"Spelbranschen har ett trovärdighetsproblem"

Många har  tröttnat på all spelreklam på framför allt nätet och i TV. Det känns som spelbolagens marknadsföring förföljer oss. Och många kändisar ställer upp i reklamen, dessutom.

Nu är det bekräftat i en större krets. Åtta av tio svenskar är negativa till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag.  Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 

Inför omregleringen av spelmarknaden som träder i kraft nästa år fick 1024 svenskar frågan från Novus vad deras inställning är till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag.

Åtta av tio (80 procent) är ganska eller mycket negativa. Mest negativa är kvinnor (84 procent), de i åldern 65-79 år (87 procent) och boende i Småland och öarna (93 procent).

Endast en procent ställer sig ganska positiv.  

– Spelbolagsreklam syns ofta, och diskuteras mer därtill. I tidigare undersökningar kan vi se att spelbranschen, generellt, har ett trovärdighetsproblem, något som troligen också spelar in när det kommer till vad svenskarna tycker om att kändisar gör spelreklam. Det vill säga att man generellt sett är negativt inställd och då avspeglar det sig in i att man trycker att det är negativt att kändisar frontar spelreklamen, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Frågan var: Idag gör flera kända personer reklam för spel och spelbolag. Vilken är din inställning till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag? 

Mycket positiv      0 %

Ganska positiv      1 %

Varken positiv eller negativ       18 %

Ganska negativ     22 %

Mycket negativ     58 %

Vet inte                  1 %

Fakta

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1024 intervjuer genomförts under perioden 18-24 oktober 2018. Deltagarfrekvensen är 59 procent. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen gäller hela populationen. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Läs gärna mer om Novus på no

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Även säsongens andra landslagsturnering för Damkronorna ställs in.

Sedan förhandlingarna mellan spelarfacket SICO och förbundet brutit samman på torsdagskvällen meddelade förbundet att kommande 4-nationsturnering i COOP Arena i Luleå 5-9 november skjuts på framtiden.

 

Upplands Väsby kommun förser Stockholmsområdet med en ny fotbollshall.  Nu är det klart med finansieringen oh byggandet.

Fotbollshallen i Vilundaområdet beräknas stå klar om 15 månader. Kommunstyrelsen har godkänt 60 miljoner kronor i investeringsmedel till uppförandet av fotbollshallen.

26 lag i SHE och Handbollsligan ska tillsammans göra mer för samhället. Inte minst agera för barn och ungdomar. Handbolls-Sverige går nu ut med ett manifest och slår an tonen genom att betona att fair play är lika självklart på som utanför planen. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.