"Vi behöver ett nytt regelverk"

Nu skriver kvällstidningarna egna regler för hur spelbolagens annonsering ska var utformad. ”Det är viktigt att vi arbetar efter etiska regler”, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
Annonser för spel bidrar till goda finanser hos bl a kvällstidningarna. Men nu vill Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Aftonbladets Jan Helin titta över sina egna regler.

 

Tidningsutgivarna (TU) släppte i slutet av oktober de nya riktlinjerna för hur olika mediaföretag bör bemöta de olika spelbolagens aggressiva marknadsföring. 

Något som bland annat fick Aftonbladets tv-chef Jan Scherman att se rött. Han menar att dessa riktlinjer är godtyckliga, vaga och att de inskränker yttrandefriheten.

Skapat ett regelverk

Men Thomas Mattsson och Jan Helin, som är chefredaktör på Aftonbladet, håller inte med. 

- Tvärtom, detta är ett sätt att värna om yttrandefriheten. Genom annonsintäkter får vi möjlighet att finansiera undersökande och underhållande journalistik. Jag och Jan Helin har gemensamt arbetat fram ett regelverk som vi tänker rätta oss efter och som utgår ifrån TU:s förslag, säger Thomas Mattsson. 

Kvällstidningarna och de oreglerade spelbolagen har en lång historia. I december 2012 avgjordes en nio år lång tvist angående spelbolagsannonser i Aftonbladets och Expressens papperstidningar. De båda kvällstidningarna friades den gången av Högsta Domstolen. 

300 miljoner i intäkter

- Såväl jag som Jan Helin som våra företrädare har opinionsbildat och processat i domstolar för vår rätt att informera våra läsare med både konsumentjournalistik och reklambudskap. Ja, vi har faktiskt processat i samtliga domstolar för rätten att publicera spelreklam – lagstiftningen har länge varit helt förlegad, säger Thomas Mattsson. 

För kvällstidningarna och deras vikande pappersupplagor är intäkterna från spelbolagens print- och digitalannonser oerhört viktiga. Enligt samstämmiga källor har Expressen och Aftonbladet cirka 300 miljoner spelbolagskronor att dela på under ett verksamhetsår. 

- Det är inget att hymla om – det här handlar om oerhört mycket pengar. Pengar som i sin tur bidrar till att vi kan göra andra kostsamma journalistiska satsningar. Genom att vi har etiska regler som vi följer gällande annonseringen från spelbolagen, så kan vi fortsätta värna om yttrandefriheten i vår journalistik, säger Thomas Mattsson. 

Tobias Jansson

 

Kvällstidningarnas regelverk

De nya principerna – som Expressen, Aftonbladet, Nyheter24 och Metro har resonerat sig fram till – innebär följande:

* Stopp för annonsbudskap om bonusar och erbjudanden som är svåra att förstå.

* Gemensam annonsmärkning.

* Stopp för anonyma vinnarberättelser. 

* Säljbolag e t c måste följa TU:s rekommendationer.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Det handlar ofta om icke handlingskraftiga politiker. Nu har motsatsen skett och då har gruppen av handlingskraftiga bara fått kritik, bl a av kollegor som tittade på.

Det som har hänt i Bjurholm slår rekord och är ytterligare ett inslag i byråkrat-Sverige. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Vinterstudion är programmet som aldrig har varit så efterlängtat, uppskattat och fylligt som just nu. Men så är utbudetockså rekordartat.

Mitt i lördagens sändning fick Sverige också en VM-medaljör i Anna Swenn-Larsson.Och på söndagsmorgonen har uppemot 1 miljon svenskar reserverat tid för fortsättningen på alpina VM.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.