Dessa medelålders män...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Pliktskyldigast rapporterar all media om jämställdhet den 8 mars. Att rapporteringen och officiella åsikter oftast bara är corporate bullshit är ganska tydligt dagen efter, och inte minst när man kollar sportnyheterna.
"SVT som kämpar på med sina gamla format, men all heder åt Jakob Hård, skriver Cecilia Giertta i sin betraktelse över TV-kanaler. Foto Jonas Ekströmer, TT

 

Rent pinsamt blir det att kolla slutspelet i ishockey. Inte för att spelet är dåligt, utan för att alla kommentatorer, med ett litet undantag, är medelålders män som låter likadant, säger samma saker, intervjuar på samma sätt, ställer samma frågor och är totalt förutsägbara.

I likadana kostymer

Jag borde gråta men jag blir full i skratt när jag ser alla dessa män, i likadana kostymer (samma sponsor) inklippta bredvid varandra och stå och hålla med om vad den andra mannen i blå kostym just sagt.

Var är nyfikenheten? Tempot? Överraskningarna?

Finns inte.

Skrattretande

SHL:s varumärke har byggts upp i CMore under grundspelet. Nu när det närmar sig slutspel ska mamma TV4 ta över. Det är knappast en bra ide. Inget klokt sätt att bygga varumärken på. TV4 är en trött och oinspirerad mamma, och mycket reklam ska det vara, och så blir verkligen skrattretande med alla dessa ...män.

Just nu känns all sportbevakning trött, SVT som kämpar på med sina gamla format ( men all heder åt Jakob Hård), TV4 samma och så har vi CMore, och kvällstidningarna och morgontidningarna.

Om man inte har haft råd att köpa rättigheter till stora tävlingar, varför gör man inte istället reportage och därmed hittar nyheter?

Så enformigt och trist

När hade SVT en egen nyhet? TV4? Radiosporten? När gjordes det överraskande reportage i dessa kanaler, det oförutsägbara, som Jens Linds reportage om en dåtid som är spännande i nutiden?

För att fortsätta att bygga en liga, som SHL, som fotbollsallsvenskan för damer och herrar, måste kreativiteten finnas, nytänkandet, det man inte förväntar sig men som är klockrent. Där måste också finnas kontinuiteten och förvåningen.

Men inte bara medelålders män i likadana kostymer, som låter, tycker och tänker likadant. För det är bara förbaskat trist, och bygger inga varumärken. Bara trötthet och ointresse.

Cecilia Giertta

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.