"Vi behöver ett nytt regelverk"

Nu skriver kvällstidningarna egna regler för hur spelbolagens annonsering ska var utformad. ”Det är viktigt att vi arbetar efter etiska regler”, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
Annonser för spel bidrar till goda finanser hos bl a kvällstidningarna. Men nu vill Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Aftonbladets Jan Helin titta över sina egna regler.

 

Tidningsutgivarna (TU) släppte i slutet av oktober de nya riktlinjerna för hur olika mediaföretag bör bemöta de olika spelbolagens aggressiva marknadsföring. 

Något som bland annat fick Aftonbladets tv-chef Jan Scherman att se rött. Han menar att dessa riktlinjer är godtyckliga, vaga och att de inskränker yttrandefriheten.

Skapat ett regelverk

Men Thomas Mattsson och Jan Helin, som är chefredaktör på Aftonbladet, håller inte med. 

- Tvärtom, detta är ett sätt att värna om yttrandefriheten. Genom annonsintäkter får vi möjlighet att finansiera undersökande och underhållande journalistik. Jag och Jan Helin har gemensamt arbetat fram ett regelverk som vi tänker rätta oss efter och som utgår ifrån TU:s förslag, säger Thomas Mattsson. 

Kvällstidningarna och de oreglerade spelbolagen har en lång historia. I december 2012 avgjordes en nio år lång tvist angående spelbolagsannonser i Aftonbladets och Expressens papperstidningar. De båda kvällstidningarna friades den gången av Högsta Domstolen. 

300 miljoner i intäkter

- Såväl jag som Jan Helin som våra företrädare har opinionsbildat och processat i domstolar för vår rätt att informera våra läsare med både konsumentjournalistik och reklambudskap. Ja, vi har faktiskt processat i samtliga domstolar för rätten att publicera spelreklam – lagstiftningen har länge varit helt förlegad, säger Thomas Mattsson. 

För kvällstidningarna och deras vikande pappersupplagor är intäkterna från spelbolagens print- och digitalannonser oerhört viktiga. Enligt samstämmiga källor har Expressen och Aftonbladet cirka 300 miljoner spelbolagskronor att dela på under ett verksamhetsår. 

- Det är inget att hymla om – det här handlar om oerhört mycket pengar. Pengar som i sin tur bidrar till att vi kan göra andra kostsamma journalistiska satsningar. Genom att vi har etiska regler som vi följer gällande annonseringen från spelbolagen, så kan vi fortsätta värna om yttrandefriheten i vår journalistik, säger Thomas Mattsson. 

Tobias Jansson

 

Kvällstidningarnas regelverk

De nya principerna – som Expressen, Aftonbladet, Nyheter24 och Metro har resonerat sig fram till – innebär följande:

* Stopp för annonsbudskap om bonusar och erbjudanden som är svåra att förstå.

* Gemensam annonsmärkning.

* Stopp för anonyma vinnarberättelser. 

* Säljbolag e t c måste följa TU:s rekommendationer.

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Långsamt spel har under lång tid varit ett gissel på golfbanorna. För spelare, publik, tv-tittare. Nu skärper Europatouren reglerna och PGA-touren lovar att hänga på. Pliktslag och böter väntar när spelarna överskrider tiden. Bra men böterna är för låga!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.