Se värdet i återkommande evenemang!

Vid Partille Cup, världens största handbollsturnering, riktas handbollsvärldens blickar mot centrala Göteborg. I organisationen finns förhoppningar om att bli dubbelt så stora. Inte bara i antalet lag eller i betydelse för idrotten, utan också i hur stort avtryck arrangemanget gör i Göteborg och likaså i betydelsen för hela regionen. Vi vill bidra till att evenemangsstaden växer ytterligare!

Ingen annanstans samlas så många ungdomar som på Heden vi de olika turneringarna under sommaren.

Därför har vi  bjudit in aktörer från Göteborgs Stad och från besöksnäringen till ett möte för ettavstamp mot framtiden. Att vi då tillsammans ska skapa förutsättningar för växande evenemang är bra för fler aktörer än bara oss själva.

Ett led i 50-årsjubiléet

Med ytterligare tillväxt gynnnas besöksnäringen och det är bra för stadens varumärke som “en hållbar stad öppen för världen” och ”en storstad i fickformat” där allting ligger nära. Just det anseende som ska stärka Göteborg som en plats att leva, verka, bo i och besöka.

 Initiativet till ett möte  är ett led i Partille Cups 50-årsjubileum. Vi ser fler skäl till en öppet forum.

Ett exempel att titta på är kommunens strategi för besöksnäring som ska ge nio miljoner gästnätter år 2030. I det programmet utpekas årligen återkommande evenemang som en hörnsten som ska “vårdas och utvecklas”. På ett sätt ställer det nya krav på oss och andra evenemang som Gothia Cup (världens största fotbollsturnering) och Göteborgsvarvet (världens största halvmaraton), men också på andra aktörer som har nytta av oss, som exempelvis besöksnäringen. Vi måste kroka arm för att vi ska kunna växa.

Att vi växer är plötsligt inte bara en drivkraft för oss utan spelar också roll för besöksnäringen och allt annat som berör det offentliga rummet.

Vi kan vara en förebild

Vi vet att Partille Cup är en pärla bland de stora återkommande evenemangen i Göteborg. Med vår storlek och det anseende vi har i handbollsvärlden kan utvecklingen vi genomgår nyttjas av andra evenemang som förebild. För att lyfta Göteborg är något vi kan göra tillsammans.

Vad bidrar vi med då? Vi får besökare till Göteborg. De är här under högsäsong när staden visar upp sig från sin bästa sida. Det inspirerar till återbesök under andra perioder och fler aktörer borde utnyttja vår plattform! Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder och vi bör exempelvis se till att stadens service är på topp.

Att tänka på det här sättet skulle vara till gagn för fler turneringar i Sverige. Att sluta ha ett vi och dem-perspektiv eller känna sig styvmoderligt behandlade av platsen där man genomför sitt evenemang. Jag tror många känner igen sig den i intrycket att “ingen ser värdet av allt det goda vi gör för den här platsen”.

Nå bättre förtsättningar

Det kan var sant och vi kan alla både kräva och be om bättre förutsättningar att genomföra våra evenemang. Men det handlar lika mycket att vi måste kunna förklara vad vi ska betyda för framtiden för den plats där vi verkar.

Världens största handbollsturnering ska bli ännu större och betyda ännu mer för handbollsvärlden. Vi vill också fortsätta vara ett verktyg för att marknadsföra Göteborg - för vi är en hållbar turnering, öppen för världen som utspelar sig i hjärtat av en storstad i fickformat.

Fredrik Andersson

Fakta

- Partille Cup spelar alla matcher i centrala Göteborg. 

- 2019 deltar 1407 lag från 50 nationer.

- 2019 deltar lag födda 1998-2009 och turneringen avgörs 1-6 juli. 

- Mötet som Partille Cup bjudit in till äger rum den 28 maj.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.