för marknadsföring som sponsring är. Tidningarna har visserligen olika annonsformat och TV-kanalerna kan erbjuda flera(!) typer av reklamspotar eller billboards, men sponsringens flexibilitet når de inte i närheten av.

Även de digitala medierna är mer flexibla än traditionella kanaler – och tillsammans med ett tema som målgruppen tycker om (vilket man når genom sponsoravtal) är förutsättningarna goda för att både sponsring och digitalt fortsätter gå hand i hand kommande år.

Men allt är inte i dur

Visst är det ett bra betyg för idrotten att sponsringen generellt sett ökar, men det finns fortfarande mycket att göra bättre.

En gigantisk del av all sponsring mäts fortfarande inte, och ännu värre: målsätts inte. Många företag slänger fortfarande iväg hundratusentals kronor per år (och flera betydligt mer än så) utan att ha bestämt sig för vad de vill få ut av pengarna.

Vill man öka kännedomen? Vill man öka gillandet? Vill man öka försäljningen? Vill man ha gladare medarbetare? När man bestämt sig för vad sponsring ska göra är nästa steg att sätta ett mätbart mål, annars riskerar aktiveringen bli passiv och det är lätt för en ny marknadschef att något år senare vifta bort sponsring som något olönsamt. 

Var mer skärpt som sponsor

Här kan rättighetsinnehavarna skapa konkurrensfördelar genom att agera både som ”idrott” och som rådgivare.  

Om företagen står för bättre sponsring (sätter upp mål, har gemensamma aktiveringsmöten, gör mätningar etc) kommer sponsorintäkterna på sikt att öka. Precis som den generella sponsringen gjort i Sverige.

Bra saker får ringar på vattnet. 

Magnus Berglund

Räddningsaktionen för Östersunds FK fortsätter.På måndagen framkom, via tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen hur försäljningen har gått sedan starten i september att när aktier i klubbens dotterbolag, Östersunds FK Elitfotboll AB, började att saluföras.

I söndags slutade EM i handboll – utan större svenska framgångar på planen.  

Kanske en liten tröst kan vara att landslaget uppmärksammas av Fredagsfys Sverige som hissar laget för sin fruktkampanj inför och under EM.

Hon tilldelades Bragdguldet– och så tyckte svenska folket att hon var värd Jerringpriset . Och som inte det var nog blev hon även Årets kvinnliga idrottare

Tove Alexandersson – Orienteringsdrottningen blev även Idrottsgalans drottning!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

SVT har lyckats köpa sändningsrättigheter till vinteridrott som innebär mer och ett bättre innehåll i framför allt Vinterstudion. Detta efter att SVT har förlängt avtalet med Österrikes skidförbund vilket innebär tillgång till samtliga världscuptävlingar i Österrike till och med våren 2024. I rättighetspaketet ingår även  tävlingar i längdskidor, skicross, freeski och snowboard i Österrike. Avtalet sträcker sig till och med april 2024. Vinterstudion är säkrad för ett par år framåt.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.