När barnen ställs mot bilen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Gamla Råsunda i Solna revs och den klassiska läktaren Norra stå förvandlades till en jättelik parkeringsplats. Från fotbollsfest till uppställningsplats för orörlig plåt. Det är en bra bild av utmaningen för idrott i storstan 2019. 

"om det så krävs att de skjutsar sexåringen tre mil i rusningstrafik för att hen ska få spela i rätt klubb", villkoren i Stockholm är annorlunda och mycket sämre än på landsorten.

Stockholmsidrotten skriker efter nya idrottsplatser, ridhus, ishallar, sporthallar och tennisbanor. Samtidigt är bostadsbristen skriande och trenden att bygga så tätt som möjligt. Så tätt att den enda plats som tycks finns kvar för idrottsplatser och skolgårdar är på taken. Det är uppåt väggarna. 

Råsunda blev parkering, varför det?

Från politiskt håll har det varit en kapplöpning om vem som kan bygga tätast och högst. Säger någon sju våningar, säger motståndarsidan nio. Det finns fördelar med att bygga tätt men mycket plats kvar till fältritt-banor blir det inte.

När jag cyklar förbi Gamla Råsunda på väg till jobbet brukar jag fundera på varför det var så självklart att det blev parkering här. Det skulle blivit bostäder, men en vikande marknad avgjorde saken. P-platser alltså. 

För om vi vuxna menar allvar när vi febrigt återger läkaren Anders Hansens sommarprat om hjärnan, när vi oroar oss över barnens skärmande och när vi nickar instämmande efter att ha läst ännu en artikel om kopplingen mellan rörelse och att klara skola så borde vi fimpat p-platserna och byggt för idrott och rörelse istället. Det hade också varit att hedra platsen. 

Och det gäller inte bara här. Stockholms län är full av värdefull yta som blivit förvaringsplats för bilar. De som vill se mer idrott och rörelse storstan går en tuff match mot bostadsbyggandet. Det är dags att byta motståndare. 

För om vi tänker plats för idrott varje gång vi ser en parkering så skapas nya möjligheter. Jag behöver bara gå ut genom dörren för att hitta en företagsparkering som lätt skulle kunna bli fem tennisbanor, eller ridbanor, eller en sjumannaplan eller…  

Möjlighter med en tom helgparkering

Och varför ska företagsparkeringar gapa tomma på helger? Svindyr mark i a-lägen för idrott som bara står tomma och gapar. 

Det är mest fantasin (och pengarna) som sätter gränser. Resultatet är...

  • en roligare och rörligare stad
  • barn som rör sig mår bättre
  • barn som rör sig klarar sig bättre i skolan. 
  • Var ska bilarna ta vägen undrar du? 

Politik handlar om att välja är mitt svar. I städer finns sånt som bostäder, bilar och barn. Något måste flytta på sig. Vi kan inte få allt. Och barnen har flyttat sig nog. Om vuxenvärlden menar allvar med att skapa storstäder där det finns plats för barnen så måste bilen flytta på sig. 

Så här långt är det här mest en politisk fråga, men nu kommer en hälsning till idrottsklubbarna i våra storstäder. Det är dags att välja väg. Barnidrotten i våra storstäder är idag helt bilberoende. Så kan vi inte ha det. 

Det första mötet jag var på som fritidspolitiker med idrottsklubbarna i vår kommun illustrerar det rätt bra. Det är nog fem år sedan. De ville ha fler anläggningar, men också mer parkeringar vid de anläggningar som fanns. Det här är inte glesbyggd, där är förutsättningarna andra. Det här är tio minuter från Stureplan. De hade säkert skäl till det.

vi kan inte få allt

Här ställs barnens idrott mot bilen. 

På min väg till jobbet passerar jag också en ishall i kommunen  jag bor, med en oändligt mycket större p-yta än det finns is på rinkarna. Jag passerar en sporthall som inte ens är hälften så stor som dess parkering. Samtidigt är det svårt att hitta mark att bygga nya anläggningar på…

Jag ställde för några år sedan frågan om det ens går att vara utan bil när man har idrottande barn i Stockholms län. Svaret jag fick var i princip nej. 

Bilen rör sig mer än barnen och det bygger på taskig stadsplanering och goda intentioner från föräldrar tror jag. Många föräldrar är oroliga för att deras barn rör sig för lite. Samtidigt är tiden en bristvara. Därför väljer många föräldrar aktiviteter med omsorg om det så krävs att de skjutsar sexåringen tre mil i rusningstrafik för att hen ska få spela i rätt klubb. Resultatet syns överallt inte minst vid min närmaste idrottsplats i Bergshamra. 

Där är det rena vilda västern på kvällar och helger. Föräldrar struntar i trafikregler och att det finns en parkering 300 meter bort och kör ända fram till ingången. Det är hänsynslöst och jag undrar varför de är så rädda för att barnen ska ta ett steg i onödan. 

Lite info för alla er som inte bor i Bergshamra. Idrottsplatsen ligger 300 meter från busshållplats. 600 meter från t-bana. Inga Stockholm Marathon- avstånd direkt. 

Vi vet att barn behöver röra sig mer då borde vi ju se till att barnen går, cyklar eller åker kollektivt till träningen. Och det finns inget som tyder på att deras föräldrars behov av rörelse är mindre. Fler som går, cyklar eller tar bussen till träningen ger barn som redan är uppvärmda när de kommer fram och skapar tomma parkeringsytor. 

Eller ska vi kalla det framtidens idrottsplatser. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.