Golfen måste äga sina kunder

Under det senaste året har flera privata aktörer fått s.k. APIer till golfklubbarnas IT-system som gör att de kan samla in kunddata och erbjuda tjänster till golfare såväl som golfklubbar. Det är i grunden ingenting negativt.
Foto: AP Photo/Herald & News, Ron Winn

Entreprenörer och bra idéer som ger fler golfare på våra banor är självfallet något positivt. Men det finns ett par stora men.

Inte bara positivt

Ring och fråga valfri hotelldirektör i valfritt land i världen om det var smart att ge Expedia, Bookings, Hotels.com med flera ägandet av kundmassan och svaret kommer att bli att det är hotellbranschens största strategiska misstag någonsin.

Kolla hur ligorna för ishockey och fotboll resonerar strategiskt runt mellanhänder mellan klubb och konsument. De lägger massor med energi på att inte tredje part äger någon kunddata.

Klubbar vars styrelse fattar beslut som ger tredje man kontroll över medlemmar i någon form bör enligt mitt förmenande anmälas för trolöshet mot huvudman. Det kan låta hårt men databaser över golfare är värdefullare än banan.

Behåll kontrollen!

Externa entreprenörer är alltid välkomna men de får aldrig någonsin ha ett avtal som gör att de äger någon kunddata. De skall leverera en teknisk tjänst. De får självfallet heller aldrig äga prissättning.

Om det går så långt att en sådan aktör påstår sig både hjälpa klubben att öka sina intäkter och samtidigt golfaren att sänka sina kostnader bör man vara mycket misstänksam. Den intelligenta stringensen i sådant påstående påminner i allt för stor utsträckning om SDs eller Vs budgetförslag (välj själv utifrån politiska preferenser).

Klubbarna äger och kontrollerar både förbund och GIT (Golfens IT-system). De är båda garanten för att klubb äger medlemsdata. Data kan skyfflas genom otaliga system men ägarna till sådana system skall inte få lagra kunddata eller använda kunddata i andra former än vad klubben bestämt.

Dubbelt ägande

Vi får en ny strängare lagstiftning på Integritetsområden i maj. GDPR (General Data Protection Regulation). Den är strängare än PUL och för att inte i krönikeform bli för långrandig och akademisk får det bli en egen krönika. GDPR är ytterligare ett skäl att inte ge bort en enda individs kunddata.

Tillåter en klubb en extern aktör att få kunddata och själv lagra denna så är det enligt min bedömning både ett brott mot GDPR förutom att det är kommersiellt och strategiskt kodumt.

För att då beskriva vad som händer om klubbarna inte förstår allvaret och agerar på det här området kan vi titta på hur ett hotells relation med Hotels.com ser ut

  1. Provisioner på mellan 15 och 25% på varje rumsnatt.
  2. Last room Availability, dvs hotels.com skall kunna boka sista lediga rummet. Hotellen ger bort hela sitt inventory.
  3. Lägsta pris garanti, dvs hotellet får aldrig sälja ett rum billigare än vad det kostar på hotels.com
  4. Bonuserbjudande till hotels.coms guldmedlemmar med än lägre priser.
  5. Kampanjer med 30-50% lägre pris för vissa perioder. Ställer man inte opp får man inga bokningar överhuvudtaget under den perioden.

Så dags att vakna då

Dvs, gör ni inte som jag föreslår så äger någon annan en vacker dag i framtiden era medlemmar, era starttider och er prissättning. Kom inte och gnäll sen.

Här bör självfallet SGF betala för jurister som tar fram avtalsmallar för hur golfklubbar skall skriva avtal med externa parter. För det ska ni självfallet göra så fort ni kan tjäna på det, men aldrig på ett sätt så att ni avhänder er kontrollen.

Vidare skall sådana parter klubbar skriver avtal med ensidigt agera åt klubben, dvs inte ha affär med både klubb och golfare. Att erbjudanden måste vara bra för golfaren är en självklarhet, men er partner/leverantör har sina åligganden mot klubben inte mot golfaren. Det är ert ansvar.

Till eventuella golfare som läser detta; Ge inte externa parter rätten att hantera era kunddata. Då skadar ni klubbarna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Framträdande partner och mycket folk på läktarna i Malmö Arena. Men Malmö Redhawks har ekonomiska problem. Klubben hotas av ett underskott på uppemot 15 miljoner

Sveriges längsta permanenta racingbana byggs i Skellefteå. Nu har STCC  skrivit ett 10-årigt avtal med Skellefteå Drive Center.Därmed blir det möjligt att återinföra klassiska Midnattsolsloppet som inte har arrangerats på 50 år. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nu ska Dynamite Cheerleading får hjälp av Northen Link PR för att föreningen ska bli mer känd. Dynamite Cheerleading är en av landets största och äldsta cheerleadingföreningar, grundad för snart 30 år sen.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Mästarnas mästare och Superstars, det är ingen måtta på tävlingsprogram med före detta idrottskändisar. De kan skifta kanal kvartalsvis. Uppdragsgivarna står på kö. Ni kommet ytterligare ett program - med två av landets absolut mest älskade och respekterade idrottsstjärnor, Anja Pärson och Peter Forsberg, som tävlande. 

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.