"Vi behöver ett nytt regelverk"

Nu skriver kvällstidningarna egna regler för hur spelbolagens annonsering ska var utformad. ”Det är viktigt att vi arbetar efter etiska regler”, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
Annonser för spel bidrar till goda finanser hos bl a kvällstidningarna. Men nu vill Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Aftonbladets Jan Helin titta över sina egna regler.

 

Tidningsutgivarna (TU) släppte i slutet av oktober de nya riktlinjerna för hur olika mediaföretag bör bemöta de olika spelbolagens aggressiva marknadsföring. 

Något som bland annat fick Aftonbladets tv-chef Jan Scherman att se rött. Han menar att dessa riktlinjer är godtyckliga, vaga och att de inskränker yttrandefriheten.

Skapat ett regelverk

Men Thomas Mattsson och Jan Helin, som är chefredaktör på Aftonbladet, håller inte med. 

- Tvärtom, detta är ett sätt att värna om yttrandefriheten. Genom annonsintäkter får vi möjlighet att finansiera undersökande och underhållande journalistik. Jag och Jan Helin har gemensamt arbetat fram ett regelverk som vi tänker rätta oss efter och som utgår ifrån TU:s förslag, säger Thomas Mattsson. 

Kvällstidningarna och de oreglerade spelbolagen har en lång historia. I december 2012 avgjordes en nio år lång tvist angående spelbolagsannonser i Aftonbladets och Expressens papperstidningar. De båda kvällstidningarna friades den gången av Högsta Domstolen. 

300 miljoner i intäkter

- Såväl jag som Jan Helin som våra företrädare har opinionsbildat och processat i domstolar för vår rätt att informera våra läsare med både konsumentjournalistik och reklambudskap. Ja, vi har faktiskt processat i samtliga domstolar för rätten att publicera spelreklam – lagstiftningen har länge varit helt förlegad, säger Thomas Mattsson. 

För kvällstidningarna och deras vikande pappersupplagor är intäkterna från spelbolagens print- och digitalannonser oerhört viktiga. Enligt samstämmiga källor har Expressen och Aftonbladet cirka 300 miljoner spelbolagskronor att dela på under ett verksamhetsår. 

- Det är inget att hymla om – det här handlar om oerhört mycket pengar. Pengar som i sin tur bidrar till att vi kan göra andra kostsamma journalistiska satsningar. Genom att vi har etiska regler som vi följer gällande annonseringen från spelbolagen, så kan vi fortsätta värna om yttrandefriheten i vår journalistik, säger Thomas Mattsson. 

Tobias Jansson

 

Kvällstidningarnas regelverk

De nya principerna – som Expressen, Aftonbladet, Nyheter24 och Metro har resonerat sig fram till – innebär följande:

* Stopp för annonsbudskap om bonusar och erbjudanden som är svåra att förstå.

* Gemensam annonsmärkning.

* Stopp för anonyma vinnarberättelser. 

* Säljbolag e t c måste följa TU:s rekommendationer.

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. I två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Menu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin. 

Mikael Ahlerup presenteras som ny koncernchef i Lundkoncernen som är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver bolaget  sedan 2015 Skånes Djurpark

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Det som var så perfekt för STCC blev i nästa stund raka motsatsen. Först var allt, nästan som välregisserat  och gjort för vad svenskbanracing behövde. En kvinnlig segrare och därmed efterlängtad och välbehövlig PR. Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev historia under Kanonloppet på Gelleråsen när hon blev  den första kvinnliga STCC-segraren någonsin.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.