"Vi behöver ett nytt regelverk"

Nu skriver kvällstidningarna egna regler för hur spelbolagens annonsering ska var utformad. ”Det är viktigt att vi arbetar efter etiska regler”, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
Annonser för spel bidrar till goda finanser hos bl a kvällstidningarna. Men nu vill Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Aftonbladets Jan Helin titta över sina egna regler.

 

Tidningsutgivarna (TU) släppte i slutet av oktober de nya riktlinjerna för hur olika mediaföretag bör bemöta de olika spelbolagens aggressiva marknadsföring. 

Något som bland annat fick Aftonbladets tv-chef Jan Scherman att se rött. Han menar att dessa riktlinjer är godtyckliga, vaga och att de inskränker yttrandefriheten.

Skapat ett regelverk

Men Thomas Mattsson och Jan Helin, som är chefredaktör på Aftonbladet, håller inte med. 

- Tvärtom, detta är ett sätt att värna om yttrandefriheten. Genom annonsintäkter får vi möjlighet att finansiera undersökande och underhållande journalistik. Jag och Jan Helin har gemensamt arbetat fram ett regelverk som vi tänker rätta oss efter och som utgår ifrån TU:s förslag, säger Thomas Mattsson. 

Kvällstidningarna och de oreglerade spelbolagen har en lång historia. I december 2012 avgjordes en nio år lång tvist angående spelbolagsannonser i Aftonbladets och Expressens papperstidningar. De båda kvällstidningarna friades den gången av Högsta Domstolen. 

300 miljoner i intäkter

- Såväl jag som Jan Helin som våra företrädare har opinionsbildat och processat i domstolar för vår rätt att informera våra läsare med både konsumentjournalistik och reklambudskap. Ja, vi har faktiskt processat i samtliga domstolar för rätten att publicera spelreklam – lagstiftningen har länge varit helt förlegad, säger Thomas Mattsson. 

För kvällstidningarna och deras vikande pappersupplagor är intäkterna från spelbolagens print- och digitalannonser oerhört viktiga. Enligt samstämmiga källor har Expressen och Aftonbladet cirka 300 miljoner spelbolagskronor att dela på under ett verksamhetsår. 

- Det är inget att hymla om – det här handlar om oerhört mycket pengar. Pengar som i sin tur bidrar till att vi kan göra andra kostsamma journalistiska satsningar. Genom att vi har etiska regler som vi följer gällande annonseringen från spelbolagen, så kan vi fortsätta värna om yttrandefriheten i vår journalistik, säger Thomas Mattsson. 

Tobias Jansson

 

Kvällstidningarnas regelverk

De nya principerna – som Expressen, Aftonbladet, Nyheter24 och Metro har resonerat sig fram till – innebär följande:

* Stopp för annonsbudskap om bonusar och erbjudanden som är svåra att förstå.

* Gemensam annonsmärkning.

* Stopp för anonyma vinnarberättelser. 

* Säljbolag e t c måste följa TU:s rekommendationer.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Så var då turen kommen till idrotten. Sent på onsdagskvällen publicerades ett upprop med 2 290 kvinnliga idrottare, tränare, sportjournalister som delade med sig av sina erfarenheter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Eurosport och Visma Ski Classics har nått en överenskommelse inför kommande säsong vilket gör att den populära långsloppscupen flyttar till Kanal 5. Premiären sker redan nu på söndag och tävlingarna kommenteras av Roberto Vacchi.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.