Dessa medelålders män...

Pliktskyldigast rapporterar all media om jämställdhet den 8 mars. Att rapporteringen och officiella åsikter oftast bara är corporate bullshit är ganska tydligt dagen efter, och inte minst när man kollar sportnyheterna.
"SVT som kämpar på med sina gamla format, men all heder åt Jakob Hård, skriver Cecilia Giertta i sin betraktelse över TV-kanaler. Foto Jonas Ekströmer, TT

 

Rent pinsamt blir det att kolla slutspelet i ishockey. Inte för att spelet är dåligt, utan för att alla kommentatorer, med ett litet undantag, är medelålders män som låter likadant, säger samma saker, intervjuar på samma sätt, ställer samma frågor och är totalt förutsägbara.

I likadana kostymer

Jag borde gråta men jag blir full i skratt när jag ser alla dessa män, i likadana kostymer (samma sponsor) inklippta bredvid varandra och stå och hålla med om vad den andra mannen i blå kostym just sagt.

Var är nyfikenheten? Tempot? Överraskningarna?

Finns inte.

Skrattretande

SHL:s varumärke har byggts upp i CMore under grundspelet. Nu när det närmar sig slutspel ska mamma TV4 ta över. Det är knappast en bra ide. Inget klokt sätt att bygga varumärken på. TV4 är en trött och oinspirerad mamma, och mycket reklam ska det vara, och så blir verkligen skrattretande med alla dessa ...män.

Just nu känns all sportbevakning trött, SVT som kämpar på med sina gamla format ( men all heder åt Jakob Hård), TV4 samma och så har vi CMore, och kvällstidningarna och morgontidningarna.

Om man inte har haft råd att köpa rättigheter till stora tävlingar, varför gör man inte istället reportage och därmed hittar nyheter?

Så enformigt och trist

När hade SVT en egen nyhet? TV4? Radiosporten? När gjordes det överraskande reportage i dessa kanaler, det oförutsägbara, som Jens Linds reportage om en dåtid som är spännande i nutiden?

För att fortsätta att bygga en liga, som SHL, som fotbollsallsvenskan för damer och herrar, måste kreativiteten finnas, nytänkandet, det man inte förväntar sig men som är klockrent. Där måste också finnas kontinuiteten och förvåningen.

Men inte bara medelålders män i likadana kostymer, som låter, tycker och tänker likadant. För det är bara förbaskat trist, och bygger inga varumärken. Bara trötthet och ointresse.

Cecilia Giertta

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.