När barnen ställs mot bilen

Gamla Råsunda i Solna revs och den klassiska läktaren Norra stå förvandlades till en jättelik parkeringsplats. Från fotbollsfest till uppställningsplats för orörlig plåt. Det är en bra bild av utmaningen för idrott i storstan 2019. 

"om det så krävs att de skjutsar sexåringen tre mil i rusningstrafik för att hen ska få spela i rätt klubb", villkoren i Stockholm är annorlunda och mycket sämre än på landsorten.

Stockholmsidrotten skriker efter nya idrottsplatser, ridhus, ishallar, sporthallar och tennisbanor. Samtidigt är bostadsbristen skriande och trenden att bygga så tätt som möjligt. Så tätt att den enda plats som tycks finns kvar för idrottsplatser och skolgårdar är på taken. Det är uppåt väggarna. 

Råsunda blev parkering, varför det?

Från politiskt håll har det varit en kapplöpning om vem som kan bygga tätast och högst. Säger någon sju våningar, säger motståndarsidan nio. Det finns fördelar med att bygga tätt men mycket plats kvar till fältritt-banor blir det inte.

När jag cyklar förbi Gamla Råsunda på väg till jobbet brukar jag fundera på varför det var så självklart att det blev parkering här. Det skulle blivit bostäder, men en vikande marknad avgjorde saken. P-platser alltså. 

För om vi vuxna menar allvar när vi febrigt återger läkaren Anders Hansens sommarprat om hjärnan, när vi oroar oss över barnens skärmande och när vi nickar instämmande efter att ha läst ännu en artikel om kopplingen mellan rörelse och att klara skola så borde vi fimpat p-platserna och byggt för idrott och rörelse istället. Det hade också varit att hedra platsen. 

Och det gäller inte bara här. Stockholms län är full av värdefull yta som blivit förvaringsplats för bilar. De som vill se mer idrott och rörelse storstan går en tuff match mot bostadsbyggandet. Det är dags att byta motståndare. 

För om vi tänker plats för idrott varje gång vi ser en parkering så skapas nya möjligheter. Jag behöver bara gå ut genom dörren för att hitta en företagsparkering som lätt skulle kunna bli fem tennisbanor, eller ridbanor, eller en sjumannaplan eller…  

Möjlighter med en tom helgparkering

Och varför ska företagsparkeringar gapa tomma på helger? Svindyr mark i a-lägen för idrott som bara står tomma och gapar. 

Det är mest fantasin (och pengarna) som sätter gränser. Resultatet är...

  • en roligare och rörligare stad
  • barn som rör sig mår bättre
  • barn som rör sig klarar sig bättre i skolan. 
  • Var ska bilarna ta vägen undrar du? 

Politik handlar om att välja är mitt svar. I städer finns sånt som bostäder, bilar och barn. Något måste flytta på sig. Vi kan inte få allt. Och barnen har flyttat sig nog. Om vuxenvärlden menar allvar med att skapa storstäder där det finns plats för barnen så måste bilen flytta på sig. 

Så här långt är det här mest en politisk fråga, men nu kommer en hälsning till idrottsklubbarna i våra storstäder. Det är dags att välja väg. Barnidrotten i våra storstäder är idag helt bilberoende. Så kan vi inte ha det. 

Det första mötet jag var på som fritidspolitiker med idrottsklubbarna i vår kommun illustrerar det rätt bra. Det är nog fem år sedan. De ville ha fler anläggningar, men också mer parkeringar vid de anläggningar som fanns. Det här är inte glesbyggd, där är förutsättningarna andra. Det här är tio minuter från Stureplan. De hade säkert skäl till det.

vi kan inte få allt

Här ställs barnens idrott mot bilen. 

På min väg till jobbet passerar jag också en ishall i kommunen  jag bor, med en oändligt mycket större p-yta än det finns is på rinkarna. Jag passerar en sporthall som inte ens är hälften så stor som dess parkering. Samtidigt är det svårt att hitta mark att bygga nya anläggningar på…

Jag ställde för några år sedan frågan om det ens går att vara utan bil när man har idrottande barn i Stockholms län. Svaret jag fick var i princip nej. 

Bilen rör sig mer än barnen och det bygger på taskig stadsplanering och goda intentioner från föräldrar tror jag. Många föräldrar är oroliga för att deras barn rör sig för lite. Samtidigt är tiden en bristvara. Därför väljer många föräldrar aktiviteter med omsorg om det så krävs att de skjutsar sexåringen tre mil i rusningstrafik för att hen ska få spela i rätt klubb. Resultatet syns överallt inte minst vid min närmaste idrottsplats i Bergshamra. 

Där är det rena vilda västern på kvällar och helger. Föräldrar struntar i trafikregler och att det finns en parkering 300 meter bort och kör ända fram till ingången. Det är hänsynslöst och jag undrar varför de är så rädda för att barnen ska ta ett steg i onödan. 

Lite info för alla er som inte bor i Bergshamra. Idrottsplatsen ligger 300 meter från busshållplats. 600 meter från t-bana. Inga Stockholm Marathon- avstånd direkt. 

Vi vet att barn behöver röra sig mer då borde vi ju se till att barnen går, cyklar eller åker kollektivt till träningen. Och det finns inget som tyder på att deras föräldrars behov av rörelse är mindre. Fler som går, cyklar eller tar bussen till träningen ger barn som redan är uppvärmda när de kommer fram och skapar tomma parkeringsytor. 

Eller ska vi kalla det framtidens idrottsplatser. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vita Hästen gör sin bästa säsong på länge i Hockeyallsvenskan. Men de ekonomiska villkoren är hotfulla och förtar delar av glädjen..

 "Det är tuffa siffror", säger klubbchefen Dan Björkman.

Klubben måste ha in 5 miljoner kronor innan sista april för att klara elitlicensen, det är den bistra verkligheten.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.