Äntligen säger sponsorerna nej!

Sponsorerna tar, till slut, äntligen avstånd från Sepp Blatter. Det är förstås toppen. Men. Nog hade det varit mer passande att sponsorerna tagit avstånd redan innan Blatter drog in Fifa i denna korruptionskarusell.
Nattliga aktiviteter på Sepp Blatters kontor i Zürich, men nu hjälper det inte vad han än hittar på tillsammans med sina advokater. Nu tvingas han gå! Foto: TT

 

Sponsorernas betydelse för idrotten kan inte nog poängteras. Utan sponsorer skulle de flesta klubbar gå under, ungdomsidrotten dö och utvecklingen helt stanna av.

Vänskapsband länge för viktiga

I de allra flesta fall är det också sponsorerna som står för en rakryggad hållning, som värnar det icke korrupta och står för corporate social responsobility, CSR, eftersom det dels  stärker sponsorers varumärken, dels faktiskt är viktigt för många företags själ. De vill göra gott, samtidigt som de tjänar pengar.

Och det är inte bara corporate bullshit.

Men så finns det ibland de där tillfällena där sponsorerna inte riktigt vågar agera som deras företagssjäl säger att de borde. När avtal herrar emellan går före det som är riktigt, när avtalen inte tar hänsyn till verkligheten, som tusentals döda arbetare i Qatar, vars liv inte tagits någon hänsyn till i byggandet av fotbollsarenor.

Då försiktigheten och vänskapsband varit viktigare än moralen, och då skrivna avtal varit viktigare än det moraliska ansvar som alla utanför avtalen med all rätt tycker att sponsorn borde ta.

Försökt övertyga Blatter

I fallet med Fifa har sponsorerna säkerligen agerat bakom lyckta dörrar. De har säkert försökt övertyga Blatter om att avgå, men de har egentligen ingen riktig makt. De kan hota med att inte betala sina sponsorpengar, men då blir det avtalsbrott, sponsorerna kan stämmas och tvingas betala, och dessutom riskerar de att beskyllas för att vilja idrotten illa. De har säkert hotat med att aldrig sponsra igen, men det vet alla är tomma ord.

För VM är alldeles för viktiga sammanhang att synas i, för att man skulle vilja ge upp det, bara så där.

Om sponsorerna redan inledningsvis, när Ryssland och Qatar fick VM, gått samman och sagt nej, det här ställer vi inte upp på, hade Fifa tvingats böja sig, Blatter redan avgått och tusentals arbetare fortfarande haft sina liv kvar.

Nu gjorde de inte så, sponsorer är ju sins emellan också tuffa konkurrenter på världsmarknaden.

Och det har varit till stor nackdel för fotbollen.

Nu inget tvivel längre

Att sponsorerna nu går ut och kräver Blatters avgång beror förstås på att det nu är säkert. Blatter ska ju avgå senast i februari, sponsorerna har fullföljt sina avtal och kan kosta på sig att ställa krav.

De borde ha gjort det tidigare.

Men det är att ställa för höga krav på sponsorer. Både internationellt och nationellt. För hur många sponsorer har till exempel lämnat de allsvenska fotbollsklubbarna när idioter på läktarna bränner bengaler, kastar saker på spelarna och förstör för de andra supportrarna? Nä, precis. Ingen.

Så att sponsorerna av Fifa faktiskt nu gör nåt, det är större än vad man kanske kan tycka. Även om det kommer sent.

Cecilia Giertta

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.