Äntligen säger sponsorerna nej!

Sponsorerna tar, till slut, äntligen avstånd från Sepp Blatter. Det är förstås toppen. Men. Nog hade det varit mer passande att sponsorerna tagit avstånd redan innan Blatter drog in Fifa i denna korruptionskarusell.
Nattliga aktiviteter på Sepp Blatters kontor i Zürich, men nu hjälper det inte vad han än hittar på tillsammans med sina advokater. Nu tvingas han gå! Foto: TT

 

Sponsorernas betydelse för idrotten kan inte nog poängteras. Utan sponsorer skulle de flesta klubbar gå under, ungdomsidrotten dö och utvecklingen helt stanna av.

Vänskapsband länge för viktiga

I de allra flesta fall är det också sponsorerna som står för en rakryggad hållning, som värnar det icke korrupta och står för corporate social responsobility, CSR, eftersom det dels  stärker sponsorers varumärken, dels faktiskt är viktigt för många företags själ. De vill göra gott, samtidigt som de tjänar pengar.

Och det är inte bara corporate bullshit.

Men så finns det ibland de där tillfällena där sponsorerna inte riktigt vågar agera som deras företagssjäl säger att de borde. När avtal herrar emellan går före det som är riktigt, när avtalen inte tar hänsyn till verkligheten, som tusentals döda arbetare i Qatar, vars liv inte tagits någon hänsyn till i byggandet av fotbollsarenor.

Då försiktigheten och vänskapsband varit viktigare än moralen, och då skrivna avtal varit viktigare än det moraliska ansvar som alla utanför avtalen med all rätt tycker att sponsorn borde ta.

Försökt övertyga Blatter

I fallet med Fifa har sponsorerna säkerligen agerat bakom lyckta dörrar. De har säkert försökt övertyga Blatter om att avgå, men de har egentligen ingen riktig makt. De kan hota med att inte betala sina sponsorpengar, men då blir det avtalsbrott, sponsorerna kan stämmas och tvingas betala, och dessutom riskerar de att beskyllas för att vilja idrotten illa. De har säkert hotat med att aldrig sponsra igen, men det vet alla är tomma ord.

För VM är alldeles för viktiga sammanhang att synas i, för att man skulle vilja ge upp det, bara så där.

Om sponsorerna redan inledningsvis, när Ryssland och Qatar fick VM, gått samman och sagt nej, det här ställer vi inte upp på, hade Fifa tvingats böja sig, Blatter redan avgått och tusentals arbetare fortfarande haft sina liv kvar.

Nu gjorde de inte så, sponsorer är ju sins emellan också tuffa konkurrenter på världsmarknaden.

Och det har varit till stor nackdel för fotbollen.

Nu inget tvivel längre

Att sponsorerna nu går ut och kräver Blatters avgång beror förstås på att det nu är säkert. Blatter ska ju avgå senast i februari, sponsorerna har fullföljt sina avtal och kan kosta på sig att ställa krav.

De borde ha gjort det tidigare.

Men det är att ställa för höga krav på sponsorer. Både internationellt och nationellt. För hur många sponsorer har till exempel lämnat de allsvenska fotbollsklubbarna när idioter på läktarna bränner bengaler, kastar saker på spelarna och förstör för de andra supportrarna? Nä, precis. Ingen.

Så att sponsorerna av Fifa faktiskt nu gör nåt, det är större än vad man kanske kan tycka. Även om det kommer sent.

Cecilia Giertta

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.