"Förstärk vägarna bättre än att bygga flygplats"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det är helgen då allt ska hända på en och samma gång och alla ”måste fram”, sportlovsfirare och Vasaloppsåkare är lika ivriga - och de tar samma väg till målet.

Trafikens förutsättningar i norra Dalarna har i många år varit omdiskuterade. 

Dalarna och skidåkning är attraktivt. Vägarna belastas enormt.Nu byggs en flygplats i Sälen, vägarna förstärks inte, vilket många boende har föredragit.

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

Förödande för fjällnaturen

- Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

Samma problem uppstår varje år. Genomfarten i Mora utgör en flaskhals och korkas igen av tusentals trafikanter. I år råder ändå ett gynnsamt väder.

Köer och stress ökar risken för olyckor. Trafikpolisen i Dalarna har mobiliserat, extratåg rullar och över 200 busschaufförer anstränger sig för att kollektivfabriken ska underlätta en allmänt påfrestande situationen.

Vasaloppshelgen extrem

Vasaloppshelgen är extrem och har så varit i många år. De smala vägarna till och från Mora, i synnerhet norrut  är det kurvigt och krävande mot Sälen och Idre, är hårt belastade.

Vasaloppsveckan, officiellt numera kallad Vasaloppets vintervecka, består av tio skidlopp. Veckan inleds alltid med Kortvasan. Därefter följer Tjejvasan, Ungdomsvasan, Öppet spår söndag och måndag, Halvvasan, Nattvasan, Stafettvasan och slutligen huvudnumret, Vasaloppet på 90 km, alltid första söndagen i mars.

Åtskilliga tusen människor berörs. Hur många bilister som färdas i Dalarna under Vasaloppsdagarna är det ingen som vet men 50 000 och 60 000 bäddar i Sälen och drygt 10 000 i Idre ger en viss indikation. Dessutom trafiken från västra Sverige med riktning mot Jämtlands- och Härjedalsfjällen. Och så Vasaloppet mitt uppe i allt…

Mot den bakgrund har det funnits starka förespråkare för en utbyggnad av vägarna och de tycker att  det är fel att satsa på flyg. Men bakomvarande krafter och turistindustrin i fjällen var starkare i lobbying.

Scandinavian Mountains Airport öppnar i höst

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

-Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

-Västerdalsvägen är både olycksdrabbad  och dålig. Flygplatsen skall dessutom användas för transporter av brand- och miljöfarligt flygbränsle. Minst 80 ton flygbränsle måste det finnas i Sälen hela tiden för att flygplatsen skall fungera. 

En beskrivning av miljökonsekvenserna har blivit inaktuell. Inget nämns om Fiskarheden som transporterar allt sitt timmer på långtradare och måste använda vägen i fortsättningen.

-Att det bygga en flygplats i Sälen för närmare 700 miljoner kronor är ett samhällsekonomiskt mycket olönsamt projekt som inte borde genomföras, skriver Arne Karyd, före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket.

Notera också - åren 1972-75 revs järnvägen Malung – Sälen.

 Scandinavian Mountains Airport AB bygger en helt ny flygplats två mil väster om högfjällsområdet efter att ha lyckats år 2014 övertyga dåvarande näringsminister Annie Lööf att bevilja ett bidrag med 250 skattemiljoner.

Staten stöder flygplatsen

Totalt beräknas kostnaden för hela etableringen till 1,1 miljarder kronor var av 250 miljoner utgörs av det statliga investeringsstödet.

 Region Dalarna är ett viktigt rekreationscentrum för Sveriges befolkning både sommar som vinter och

Bygget av flygplatsen betraktas kritiker som dåligt timad i dagens klimatdebatt. 

Utbyggnad av vägnätet i Sälen/Mora-regionen och satsning på järnväg bedöms som mer klimatvänligt. Framtidens förväntade nyckfulla klimat hotar antingen ”dränka” Sälen-regionen i snömassor eller också blir det vattenskidåkning på Västerdalälven.

Det här sker också i en tid då Greta Thunberg ”Skolstrejkar för klimatet” och Björn Ferry åker tåg till skidarenorna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.