ATG:s bästa siffror någonsin

ATG har just upplevt sitt bästa första kvartal – genom tiderna. Omsättningen ökade med 5,7 procent.
Hans Skarplöth kan redovisa strålande siffror för ATG.

 

AV Trav och Galopps svenska spelomsättning fick en rejäl skjuts under 2016 års inledande tremånadersperiod. Den 5,7-procentiga ökningen gjorde att den totala omsättningen landade på 3,15 miljarder kronor. 

Det är den högsta omsättningen gällande det första kvartalet i ATG:s historia. 

– ATG fortsätter att utvecklas starkt, säger Lotta Nilsson Viitala, ekonomichef på ATG. 

Bland förklaringarna till uppsvinget kan till exempel nämnas det nya tilläggsspelet Boost som har tagits emot väl av kunderna.

2015 ökade ATG sin nettoomsättning med 2,5 procent – vilket bland annat kan tillskrivas en ny tv-studio, ett positioneringssystem som gör det enklare att följa hästarna under loppen, en ny hemsida samt nya spelformen virtuella hästar. 

– Tittar vi på andra hästspelsbolag runt om i världen så sticker ATG ut som ett av de bolag som går absolut bäst. Dessutom känner jag stolthet att ATG agerar med ett stort spelansvar som gör att vi även här har en ledande position, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.